جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

شفا خواستن از راه ادعیه !

اشتراک:
شفا خواستن از راه ادعیه ! احکام و مسائل شرعی
حضرت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در پرسش و پاسخی درباره شفا خواستن به واسطه دعا پاسخ داده اند.متن پرسش و پاسخ از پایگاه ایشان به این شرح است: ‎ سوال: تفسیر آیات ۲۶ و ۲۷ سوره قیامت چیست ؟ (کلاّ إذا بلغت التراقى و قیل من راق) « آن گاه که جان به […]

حضرت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در پرسش و پاسخی درباره شفا خواستن به واسطه دعا پاسخ داده اند.متن
پرسش و پاسخ از پایگاه ایشان به این شرح است:

‎ سوال:

تفسیر آیات ۲۶ و ۲۷ سوره قیامت چیست ؟ (کلاّ
إذا بلغت التراقى و قیل من راق) « آن گاه که جان به گلو رسد و گفته شود که شفادهنده
کیست ؟ » آیا درست است که در بعضى از روایات ، براى شفاى مریض یا پیش گیرى از بلا
یا دفع ضرر و زیان ، خواندن بعضى ادعیه و یا همراه داشتن آنها ( حرز ) مستحب شمرده شده
است ؟

از سوى دیگر در بعضى روایات بر مراجعه به پزشک هنگام بیمارى و درمان از راههاى طبیعى و
خوردن دارو ، تأکید شده است.
چگونه مى توان این دو گروه روایات را جمع کرد ؟

جواب : کلمه « راق » به معناى کسى
است که بیمار را از بیمارى نجات مى دهد ، چه از راه دارو و چه از راه دعا ،
بنابراین هر دو را شامل مى شود.
همان گونه که در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است ( تفسیر برهان ، ج ۴ ،
ص ۴۰۸).

بنابراین ، مراجعه به پزشک براى مداوا ، با خواندن ادعیه براى شفا ، منافاتى با هم ندارد.
زیرا آن گونه که در حدیث آمده است ، تشخیص و درمان بیمارى از طبیب و شفا و مؤثر افتادن
دارو از خداوند متعال است.
پس در درمان دو مرحله وجود دارد : مرحله علاج وپناه بردن به اسباب طبیعى و مرحله شفا ء
که از سوى خدا است ، به این ترتیب که خداوند به عوامل و پدیده هاى طبیعى ، اثر درمانى
مى دهد.و ادعیه و مانند آن ، در مرحله دوم اثر مى کند به این نحو که شخص دعا مى
کند خداوند شفاء را در این دارو قرار دهد.
همچنین ممکن است خداوند ، ادعیه و مانند آن را گاهى و نه بطور همیشگى مستقلا ، عامل شفا قرار دهد و همانطور که اثر را در دوا قرار داده است در دعا قرار دهد.

اما بطور کلى ، اراده خداوند بر اجراى امور از راههاى عادى و به وسیله عوامل و اسباب آن است
(ابى الله ان یجرى الامور الا باسبابها : خداوند پرهیز مى فرماید که امور به غیر عوامل و اسباب آن
اجرا شوند.

روزى حضرت موسى (علیه السلام) بیمار شد.گفت : « او که بیمارم کرد ، همو شفایم مى دهد » و
نزد طبیب نرفت.
به او وحى شد : « اى موسى! آیا مى خواهى با توکل خود ، حکمت مرا باطل کنى ؟
پس کیست که در اشیاء ، حقیقت ( و اثر ) داروها را نهان کرده است ؟ »(…
فمن ذالذى اودع الاشیاء حقایق العقاقیر.
عقاقیر به معناى گیاهان دارویى و یا بطور کلى هر نوع دارو است)

شفا

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس