سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
درخواست تبلیغات

کاشت ناخن مصنوعی چه حکمی دارد؟

اشتراک:
کاشت ناخن مصنوعی چه حکمی دارد؟ احکام و مسائل شرعی
کاشت ناخن انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث می‌شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راه‌های عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند.زمانی برای تزئین ناخن از لاک‌های رنگی استفاده می‌شد، بعد ناخن‌های مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگین‌های ناخن مُد شد و امروز […]

کاشت ناخن

انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث می‌شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست
به هر کاری بزند و راه‌های عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند.زمانی برای تزئین ناخن از لاک‌های رنگی استفاده
می‌شد، بعد ناخن‌های مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگین‌های ناخن مُد شد و امروز هم مشتریان کاشت ناخن پای
ثابت آرایشگاه‌های زنانه هستند.

ویژگی خاص تکنیک‌های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی‌روند، برای نمونه اکستنشن مژه حداقل تا ۶
ماه به تار موی انسان می‌چسبد و قابل شستشو نیست و ناخن‌های کاشت شده هم با لاک پاک‌کن و استون
برداشته نمی‌شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن‌ها صبر کرد.بنابراین انجام کارهایی مانند کاشت ناخن
و اکستنشن مژه احکام شرعی جدیدی را برای وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ایجاد می‌کند که نیاز به
استفتاء از مراجع عظام تقلید دارد(dot)

آیت الله خامنه ای

سوال۱- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟

۲-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟

پاسخ

۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید
از نامحرم پوشانده شود.۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن
ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه
بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد.

در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى
بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف
کردن آن ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی

سوال

– لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟

پاسخ

در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان
جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.

آیت الله صافی گلپایگانی

سوال

کاشتن ناخن برای زنان چه حکمی دارد؟

پاسخ

کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن
را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و
وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و
غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند(dot)

آیت الله سیستانی

سوال

برخی خانمها ناخنهایشان را به
قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند
طبیبان روکشی تجویز می کنند
که تا پاسی از روز روی ناخنها می ماند و با علم به این که
آن روکش و یا لاک
و “مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده
خانمها از چنان روکش، لاک
و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ

غسل و وضو با چنان
چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی
صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

آیت الله بهجت

سوال

۱- حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.

۲- در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه اش در وضو و غسل چیست؟

پاسخ

۱- شخصى که
اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ
ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و
در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛
ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و
غسل عمل به جبیره کند.

آیا کاشت ناخن زینت محسوب می شود؟

پاسخ: ملاک زینت بودن و نبودن عرف است.

آیت‌الله صافی

پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می

شود؟

پاسخ: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه
شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی
انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام
دهد.

در چنین صورتی تیمم لازم و احتیاط واجب آن خواهد بود که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را
قضا کند.

در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب می‌شود.

۲.استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء(قم)

آیت‌الله شبیری زنجانی

پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی

که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟

پاسخ: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد،
جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن
موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره‌ای نیز بگیرد.در مورد
سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب نمی‌شود و موکول به نظر عرف است.

آیت‌الله وحید خراسانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟

پاسخ: اگر
در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب هم
وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید.همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده
شده را قضا کند.بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود.

مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟

پاسخ:
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم
وضو و غسل جبیره را دارد.در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینت محسوب می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می کارند، چیست؟ در
صورتی که
ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟

پاسخ: در مورد سؤال که چنین ناخنی قابل کندن
نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو
و غسل جبیره‌ای انجام داده و هم تیمم کند.

البته چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است
و در مورد سؤال مذکور چنین ناخنی، زینت محسوب نمی شود.(تعلیمات علی العروهالوثقی، ص۵۱، فی احکام الجبائر)

* در توضیح

این استفتائات به چند نکته اشاره می‌شود

۱ـ منظور از عبارت «فی‌نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود
این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.

۲ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت‌های بدن،
لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای
بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.

۳ـ اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که قابل برداشتن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و…
) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود.

۴ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست،
مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می‌شود، ولی شخص نباید عمداً برای خودش چنین جبیره‌ای
ایجاد کند.

۵ـ در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به راحتی امکان‌پذیر است، مسئله جبیره
منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید ناخن‌ها را ولو با صرف هزینه‌ای، برداشته و به
صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند.

۶ـ تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه واجب نماز
است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل می‌شود.

دین و اندیشه

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس
تالارکده