آیا کاشت ابرو مانع وضو است؟
کاشت مو و ابرو این روزها از بهترین روش ها برای رفع مشکلات کم مویی و یا ریزش مو می باشد. اما باید بررسی شود که کاشت مو در قسمت ابرو که از مهم ترین اجزای وضو می باشد می تواند مشکل و یا مانعی برای وضو باشد و یا خیر. حکم وضو برای کاشت ابرو را در پرشین وی بخوانید.
حکم وضو برای کاشت ابرو
آیه الله اراکی(ره):
اگر مانع رسیدن آب به بشره است باید بر طرف شود.
آیه الله بهجت(ره):
اگر آب به پوست ابرو برسد، اشکال ندارد.
آیه الله تبریزی(ره):
اگر مو را کاشته باشد مانعی ندارد ولی باید آب را در وضو مثل غسل به زیر موها برساند و
شستن موها و مسح بر آنها کافی نیست.
حکم وضو برای کاشت ابرو از نظر آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):
اگر مانع رسیدن آب به پوست صورت نیست وضو صحیح است.
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر کاشتن مو به نحوی باشد که مو به بدن متصل می شود و رشد می کند مانند موی طبیعی،
در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است ولی چنانچه مو روی حاجبی بافته شده باشد و آن
را به وسیله چسب و غیر ذلک به سر بچسبانند، جایز نیست و در صورت چسباندن اگر قابل کندن نباشد
باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
حکم وضو برای کاشت ابرو از نظر آیه الله فاضل لنکرانی(ره):
اگر به نحوی باشد که عرفاً جزء بدن شود اشکالی ندارد والا مانع غسل و
وضو می باشد.اگر مو عرفا جزء بدن شده و به صورت طبیعی موی او شمرده می شود مثل بقیه افراد
می باشد اما اگر موها را به وسیله ای چسباندند به طوری که بشره زیر چسب قرار گرفته و برداشتن
آن مشکل است روی همان چسب یا به بیخ موها وصل نماید و احتیاطاً تیمم هم بکند.
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
اگر منظور از ترمیم کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می رسد اشکالی ندارد
و اگر منظور خال کوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد آن هم اشکالی ندارد در غیر
این صورت حکم جبیره را دارد.
آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):
در فرض سوال، وضو صحیح است، اگر فعلاً جزء صورت محسوب می شود.
آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج است بنابر احتیاط واجب
جمع کند بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم.
حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی)
حکم اکستنشن مژه به شرح زیر است:
آیت الله خامنهای: اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
حکم وضو برای کاشت ابرو
آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد
و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد.
آیت الله سیستانی: اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
آیت الله نوری همدانی: چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل
یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل
به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید
تبیان _ ستاره