مجسمه سازی , به نمایش گذاشتن وجود یک انسان
مجسمه سازی
مجسمه سازی , تندیس یا مجسمه پیکرهای است که اغلب به هدف یادآوری یا به نمایش گذاشتن وجود یک انسان،
شیء، حیوان یا واقعه ساخته میشود.
به کسی که تندیس میسازد پیکرتراش میگویند که با حجمسازی تفاوت دارد.
مجسمههای بسیاری برای بزرگداشت وقایع تاریخی ساخته شدهاند.
از آن جمله میتوان به مجسمهٔ نبرد هیروشیما اشاره کرد.
مجسمهها ممکن است به یادبود بزرگان تاریخ ساخته شوند، همچون مجسمهٔ مهاتما گاندی و بسیاری مجسمهها نیز به عنوان هنری
عمومی به نمایش گذاشته میشوند.
معدودی مجسمهها خود به مظهری از تاریخ بدل میشوند، مانند مجسمه آزادی در ایالات متحده.
همچنین در ایران سالانه بسیاری از جشوارهها و یا دوسالانههای برپا میشود که به عنوان قدردانی و یادبود به منتخبین
[تندیس] هدیه داده میشود.
مجسمهها میتوانند از مواد مختلفی چون گچ، فایبرگلاس، فلزاتی همچون طلا، نقره و برنز، انواع سنگها مانند سنگ مرمر و
… ساخته شوند و بسته به موارد استفاده در اندازههای مختلفی دارند:
مجسمههای کوچک را تندیسک (statuette) نیز خواندهاند.
مجسمههایی که تنها سر و شانه را به تصویر میکشند نیمتنه (bust) نامیده میشوند.
و به مجسمههایی که در آنها تنها شکل سر تصویر شده باشد، سردیس گفته میشود.
تندیسکهایی که به عنوان یادبود در مراسمهای مختلف اهدا میشود را در ایران با همان عنوان تندیس میشناسند.
هنر مجسمهسازی یا تندیسگری
مجسمهسازی، تندیسگری یا پیکرتراشی هنر همگذاری یا ریخت دادن به اشیا است و ممکن است در هر اندازه یا با
هر سازمایهای (مصالحی) انجام گیرد.
به فرآوردههای این هنر تندیس، پیکره یا مجسمه گفته میشود.
هر پیکر سه بعدی که به منظور دارا بودن یک بیان هنری آفریده شده را میتوان تندیس نامید.
البته باید توجه داشت که هر شکل دادنی را مجسمه سازی نمیگویند بلکه باید در ورای ان یک فکر، خلاقیت
یا یک نوآوری وجود داشته باشد.
مجسمهسازی و مذهب
یونانیان، خدایان متعدد خود را بصورت مجسمه در معابد خود قرار میدادند و آنها را پرستش مینمودند.
مجسمههای سنگی و برنزی بیشماری نیز از قهرمانان خود در میدانها و معابر عمومی میگذاشتند.
مصریان عقیده داشتند که روح هر انسانی پس از مرگ به این جهان بر میگردد و برای اینکه آن روح
سرگردان نشود مجسمههایی از سنگ یا برنز یا چوب یا گچ میساختند و در مکانهای امنی قرار میدادند و چون
آن مجسمهها کاملاً شبیه اشخاصی که مرده بودند ساخته میشد به عقیده آنان روح به آسانی میتوانست در آنها جای
گیرد.
افزون برآن مصریان نیز خدایان خود را بصورت موجوداتی در سنگ یا برنز مجسم میکردند و در معابدشان قرار میدادند.
ایرانیان پیش از اسلام، هنگامیکه تمام ملل جز ملت یهود به خدایان متعدد اعتقاد داشتند، دارای مذهبی بودند که به
توحید خیلی نزدیک بود.
هرودت که ایرانیان دوره هخامنشی را به هم میهنان خود در کتابی با عنوان «تاریخ» معرفی نموده تعجب میکند از
اینکه ایرانیان برای خدایان خود معبد و مجسمهای نمیسازند و میگوید آنها برای انجام آیینهای مذهبی خودشان روی بلندیها میروند
و خداوند خود را به این طریق پرستش میکنند.
تبیان