فنون مهم برای آشنا کردن فرزندان با اهل بیت(علیهم السلام)
یکی از راههای رسیدن به این هدف مهم که خود مورد تاکید است، آشنا کردن فرزندان با اهلبیت (علیهم السلام)
و ایجاد محبت آنان است که با آشنایی از فنون و مهارتهایی که بیان خواهد شد و عملی نمودن آنها
میتوانیم موجبات سعادت و خوشبختی فرزندانمان را فراهم نماییم.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) میفرمایند:
«أدَّبوا أولادَکم علی ثلاث خصالٍ، حبّّ نبیِّکم و حبِّ اهلِ بیته و قرائهِ القرآنِ(۱) فرزندانتان را با محبت من و
محبت خاندان من و محبت قرآن تربیت وتادیب کنید.»
برای تربیت نمودن فرزندان بر محبت اهلبیت (علیهم السلام) استفاده از
مهارتهای زیر مفید می باشد:
۱- بیان فضایل اهلبیت(علیهم السلام)
زمانی که فرزندان با فضایل اهلبیت(علیهم السلام) آشنا میشوند
علاوه بر اینکه شناخت عمیقتری از آنان پیدا میکنند محبت آنان نیز در قلبشان ریشه میدواند و رشد میکند و
همین امر زمینه را برای پذیرش امامت آنان نیز فراهم میآورد.اثر تربیتی دیگری که میتواند داشته باشد الگوسازی است، وقتی
مخاطب با افرادی آشنا میشود که بسیاری از صفات عالی انسانی در آنها جمع شده آن افراد را به عنوان
الگوی زندگی خود انتخاب میکند و سعی میکند در زندگی نیز در حد توان مانند آن افراد زندگی کند.البته برای
بیان فضایل اهل بیت میتوان با توجه به سن و میزان پذیرش فرزندان، از قالبهای شعر، قصه و حکایت استفاده
نمود.
۲- بزرگداشت یاد اهلبیت(علیهم السلام)
برگزاری مراسم اهلبیت(علیهم السلام) و تشویق و توصیه به برپایی این مراسمها یکی از
سیرههای تربیتی خود اهلبیت(علیهم السلام) نیز بوده است.«هیچ کس را در کمالات و صفات زیبای انسانی با آل محمد صلی
الله علیه و آله نمی شود مقایسه کرد، دیگران که پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند، هیچ گاه با آنان
برابر نخواهند بود»
در روایتی امام صادق(علیه السلام) به فضیل میفرماید: «مینشینید و حدیث میگویید؟ گفت:آری فدایت شوم.امام(علیه السلام) فرمود:
آن مجالس را دوست دارم ای فضیل [نام و یاد] ما را زنده نگه دارید خدا رحمت کند آن را
که[نام و یاد] ما را زنده نگه میدارد.ای فضیل آن که ما را یاد کند یا ما را نزد او
یاد کنند و به اندازه بال مگسی اشک از چشمانش جاری شود خدا گناهانش را میبخشد.»(۲)
زنده نگه داشتن یاد
اهلبیت(علیهم السلام) بویژه برپایی مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) و یا شرکت دادن فرزندان در این مجالس علاوه بر فراهم
نمودن زمینه برای آشنایی با معارف دینی و آشنایی با اهداف و راه و رسم زندگی آنها، موجب برقراری ارتباط
معنوی فرزندان با اهلبیت(علیهم السلام) خواهد شد.
۳- زیارت قبور اهلبیت(علیهم السلام)
یکی از جذابترین مسافرتها که علاوه بر ارزش معنوی، دارای لذت مادی نیز میباشد،
مسافرت برای زیارت قبور ائمه(علیهم السلام) است.البته با آشنایی و قرائت زیارتنامههای وارد شده از جانب ائمه(علیهم السلام) از قبیل
زیارت امین الله و جامعه کبیره و…
علاوه بر آشنایی با ویژگیهای ائمه(علیهم السلام) و اهداف مهم آنان، موجب ایجاد محبت و علاقه به آنان نیز خواهد
شد.
۴- استفاده از هنر
برخی فرزندان در زمینههای مختلفی از قبیل قصهگویی، فیلمنامه نویسی، سرودن شعر، کاردستی و…
مهارتهای خوبی دارند که میتوان با تقویت و جهتدهی آن به سمت محتواهای مربوط به اهلبیت(علیهم السلام) آنان را نسبت
به اهلبیت(علیهم السلام) علاقمندتر کرد.همچنانکه تشویق به سرودن شعر در رثای اهل بیت (علیهم السلام) یکی از روشهای تربیتی
اهلبیت(علیهم السلام) بوده است.
در روایتی امام رضا(علیه السلام) به دعبل شاعر میگوید:
«در رثای حسین(علیه السلام) شعر بگو که تو یاور و مداح
مایی، تا زندهای در یاری ما تا آنجا که میتوانی کوتاهی نکن.»(۳)
۵- هدیه دادن
یکی دیگر از فنونی
که میتواند زمینه آشنایی فرزندان و برقراری رابطه آنان با اهلبیت(علیهم السلام) را فراهم نماید؛ استفاده از هدایایی از قبیل
کتاب و نرمافزار و…
است که به نوعی در ارتباط با اهلبیت(علیهم السلام) باشد.اهل بیت
اهمیت و ضرورت دوستی با اهل بیت علیهم السلام
ضرورت دوستی خاندان رسالت عشق به اهل بیت علیهم
السلام زمینه ساز عشق به خداوند است و دوست داشتن اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله مهر ورزیدن
به ارزش های والای الهی می باشد.
رسیدن به قله رفیع کمالات معنوی و انسانی بدون دوستی اولیاء الهی ممکن نیست و پذیرش اعمال و زحمات یک
مسلمان در گرو محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام می باشد.امام علی علیه السلام از رسول اکرم صلی الله
علیه و آله نقل می کنند:
«لا تزول قدما عبد یوم القیامه حتی یسال عن اربع…
و عن حبنا اهل البیت؛ (۴)
در روز قیامت هیچ بنده ای قدم برنمی دارد مگر اینکه از چهار چیز
سۆال می شود…
[که چهارمین سۆال ]از دوستی ما اهل یت خواهد بود.»
براین اساس تقرب به خداوند و رسیدن به سعادت دنیا
و آخرت با عشق و دوستی آل پیامبر صلی الله علیه و آله عجین شده است.
مهرورزی به دیگران یک نیاز فطری است فطری است، اما چه زیباست که انسان در بذل محبت، خوبان و برترین
ها را برگزیند و اهل بیت علیهم السلام مظهر خوبی ها و کمالاتند، چنانکه علی علیه السلام فرمود:
«هیچ کس
را در کمالات و صفات زیبای انسانی با آل محمد صلی الله علیه و آله نمی شود مقایسه کرد، دیگران
که پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند، هیچ گاه با آنان برابر نخواهند بود.»
عواطف پاک و اظهار عشق و
علاقه نسبت به معصومین علیهم السلام و خاندان پاک پیامبر صلی الله علیه و آله عامل ثبات قدم در راه
دین و دینداری است و عشق و محبت خالصانه به اهل بیت علیهم السلام انسان را در برابر گناه و
فساد بیمه می کند.
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد
بهترین نوع ارتباط با پیشوایان معصوم علیهم السلام همان محبت و مودت می باشد که یک رابطه قلبی و درونی
است و خداوند متعال هم در قرآن کریم به چنین ارتباطی دعوت کرده و می فرماید «قل لا اسئلکم علیه
اجرا الا الموده فی القربی » (۵) «بگو: من بر انجام امر رسالت، از شما مزدی نمی خواهم مگر دوستی
و محبت درباره نزدیکانم.»
در زیارت امین الله نیز می خوانیم: «خداوندا! دل و جان مرا شیفته اولیای برگزیده ات
قرار ده و مرا در زمین و آسمانت محبوب گردان.» (۶)برخی فرزندان در زمینههای مختلفی از قبیل قصهگویی، فیلمنامه نویسی،
سرودن شعر، کاردستی و…
مهارتهای خوبی دارند که میتوان با تقویت و جهتدهی آن به سمت محتواهای مربوط به اهلبیت(علیهم السلام) آنان را نسبت
به اهلبیت(علیهم السلام) علاقمندتر کرد.همچنانکه تشویق به سرودن شعر در رثای اهل بیت (علیهم السلام) یکی از روشهای تربیتی
اهلبیت(علیهم السلام) بوده است
هر قدر محبت و دلباختگی و ارتباط قلبی با ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر باشد، تبعیت
و همرنگی و همراهی و همدلی با آن ها نیز بیشتر خواهد شد.نقش عشق و محبت در ایجاد همسانی، همفکری
و همراهی و هم سویی بسیار مهم است و مردم پیوسته از چهره های محبوبشان الگو و سرمشق می گیرند.ایمان
عاطفی به رهبری حتی در اطاعت سیاسی و اجتماعی هم تاثیر می گذارد و زمینه ساز تبعیتی عاشقانه می شود
نه یک اطاعت رسمی و تشریفاتی.در این صورت میان «شناخت »، «عشق » و «پیروی » رابطه ای مستحکم به
وجود می آید، زیرا معرفت محبت می آورد و محبت «ولایت و تبعیت.» (۷)
عشق به اهل بیت علیهم السلام
در دیدگاه علی علیه السلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن حضرت در فرصت های مختلف، درجات، زمینه
ها، نشانه ها، آثار و برکات، آفات و موانع و بالاخره شیوه های ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام را
بیان فرموده است.در این جا به طور فشرده به گزیده ای از آن گفتارها می پردازیم.
امام علی علیه السلام در رابطه با درجات گوناگون دلباختگان اهل بیت علیهم السلام و نتیجه آن می فرماید: «من
احبنا بقلبه و اعاننا بلسانه و قاتل معنا بیده فهو معنا فی الجنه فی درجتنا، و من احبنا بقلبه و
اعاننا بلسانه و لم یقاتل معنا اعداءنا فهو اسفل من ذلک بدرجه و من احبنا بقلبه و لم یعنا بلسانه
و لا بیده فهو فی الجنه؛ (۸) هر کس ما را در دل دوست داشته باشد و با زبانش یاری
کند و با دستش به دفاع از ما برخیزد (یعنی با تمام وجود دلباخته ما باشد)، در بهشت هم درجه
و همنشین ما خواهد بود و هر که ما را با دل دوست بدارد و با زبان یاری کند و
همراه ما با دشمنانمان نجنگد، یک درجه پایین تر خواهد بود و هر که با قلبش ما را دوست دارد
ولی با زبان و دست به یاری ما نشتابد، در بهشت خواهد بود.»
تبیان