انتقاد از داوران و مجریان برنامه عصر جدید
مسابقه عصر جدید یک مسابقه ی تلویزیونی برای استعداد یابی است که همه ی افراد از سراسر ایران می توانستند در زمینه های مختلف ورزشی ،هنری و سرگرمی این مسابقه شرکت کنند.اکنون مجری و داوران فصل اول این مسابقه با انتقادهای مسئولان روبه رو شده اند.در قسمت زیر بیانات سید رضا اورنگ در مورد مسابقه ی عصر جدید را قرار داده ایم.برای آگاهی بیشتر در این زمینه ما را در سایت پرشین وی دنبال کنید.
انتقاد سیدرضا اورنگ از برنامه عصر جدید
سیدرضا اورنگ با اشاره به برنامه «عصر جدید» نوشت: اگر تمام حواشی که علیه این
برنامه ایجاد شده را کنار بگذاریم، می بینیم با تمام شلوغ کاری ها و دکور سنگین و
پرهزینهای که داشته حرفهای درنیامده است.
وی در مورد داورهای این دوره از برنامه بیان داشت: داوران یک مسابقه باید افراد
متخصصی و هنرمندی باشند که مخاطب آنها را باور کند. در بخشهایی از برنامه،
ما که افراد عام هستیم و از بیرون نگاه میکنیم متوجه می شدیم برخی اجراها
از لحاظ ساختار نمایشی مشکل داشت اما رویا نونهالی و امین حیایی که کار
نمایش کردند متوجه آن نمی شدند. برای مثال وقتی فردی به دروغ خودش را
به معلولیت زد و اشک همه را درآورد این دو داور متوجه نشدند و حتی دلشان
هم سوخت. اینها نشان میدهد داوری در این برنامه از روی احساسات است
و نگاه حرفه ای و تخصصی وجود ندارد.
انتقاد از داوران عصر جدید
اورنگ در مورد نفر اول این مسابقه گفت: فاطمه عبادی وقتی اولین بار اجرا کرد
همین داوران گفتند کار خاصی نکردی و با کمک به مرحله بعد آمد، اما همین فرد
در آخر نفر اول شد و کسی که کار تئاتر انجام داده بود و برعکس تمام افراد آنجا
حرکات نمایشی را درست اجرا میکرد رای منفی گرفت و بالا نیامد.
این روزنامهنگار و منتقد ادامه داد: همه میدانند در مملکت ما پشت صحنه اتفاقاتی
میافتد و همه چیز از پیش تعیین شده است. در واقع آراء را به سمتی می برند و
مهندسی می کنند که مردم فکر کنند شرکت کننده خودش بالا آمده است. برای
مثال پارسا خائف باتوجه به سن کم و پخته نبودن صدایش به بدترین شکل آهنگهای
محلی ترکی را میخواند درحالی که آهنگهای فارسی را بهتر اجرا میکرد. این
موضوع را حتی مخاطب عام هم تشخیص می داد و می فهمید اما آریا عظیمینژاد
به عنوان متخصص در این کار، دقیقا برعکس نظر میداد و معتقد بود پارسا آهنگهای
ترکی را خوب می خواند. به نظر من گروههایی بودند که کارشان خیلی بهتر، حرفه ای
تر و جدیدتر بود اما مهندسی که صورت گرفته بود مسیر را به این سمت بُرد.
انتقاد از مجری برنامه عصر جدید
وی با اشاره به اجرای احسان علیخانی بیان داشت: من بارها گفتم ما مجری خوب
در ایران نداریم فقط چند مجری قبل از انقلاب داشتیم که بلد بودند حرف بزنند و صحنه
را به دست بگیرند. احسان علیخانی چون تهیهکننده است به خود اجازه می داد با
همه بد برخورد کند، هر کاری دلش می خواهد انجام دهد و حتی به اجراها رای هم
بدهد. درصورتی که کار اجرا با تهیه کنندگی کاملا متفاوت است و نباید این دو را با هم
ادغام کرد. مجری باید تمام حواسش به برنامه باشد تا توجه مخاطب را جلب کند اگر از
دید تهیه کننده نگاه کند میشود همین که در برنامه «عصر جدید» دیدیم.
سیدرضا اورنگ در انتقاد به سخنان یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه «عصر جدید»
نخبه پروری کرده است، گفت: کسی که ۴۰ سال شعبده بازی کرده دیگر این کار در
او استعداد نیست یا کسی که سال ها دوچرخه سواری کرده استعداد محسوب
نمی شود.
ساختار این برنامه از ریشه مشکل دارد و علتش هم این است که حرفه ای ها و
مبتدی ها را با هم مقایسه می کند. باید یک مسابقه ای ساخته شود تا افراد
حرفه ای با هم رقابت کنند در کنار آن مسابقه ای هم باشد که افراد مبتدی و
آموزش ندیده خود را نشان دهند تا استعدادشان کشف شود. برای مثال نمی توان
یک نوجوانی که از ایل بختیار آمده و خام آواز خوانی می کند با کسی که ۳۰ می خواند
مقایسه شود. این برنامه به معنی واقعی کلمه استعدادیابی نکرده است و باید این
موضوع مهم را در فصل های بعدی برطرف کند.
انتقاد یک روزنامه از برنامه عصر جدید
مسابقه تلویزیونی «عصر جدید» با همه ایراداتی که به اجرا و داوریهای آن میشود،
تجربه موفقی در جذب مخاطب بوده است. تلویزیون با ارائه این برنامه رسماً به نقش
سرگرمکننده بودن صرف، مهر تأیید زده است.
مهمترین ایرادی که به برنامه استعدادیابی ایرانی وارد شده است، ترکیب نامتجانس
و غریب هیئت داوران است.
حضور دو بازیگر، یک استاد ارتباطات و یک آهنگساز به عنوان داور، اعتراضهای زیادی
را در پی داشته است. علت انتخاب این داوران، در مرحله اول ارتباط آنها با صداو
سیماست. بخش عمدهای از فعالیت هنری امین حیایی و رؤیا نونهالی مربوط به ایفای
نقش در سریالهای تلویزیونی است. آریا عظیمینژاد، آهنگساز مجموعههای تلویزیونی
و سیدبشیر حسینی استاد دانشگاه صداوسیماست. اصرار به حضور دو بازیگر در حالی
که اغلب شرکتکنندگان استعدادشان در بخشهایی مانند حرکات ورزشی یا هنرهای
تجسمی است، نشان از دایره بسته انتخاب داوران است. حضور یک استاد ارتباطات
در جمع داوران هم بزرگترین نقص در جریان داوریهای عصر جدید است، به خصوص
اینکه سیدبشیر حسینی بیربطترین دلایل را برای قبول یا رد اجراهای شرکتکنندگان
دارد.
عصر جدید فارغ از اینکه در ایده اولیه، دکوراسیون و استیج، داوریها و حتی حضور
شرکتکنندگان مردم، کپی نعل به نعل از برنامه تلویزیونی مشهور «گات تلنت» است،
نشان داد بیننده برنامههای تلویزیونی برای جنبه سرگرمکننده بودن تلویزیون، نسبت به
دیگر جنبههای آن ارزش بیشتری قائل است و برای دیدن یک برنامه سرگرمکننده وقت
میگذارد.
برنا و فردا