فرش کردی و آشنایی با ویژگی های آن
فرش کردی
فرش کردی , نقشهها و طرحهای کردی بیشتر ذهنیاند. گاهی به نام محلهائی که این فرشها ,
در آنجا بافته شدهاند، نامیده میشوند و گاهی اوقات نام افراد صاحب نفوذ محلی را به خود میگیرند،
البته به علت استفاده نکردن از نقشه بعضا اشتباهات تصویری در بافتههای آنان دیده شده
و بافتههای آنان کاملا متقارن درنمیآید.
برخی از نقوش موجود در بافتههای کردی مستقیما از عوامل طبیعی الهام گرفته شدهاند,
اما طوری تغییر یافتهاند که به سختی قابل شناسائیاند. آن دسته از نقوش متن کادر که شبیه اچاری با دسته بلند است،
شاید مارهایی باشند که نقوش نمادین مرکز را مورد هجوم قرار دادهاند
و به افسانههای قدیم درباره اژدها یا همان ضحاک مربوط شوند.
رنگ و رنگبندی فرش کردی
رنگهای متنوع بافتههای کردی از وقار و تنوع و هماهنگی رنگ طبیعت مایه گرفته است.
اگر چه بافنده کرد برای تخلیه هیجانات درونی به شکلی ناخودآگاه رنگهای متضاد را در کنار هم قرار داده,
اما این امر به یکپارچگی فضای بافته لطمه نزده نظامی هماهنگ و سازگار نگاه داشت.
در این بافتهها اگرچه فرمها تقریبا قرینهاند؛ اما پراکندگی رنگ از این اصل پیروی نکرده بیشتر ,
گلیم و فرشهای کردی به شکل مستطیل طویلی است.
طرحهای بافتههای کردی عبارتند از: محرمات،حوضی، موزائیکی، گل شفتالو، لوزی (سوزنی بافت).
یکی از انواع بافتههای کردی طرح سوزندوزی جل اسب با نقوش حیوانی یا هندسی است.
تار و پود و گره فرش کردی
دارهای قالی بافی کردها افقی است، بنابراین نمیتوانند فرشهائی با اندازههای بزرگ بافت.
در بین بافندگان کردی بیشتر گره ترکی مورد استفاده قرار میگیرد. تعداد گره در واحد سطح برحسب نوع فرش ,
بسیار متغیر است، در فرشهای ایلی تعداد آن کمتر است
و بنابراین بیشتر بافتههای کردی درشت بافت هستند و ضخیم و خشن
گره فرشهای قوچانی از نوع ترکی و تار و پود آنها اغلب از پشم است. رنگهای مصرفی در رنگرزی الیاف این فرشها,
بیشتر در مایههای آبی تیره، قهوهای بژ و عاجی با کمبود چشمگیری از رنگ قرمز است.
هزارویک بوم