محمد رضا آقاسی | اشعار زیبایی از محمد رضا آقاسی
محمد رضا آقاسی را می توان یک شاعر مذهبی دانست وی پدرش ملم قرآن بوده است. آقاسی را می توان شاعر دفاع مقدس نیز نامید در ادامه برای شما شعر از این شاعر معاصر ایرانی را آماده کرده ایم
محمد رضا آقاسی
با همه لحن خوش آوایی ام
در به در کوچه تنهایی ام
ای دو سه تا کوچه زما دورتر
نغمه تو از همه پرشورتر
کاش که این فاصله را کم کنی
محنت این قافله را کم کنی
کاش که همسایه ما می شدی
مایه آسایه ما می شدی
هر که به دیدار تو نائل شود
یک شبه حلال مسائل شود
دوش مرا حال خوشی دست داد
سینه مارا عطشی دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سیاوش گرفت
نام تو آرامه جان من است
نامه تو خط امان من است
ای نگهت خواستگه آفتاب
بر من ظلمت زده یک شب بتاب
پرده برانداز زچشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست یار و مددکار ما
کی و کجا وعده دیدار ما,,,
خوب است بدانید :محمدرضا آقاسی هستم، بچه خیابان خیام
خرداد ۸۴ بود که بهدلیل عارضه قلبی چشم از جهان فروبست. حسین بهزاد، نویسنده، پیش از این واقعه مصاحبهای با این شاعر اهلبیت داشت که بعداً خود شاعر در قالب زندگینامه خودنوشت تنظیم کرد. این زندگینامه در بخشی از کتاب «شیعهنامه» منتشر شده است. در بخشی از این کتاب از زبان خود وی را میخوانیم:
«محمّدرضا آقاسی هستم. فرزند ششم برآمده از یک خانواده مذهبی که ریشه آن با سه پشت به روستای «ارنگه و چاران» از توابع کرج میرسد. سال ۱۳۳۸ در منزل پدریمان، واقع در تهران، خیابان خیام، پشت امامزاده سید نصرالدین، به دنیا آمدم. در شکلگیری شخصیت فردیِ بعدیِ من ــ بهگمانم ــ خیلی چیزهای متعلق به آن سالهای اول بچگی و محیطی که در آن نشو و نما کردهام دخیل بودهاند. اول از همه بهپندارم محیط مساعد خانوادگی منشأ اثر بوده است.
مرحوم پدرم، با آنکه سوادی بهآنصورت نداشت، اما قاری قرآن بود و از مریدان مرحوم آیتالله «حاج سید احمد طالقانی آلاحمد» که روحانی سرشناس محل ما بود و پدر جوانمرد فاضل؛ زندهیاد «جلال آلاحمد». تا آنجا که بهخاطر دارم، از همان اوان کودکی، هر صبح بعد از نماز، صدای تلاوت قرآنِ بابا، توی خانه میپیچید. از طرفی، مادرم حدود چهل سال است افتخار مداحی حضرت قمر بنیهاشم (علیه السّلام) را دارد…».
تأثیر آقاسی بر شعر آئینی کشور انکار نشدنی است؛ شعری که تلاش دارد تا با استفاده از زبانی ساده و در عین حال با پشتوانهای دینی و با استفاده از منابع اصیل شیعه، با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. کمتر کسی را میتوان یافت که دهههای ۶۰ و ۷۰ شعرخوانیهای پرشور او را نشنیده باشند.
مردم مخاطب اصلی شعرهای او بودند. او سطح زبان شعر را در عین حفظ اصالت، تا سطح درک مخاطب عام خود پایین آورد اما از محتوای آن نکاست؛ مشکلی که امروزه میان شعرهای آئینی بهبهانه جذب حداکثری در هیئات، کم و بیش دیده میشود. او خود در بخشی از زندگینامهاش با اشاره به شعر آئینی و رسالت آن میگوید:
«وقتی نسبت شعر را با شعور بخواهی پیدا کنی، میبینی حلقه رابط در این نسبت درد است و دردمندی، منتها هر دردی فینفسه موجب شرافت صاحب آن نمیشود. خیلی شاعرنما داریم که دم به دقیقه از درد شکم و اسافل اعضا مینالند. اما آیا این دردها ارزشی دارند؟
بیشتر بدانید : محمد رضا آقاسی (شاعر باید «حی» باشد)
آقاسی معتقد بود شاعر باید حیّ باشد و شعر نباید بدون جهتگیری همانند میت بیتأثیر باشد. بارها گفته بود که شاعران نباید از کنار این تفاوتها بهراحتی بگذرند و بیاعتنا باشند.
با دوستان هم در این رابطه بحث میکرد، اما به هر حال روحیه بسیار مهربانی داشت و صحبتهایی هم که انجام میداد دوستانه بود. بهخاطر همین خصوصیات اخلاقی خاص بود که دوستان زیادی جذب او شده بودند. حقایق را با زبان نرم به دیگران میگفت.
پیوند میان موضوعات روز با شعر از دیگر ویژگیهای شعری آقاسی است. او ضمن مدح اهل بیت(ع)، از موضوعات روز و جاری جامعه غافل نبوده و نسبت به غفلتهایی که در زمانهاش آن هم پس از جنگ تاخته و برخی از مسئولان را که حالا در جرگه ویلانشینان قرار داشتند، مورد انتقاد قرار داد. آقاسی در سالهای پس از جنگ، شعر را محدود به مدح و مرثیه نکرد و با استفاده از فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس، بخشی از جریان شعر اعتراض را هدایت کرد.
جملات زیبا , تسنیم