بازیگر معروف ایرانی پس از مرگش دوباره درخشید
فیلم سینمایی کوپال از اوایل فروردین امسال اکران عمومی خود را آغاز کرده است
و بخاطر حضور لوون هفتوان استقبال زیادی شده است لوون هفتوان بازیگر فیلم
دراکولا ساخته رضا عطاران سر صحنه فیلم برداری بر اتر سکته قلبی درگذشت.
در ادامه درخشش لوون هفتوان بازیگر سینما را پس از مرگش بخوانید.
لوون هفتوان بازیگر سینما
آنچه این روزها کوپال را بیش از همه بر سر زبانها انداخته حضور لوون هفتوان بازیگر سینما
به عنوان نقش اول اثر است. بازیگری که تنها چند هفته پیش بر اثر سکته قلبی در کمال ناباوری دار فانی را وداع گفت.
فیلم سینمایی “کوپال” ساخته “کاظم ملایی” از ابتدای فروردین ماه امسال در گروه هنر
و تجربه سینماها اکران عمومی خود را آغاز کرده و تاکنون استقبال خوبی را به خود اختصاص داده است.
اکران این فیلم شاید سال گذشته بازتابهای کنونی را به همراه نمیداشت.
این فیلم ظی سال گذشته جوایز بسیاری را از جشنوارههای بین المللی از آن خود
کرده است، اما این هم دلیل استقبال مردم از کوپال نیست.
لوون هفتوان بازیگر سینما که با فیلم سینمایی “پرویز” به کارگردانی “مجید برزگر” به سینما دوستان معرفی شده بود
بار دیگر و بعد از بازی در فیلمهایی همچون هجوم، دراکولا و کار کثیف در نقشی متفاوت ظاهر شده است.
وجه اشتراک این فیلم با فیلم پرویز را باید در تک شخصیت بودن اثر دانست.
خلاصه داستان کوپال
کوپال روایت یک شکارچی و تاکسیدرمیست تنهاست که در گوشهای خارج از شهر زندگی میکند
و درست یک روز قبل از سال نو و فرارسیدن نوروز درگیر حادثه ناگواری میشود. حادثهای که او را تا
مرز مرگ میکشاند. کوپال در این شرایط باید تصمیم بزرگی بگیرد تصمیمی که بسیار سخت است، اما بدون آن زندگی اش به پایان میرسد.
فیلم داستانی جالب و تعلیقهای قابل توجهی دارد و میتواند مخاطب را تا انتها بکشاند،
اما چیزی که کوپال را فیلمی نه چندان مناسب برای همه نوع مخاطب ساخته ریتم بسیار کند
اثر و همین طور میزانسنهای تکراری و فضای یکنواخت اثر است.
لوون هفتوان در کوپال مخاطب را به یاد پرویز میاندازد، اما داستان شاخههای فرعی مناسبی ندارد
و این یادآوری کمی ناراحت کننده است، زیرا در فیلم پرویز شخصیت اصلی بسیار منسجمتر
و همین طور با پیشینه بهتری نوشته شده است. هفتوان در کوپال هم در حد و اندازه فیلمنامه
و متن میدرخشد و میتوان گفت: تنها عامل همراهی مخاطب حضور وی به عنوان بازیگر نقش اول است.
شخصیت پردازی و پیشینه شخصیتها در کوپال به خوبی در نیامده و شخصیتهای دیگری که به داستان میآیند
در برطرف شدن یکنواختی هیچ تاثیری ندارند. هیچکدام به درستی تعریف نمیشوند
و همچنان شخصیت کوپال یکه و تنها باید جور اثر را تا پایان بکشد
موفقیت فیلم کوپال
فیلم با محوریتی زیست محیطی شاید از سوی بسیاری از طرفداران و حامیان محیط زیست
رویدادی مثبت در سینمای ایران محسوب شود، اما در بخش جذب مخاطب کوپال بسیار سخت
با تماشاگر ارتباط میگیرد. شاید کوپال در قامت یک فیلم کوتاه به اتفاقی درخشان تبدیل میشد،
اما درباره موفقیت آن به عنوان یک فیلم بلند سینمایی باید شک کرد.
کوپال صرفاً یک ایده درخشان است که در همان اندازه ایده باقی مانده است. روایت را میتوان
در ده دقیقه به طور کلی بیان کرد و اضافات فیلم به شدت زیاد است. تجربه کاظم ملایی در این
فیلم باز هم تجربه یک فیلم کوتاه است که به زور خود را به زمانی بیشتر رسانده است.
زمانی که تنها کسالت را برای مخاطب به همراه میآورد.
مصاحبه با لوون هفتوان بازیگر سینما
بخشی از مصاحبه لوون هفتوان با روزنامه شرق در خردادماه ۱۳۹۵
به هرحال خاستگاه شما تئاتر است و «بازی یالتا» نخستین نمایشی است
که در ایران کارگردانی کردید. ایده اجرای نمایش در ایران از کجا آغاز شد؟
فکر اجرای نمایش در ایران از سال ٨٩ که بعد از ١٩ سال دوباره به ایران سفر کردم، آغاز شد.
سعی کردم از طریق درخواست و پیشنهاد به مرکز هنرهای نمایشی و مراکز تئاتری نمایشی را به صحنه ببرم.
چندین متن پیشنهاد کردم و قول وقرارهایی مبنی بر اجرای نمایش هایی با من گذاشته شد اما متأسفانه
به دلیل تغییر مدیریت و مشکلاتی که در این عرصه است، موفق به انجام این کار نشدم.
متأسفانه به این دلیل که دائم در ایران حضور ندارم و از طرف دیگر، تغییر و تحولات زیادی
که در عرصه تئاتر کشورمان اتفاق می افتد، نتوانستم متونی که آرزوی اجرای آنها در ایران را داشتم
به روی صحنه ببرم. درنهایت به این نتیجه رسیدم الان که تئاتر خصوصی به نوعی گسترش پیدا می کند،
بهترین کار این است که روی توانایی های خودم حساب کنم و با دوستانی که سلایق مشترک دارند، همکاری کنم.
«بازی یالتا» به دلیل نوع تولید و حضور بازیگران کار کوچکی است و سرمایه اجرای این نمایش کاملا شخصی است.
خوشبختانه مخاطبان خوبی داشتیم هرچند به دلیل تازه بودن سالن نمایش بیلان درخشان مالی اتفاق نیفتاد.
اما از نتیجه کار بسیار خوشحالم. تئاتر در همه دنیا بدون در نظرگرفتن روابط برادری حمایت می شود. کافی است
نشان دهید توانایی انجام کار و دانش اش را دارید. طبعا بدون کمک های دولتی تئاتر مفهومی ندارد.
از آنجایی که وقت بیشتری در سینما می گذارم و درآمدم از آن بخش تأمین می شود و نیاز به درآمد تئاتر ندارم،
وقتم را در تئاتر هم می گذارم. اما طبعا گسترش و رونق تئاتر در کشورمان نیاز به کمک دولت دارد.
فردا و تسنیم