بیوگرافی کامل شبنم مقدمی
شبنم مقدمی بازیگر ایرانی و متولد سال ۱۳۵۱ در تهران می باشد .او در رشته ادبیات تحضیل کرده و مدرک کارشناسی دارد .او بازیگری را در کلاس های بازیگری امین تارخ آموخته است .از فیلم های ایم بازیگر می توان زنبور کارگر , شبی که ماه کامل شد , شبی که ماه کامل شد و سقوط یک فرشته را نام برد . با پرشین وی همراه باشید تا با بیوگرافی شبنم مقدمی آشنا شوید .
بیوگرافی شبنم مقدمی بازیگر سینما و تلویزیون
در بیوگرافی شبنم مقدمی آمده است که او متولد ۱۳۵۱ در تهران است. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و دانشآموخته آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ است. او فعالیت خود در رادیو را در سال ۷۷ با اجرای برنامه “خانهٔ کاغذی” به کارگردانی شهرام کرمی آغاز کرد و سابقه اجرا در برنامههایی چون “هفت شنبه”، “خط خطیم، “کبوتری ناگهان” و “هفت ترانه” را داراست.
از پرستاری تا بازیگری
در آن زمان خانوادهها علاقهای به اینکه فرزندانشان بازیگری بخوانند، نداشتند. امروز هم، این مشکل هست. من دیپلم علوم تجربی داشتم و پرستاری قبول شدم. خانوادهام دوست داشت من هر رشتهای بخوانم به جز رشتههایی که به سینما و تئاتر و بازیگری منتهی میشوند؛ در حالی که خود آنها من را در کودکی در کلاس بازیگری ثبتنام کرده بودند؛ اما معتقد بودند که بازیگری باید حرفه دوم یا سوم من باشد.
من به این رشته علاقهای نداشتم؛ بنابراین دو ترم پرستاری خواندم و مرخصی گرفتم و مجددا ادبیات فارسی قبول شدم. درس ادبیات فارسی را دوست داشتم و امروز نیز دومین علاقهمندی جدی من محسوب میشود؛ شعر و رمان میخوانم و قلمی هم دارم.
علاقه شبنم مقدمی به رادیو
بیوگرافی شبنم مقدمی می گوید که هنوز دیپلم نگرفته بودم که با گروه کودک رادیو آشنا شدم و شروع به فعالیت کردم؛ ولی فعالیت جدی من با رادیو پس از سال ۷۷ اتفاق افتاد. صدای من رادیو فونیکی برای شنوندهها بود. قطعات ادبی را خوب اجرا میکردم و خوب شعر میخواندم و این نکته برای تهیهکنندگان جذاب بود. به همین دلیل جای ماندن و فعالیت در رادیو برایم فراهم شد.
معلمی به نام تارخ
آموزشگاه آقای تارخ به طور تخصصی برای بازیگری سینماست. من بازیگر حرفهای تئاتر بودم که به آموزشگاه ایشان رفتم. میخواستم لنز و رفتار مقابل دوربین را بشناسم. البته قبلا همه اینها را کار کرده بودم؛ ولی احساس کردم باید بیشتر یاد بگیرم. کلاسهای ایشان در دورههای مختلف، خروجی خوبی داشتند. من در دوره دوم در کلاسهای ایشان شرکت کردم و میدانم که در دوره اول خروجی درخشانی داشتند.
آقای رضایی، خانم کرامتی، خانم بادران و. . . برای یک کلاس ۲۰
نفره چنین خروجیای عالی است.
عشق به سینما و تحمل گریم
خیلی از بازیگرها گریمهای سنگین را تحمل نمیکنند چون بتعث خراب شدن پوست می شود. اما عشق به کار همه چیز را آسان میکند. پانتهآ پناهی از بازیگران درجه یک تئاتر و از بازیگران فیلم «نفس» ۴۰ سال ندارد و برای بازی در این فیلم چهار ساعت زیر گریم مهرداد میرکیانی مینشست و از لحظه لحظه آن لذت میبرد. من آنجا بودم و میدیدم. نفس بازیگری برای پانتهآ مهم است و اینکه بعدها چه اتفاقی روی
صورت و فیزیکش میافتد، اهمیتی ندارد؛ وگرنه نه زشت است نه پیر.
در سریال «سقوط یک فرشته» کاری از بهرام بهرامیان یک پروتز دندان برای من میگذاشتند
که اصلا دهانم بسته نمیشد این پروتز فرم فکم را تغییر میداد و با چسب
به لثهام متصل میشد؛ بنابراین من از صبح تا شب نمیتوانستم چیزی بخورم
و فقط باید آب و چای و شیر میخوردم.
برای من درست اجرا شدن آن کاراکتر اهمیت داشت و من از این کار لذت میبردم. همه میگفتند که با این کار زشت میشوی؛ ولی اصلا برایم مهم نبود. به نظرم همه اینها از عشق به بازیگری میآید. خانمها دوست دارند زیبا باشند و زنانگیشان به چشم بیاید؛
بنابراین عمل زیبایی انجام میدهند. من هم دوست دارم؛ ولی این کار را نمیکنم؛
چون فکر میکنم روی نقشپذیری من تاثیر دارد. اگر بینیام را عمل کنم
نمیتوانم نقش خانمی را که پایینشهری است و امکان عمل بینی ندارد
بازی کنم یا دیگر نمیتوانستم در فیلم «ابد و یک روز» بازی کنم.
علایق شبنم مقدمی
کتاب خواندن و فیلم دیدن جزو وظایف بازیگران محسوب میشود. سفر کردن خیلی برایم جذاب و معاشرت با دوستان برایم مهم است. دوستان زیادی ندارم؛ ولی معاشرت با آنها را دوست دارم. بازدید از ابنیههای تاریخی یکی از تفریحاتم محسوب میشود. عکاسی را بسیار دوست دارم.
هیچ وقت هنر مجسمهسازی نداشتم؛ ولی یکی از علاقهمندیهایم است.
رفتن به گالریها در روزهای جمعه و دیدن
کارهای هنری را دوست دارم.
کافیشاپ من و برادرم هم بیزینس نیست و نوعی تفریح به حساب میآید. برادر من کافیشاپداری را دوست دارد. سالها پیش در تئاتر شهر، کافه چهارسو در اختیار من بود. آن زمان آقای پاکدل مدیر تئاتر شهر بودند و من به ایشان گفتم که کافه را در اختیار من قرار دهند. آقای پاکدل به من گفتند که نمیتوانم آنجا را بگردانم؛ ولی من اصرار کردم و ایشان موافقت کردند. من با بهنام همراه شدم و کافه را راهاندازی کردیم. لذت
بسیار عجیبی داشت؛ چون همه دوستانم در تئاتر شهر حضور داشتند
و بعد از تمرین به کافه میآمدیم و چای میخوردیم. این کافه همچنان که
سودی نداشت، ضرر هم نداشت.
بهنام مهندس کامپیوتر است؛ اما دورههای تکمیلی کافیمنی را گذرانده است. کافیشاپداری کار جذابی است و مانند آشپزی نیاز به خلاقیت دارد که امکان تجربه چیزهای مختلف را به شما میدهد. پس از پایان موعد اجاره، بهنام جاهایی مختلفی را اجاره کرد و کار کردیم که اصلا به صرفه نبود؛ چون سر یک الی دو سال باید جابهجا میشدیم؛ بنابراین اینجا را گرفتیم. این کار برای بهنام عشق است و من خیلی
نمیرسم که به کافه سر بزنم؛ مگر اینکه با دوستانم بروم.
جوایز شبنم مقدمی
شبنم مقدمی اولین سیمرغ بلورین خود را برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم امروز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.[۳] کسب این جایزه به حدی غافلگیرکننده بود که هرچند تنها سیمرغ کسب شده توسط فیلم امروز بود، حتی در پوسترهای فیلم هم لحاظ نشد.[۴] اما مقدمی دو سال بعد توانست این موفقیت را با دریافت دومین سیمرغ بلورین خود از هیئت داوران بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در همین عنوان، برای بازی در دو فیلم سینمایی نفس و زاپاس تکرار کند.[۵] وی همچنین در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای
بازی در فیلم خجالت نکش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
اول زن شد اما در نهایت این عنوان به سارا بهرامی رسید.
بیشتر بدانید گفتگو با شبنم مقدمی
بازیگر محبوب و الهام بخشتان کیست؟
مریل استریپ بازیگر عجیبی است. در همه نقش ها یک جور خاصی است
و چیز ویژه ای برای ارائه کردن دارد.
از بازیگران ایرانی چطور؟
بازی خانم سوسن تسلیمی را خیلی دوست دارم. خانم فاطمه معتمد آریا را هم خیلی دوست دارم. سال ۷۵ مجله «گزارش فیلم» جشنی گرفت که از ما دعوت شد در آن شرکت کنیم. در آن جشن من یک سررسید به خانم معتمد آریا دادم و گفتم:
«می شه برای من امضا کنید؟» گفتم من از بچه های تئاترم. گفتند:
«آدم تئاتر رو ول می کنه بیاد سینما؟… کِیفش رو ببر».
شما متخصص نقش های کوتاه اما ماندگار هستید. چطور با حجم کم نقش آن را درست در می آورید؟
من «فرزند خاک» را بازی کردم که فقط سه سکانس بدون حضور من دارد و «نفس» را بازی کردم که در فیلم فقط یک سکانس با بازی من وجود دارد. اندازه نقش مشخص است. طول نقش را باید طوری طراحی کنی که توان بازیگری ات تقسیم شود و در راستای فیلمنامه اجرا کنی. بازیگر باید بفهمد در یک سکانس چه چیزی باید از خود به جا بگذارد. این یکی از وظیفه های بازیگر است که بداند که نه کم کار کند
نه اضافه کاری. بیوگرافی شبنم مقدمی
شما سیمرغ هایتان را کجا نگهداری می کنید؟
در کتابخانه ام.
تنوع کارگردان هایی که با آنها کرا کرده اید نسبتا زیاد است. با کدام کارگردان های دیگر دوست دارید همکاری کنید؟
طبعا الان همه دنیا می گویند اصغر فرهادی. واقعا فضای کار ایشان را دوست دارم. به نظرم آقای فرهادی یک جوری نه تنها به سینما، بلکه به انسان نگاه می کند که خیلی خاص است. دوست دارم آن تجربه را داشته باشم؛ نه فقط به خاطر سینما
که سینمایش قطعا جذاب است، بلکه به لحاظ انسان شناسی.
با خانم بنی اعتماد هم دوست دارم کار کنم. به شان هم گفته ام. بهرام توکلی هم همین طور. من «پرسه در مه» را خیلی دوست داشتم. فیلم عجیبی است و استانداردهای بازیگری در آن فرق می کرد. با آقای نعمت الله هم خیلی
دوست دارم کار کنم. از «بوتیک» دلم می خواسته که با ایشان کار کنم.
فیلم های شبنم مقدمی
زنبور کارگر(۱۳۹۸)
شبی که ماه کامل شد(۱۳۹۷)
کلمبوس(۱۳۹۷)
دختر شیرازی (۱۳۹۷)
زهرمار (۱۳۹۷)
خجالت نکش (۱۳۹۶)
درساژ (۱۳۹۶)
آبا جان (۱۳۹۵)
و…
ویکی پدیا , مجله زندگی ایده آل , همشهری جوان