جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

نظر اسلام در مورد خام خواری و گیاه خواری

اشتراک:
نظر اسلام در مورد گیاه خواری احکام و مسائل شرعی
نظر اسلام در مورد گیاه خواری را در ادامه بخوانید.

دین ما برخی حیوانات را ممنوع اعلام کرده است و گوشت این حیوانات را نمی توان به عنوان غذا استفاده کرد. با این حال این بدان معنا نیست که اسلام به گیاه خواری سفارش کرده و گوشت را از سبد غذایی مسلمانان حذف کرده است. نظر اسلام در مورد گیاه خواری را در پرشین وی بخوانید.

نظر اسلام در مورد گیاه خواری

نظر اسلام در مورد خام‌خواری و گیاه‌خواری چیست؟

پرسش

آیا احادیثی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره خام‌خواری و گیاه‌خواری وجود دارد؟
در بعضی از سایت‌ها این حدیث «المِعدَه بیت کلِّ داءٍ، وَ
الحَمِئَه رَاس کلِّ دَواءٍ»، را به نخوردن خوراکی پخته تعبیر می‌کنند.؛ یعنی معنای آن این است:
«معده، مرکز و خانه هر دردى است و سرآمدترین دارو، نخوردن خوراکی آتش‌دیده و پخته است».

آیا این حدیث به این موضوع اشاره دارد؟

پاسخ اجمالی

خوردن برخی مواد به صورت خام، به خودی خود اشکال ندارد و عرف بشر از دیرباز
تا کنون نیز این بوده که بسیاری از گیاهان و میوه‌جات را به صورت خام مصرف
می‌کردند.با این وجود، هیچ روایتی دال بر توصیه به خام‌خواری به معنای مطلق
آن و یا گیاه‌خواری صِرف، وجود ندارد، بلکه حتی روایاتی وجود دارد که خوردن غذاهای
آتش‌دیده و گوشت را نیز توصیه می‌کند؛ مانند روایت زیر:

یونس بن بکر نقل می‌کند که؛ امام رضا(ع) در خطاب به من فرمود: «چرا رنگت زرد شده است؟»
یونس گفت: کسالت و ضعف بر من عارض گشته است.امام(ع) فرمود: «گوشت بخور».

نظر اسلام در مورد گیاه خواری

گوشت خوردم.پس از یک هفته آن‌حضرت مرا به همان حال دید و فرمود: «مگر نگفتم گوشت بخور».
گفتم در آن‌روز که شما به من امر فرمودید جز گوشت چیزى نخوردم، فرمود: «گوشت را

چگونه درست کردى؟» گفتم به صورت پخته، امام(ع) فرمود: «کباب کن و بخور»، بعد از یک
هفته حضرت به دنبال من فرستاد که خون در صورتم افتاده بود، امام فرمود: «خوب شدى».[۱]

نظر اسلام در مورد خام خواری

اما درباره روایتی که در پرسش به آن اشاره شده، و برخی از آن توصیه به خام‌خواری،
را به دست آورده‌اند، باید گفت:این روایت در منابع حدیثی از پیامبر اسلام(ص) این‌گونه نقل شده است:
«أَنَّ الْمَعدَهَ بَیْتُ الدَّاءِ وَ الْحِمْیَهَ هِیَ الدَّوَاءُ»؛[۲] ترجمه درست آن چنین است:

«معده خانه درد است و پرهیز، درمان هر درد است»؛ زیرا «حمیه» در لغت از ریشه «حمی» به معنای پرهیز است.[۳]
چنانچه برخی از محققان نیز این‌گونه ترجمه کرده‌اند.[۴] بنابراین، از این روایت اشاره و توصیه‌ای به خام‌خواری به دست نمی‌آید.

نظر اسلام در مورد گیاه خواری

رژیم‌های گیاهی غنی از مواد مغذی و حاوی چربی اشباع کمی هستند،
تحقیقات نشان می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد
و از شما در برابر سرطان محافظت کند و خطر دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

دیرتر پیر می‌شوید

یکی از فواید گیاهخواری کند شدن روند پیری است. هیچ کس قادر نیست فرایند پیری را متوقف کند، اما با داشتن یک سبک زندگی سالم می‌توانید این فرایند را کند کنید.

با این حال، افرادی که فقط غذا‌های گیاهی می‌خورند باید آگاه باشند که چگونه مواد مغذی از جمله آهن، کلسیم و ویتامین B-۱۲ را که معمولاً از یک رژیم غذایی، به دست آورند.

[۱].کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۶، ص ۳۲۴، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق؛ طبرسی، حسن بن فضل،
مکارم الاخلاق، ص ۱۶۴، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ق.

[۲].شیخ صدوق، الخصال، ج ۲، ص ۵۱۲، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.در برخی نسخه‌ها نیز کلمه «کلّ» به
هر دو فقره حدیث اضافه شده است: «الْمَعِدَهُ بَیتُ کُلِّ دَاءٍ وَ الْحِمْیهُ رَأْسُ کُلِّ دَوَاء»؛ مستغفرى، جعفر بن محمد،
طبّ النبی(ص)، ص ۱۹، نجف، مکتبه الحیدریه، چاپ اول، ۱۳۸۵ق.همچنین این روایت با اندکی تفاوت از امام علی(ع) نیز نقل
شده است: «الْمَعِدَهُ بَیتُ الْأَدْوَاءِ وَ الْحِمْیهُ رَأْسُ الدَّوَاء»؛ قطب الدین راوندى، سعید بن هبه الله، الدعوات (سلوه الحزین)، ص
۷۷، قم، مدرسه امام مهدى (عج)، چاپ اول، ۱۴۰۷ق.

[۳].ر.ک: فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ۳، ص ۳۱۲ – ۳۱۳، قم، هجرت‏، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق؛ طریحى، فخر
الدین بن محمد، مجمع البحرین، ج ‏۱، ص ۱۰۹، تهران، مرتضوی‏، چاپ سوم، ۱۳۷۵ش.

[۴].ر.ک: بستانى، فواد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی، ص ۳۴۵، تهران، اسلامی‏، چاپ دوم، ۱۳۷۵ش؛ محمدى ری‌شهرى، محمد، دانشنامه احادیث
پزشکى، ج ‏۱، ص ۴۱۳، قم، دار الحدیث، چاپ ششم، ۱۳۸۵ش.

اسلام کوئست ـ اقتصاد آنلاین

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس