جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

چرا امام حسین (ع) خانواده شان را هم به کربلا بردند؟

اشتراک:
همراهی خانواده امام حسین(ع) احکام و مسائل شرعی
امام حسین(ع) برای قیام کربلا اهداف بزرگی داشتند ، همراهی خانواده امام حسین(ع) دلایلی داشت که در این مقاله جمع اوری کرده ایم با ما همراه باشید .

دفاع از اسلام، و عمل به وظیفه تنها دلیل قیام حسین بن على علیه السلام بوده و آن حضرت هیچ‌گاه در پى کسب قدرت، مقام خلافت، حب جاه و ریاست نبوده است. علت همراهی خانواده امام حسین (ع) را در پرشین وی ببینید.

علت همراهی خانواده امام حسین (ع)

با حجت الاسلام و المسلمین داوود حسن پور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت حضور حضرت زینب(س) در اشائه فرهنگ حسینی گفت: پس از واقعه عاشورا، افرادی مانند ام کلثوم، فاطمه دختر امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)،حضرت حضرت زینب(س) و غیره حماسه عاشورا را به گوش همگان رساندند.وی افزود: در بحث اشاعه فرهنگ حسینی و بیان مصیبت های روز عاشورا، نقش حضرت زینب(س) به دو دلیل پر رنگ تر بود.

نخست اینکه امام سجاد(ع) تا مدتی بیمار بودند و توان انجام این کار را نداشتند.

دوم اینکه یزید تمام تلاش خود را برای به شهادت رساندن امام سجاد(ع) انجام می داد و برای همین زین العابدین(ع) نمی توانست، فعالیت زیادی انجام دهد.

این استاد دانشگاه در خصوص فعالیت های خاندان پیامبر(ص) در زمان اسارت اظهار کرد: با دقت در خطابه های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در زمان اسارت، مشخص می شود که محوریت خطبه هایشان، بیان این بود که خاندان پیامبر(ص)نسبت به بقیه مردم به لحاظ علمی و ارزشی در اولویت هستند.با بیان این موضوع هم حقانیت امام حسین(ع) وهم باطل بودن حکومت یزید بیان می شد.

حسن پور در خصوص اهمیت حضور حضرت زینب در واقعه عاشورا ادامه داد: زمانی که خطبه های حضرت زینب(س) درزمان اسارتشان را می بینیم، متوجه می شویم که اگر ایشان در واقعه کربلا نبودند، حماسه عاشورا ابتر می ماند.

علت همراهی خانواده امام حسینفواید همراهی خانواده با امام

همراهی اهل‌بیت امام حسین(ع)

همچنین متوجه این موضوع می شویم که خاندان پیامبر(ص) و دیگر اسرا بودند که عاشورا را زنده نگه داشتند و بههمین دلیل امام حسین(ع) با خانواده خود به جنگ با عمر سعد رفتند.اوج عشق خانواده به امام حسین(ع) را می توان از کلام «جون» غلام ابوذر فهمید.

او که غلامی سیاه و هدیه ابوذر به امام حسین(ع) بود وقتی حضرت او را مرخص کرد تا برود و زنده بماند به جای اینکه از آزادی خود خوشحال شود به گریه افتاد و گفت: … سوگند به خدا شما را رها نمی سازم تا خون سیاهم با خون های شما در آمیزد.

( موسوعه کلمات الامام الحسین، ۴۵۲) وقتی نوکر که همیشه خواستار آزادی است این چنین باشد، حساب دیگران بالاخص خانواده حضرت و عشق و علاقه شان به سید الشهدا روشن است.

علت همراهی خانواده امام حسیندلیل بردن خانواده امام حسین به کربلا

یا عبداللّه بن حسن که نوجوان بود و برای دفاع از عمویش از خیمه فرار کرد و وقتی شمشیری حواله حسین(ع) شد دست خود را جلو برد تا به این وسیله از امام دفاع کند و دستش قطع شد(همان، ص ۵۰۷) نمونه دیگری از عشق به امام است که حاصل زحمات امام، خوش رفتاری او، احترام به افراد، آموزش آ نان و … می باشد که همه قابل درس آموزی است.

اما فواید همراهی خانواده با امام-مسلم است که اگر امام بدون زن و فرزند بلکه با هفتاد یا صد یا پانصد مرد جنگی از مکه به سوی کوفه رهسپار می شد، به راحتی ممکن بود که به آنان برچسب یاغی، مفسد، خارجی و … بزنند و در همان اولین برخورد در بیرون کوفه آنان را به عنوان خارجی و حَروُری از بین ببرند که در این صورت کشته می شدند و اثری از آنان در صفحه آن روز یا هر روز تاریخ باقی نمی ماند.

باشگاه خبرنگاران  –  خبرگزاری حوزه

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس