بیوگرافی کامل علی دهکردی
علی دهکردی بازیگر ایرانی و متولد سال ۱۳۴۴ در شهرکرد می باشد .اولین فیلمی که او در آن ایفای نقش کرد از کرخه تا راین بود که در سال ۱۳۷۰ به نمایش درآمد . از دیگر فیلم های این بازیگر می توان معمای شاه , میکائیل , تلفن همراه رئیس جمهور و اخراجی ها را نام برد . با پرشین وی همراه باشید تا با بیوگرافی علی دهکردی آشنا شوید .
بیوگرافی علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون
در بیوگرافی علی دهکردی آمده است که علیاسماعیل پور دهکردی متولد ۱۳۴۴در شهرکرد بازیگر ایرانی می باشد . علیاسماعیل پور دهکردی، بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با فیلم از کرخه تا راین به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز کرد. او در رشته بازیگری و کارگردانی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرده است .
همسر علی دهکردی
ایشان و آفرین چیت ساز (روزنامه نگار) در سال ۱۳۶۸ ازدواج کردند.
اما بعد از ۱۳ سال در سال ۱۳۸۱ از بکدیگر جدا شدند، آفرین چیت ساز در سال ۹۵ با حکم دادگاه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و ارتباط با دولتهای بیگانه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
شبیه شاه عباس بودم
علی دهکردی در مرور خاطره ای مبنی بر بهرهمند شدن از یک اثر هنر تجسمی در بازیگری اش گفت: تماشای آثار تجسمی در کار من هم بی تاثیر نبوده، اما در چند دفعه ای که چنین موردی پیش آمده و حس یا ایده ای از یک اثر تجسمی به ذهنم رسیده، به ویژه در یکی دو اثر تاریخی، حتماً آن ایده الهام گرفته شده را با کارگردان اثر مطرح کردهام. به عنوان مثال زمانی که در سریال شیخ بهایی، نقش شاه عباس را بازی میکردم و در آثار باستانی اصفهان در حال فیلمبرداری بودیم،
مسئولین میراث فرهنگی این شهر مرا صدا کردند تا از برخی آثار که دور از دسترس و در فضای داخلی بود دیدن کنم. آنجا تابلویی از شاه عباس را به من نشان دادند که به نظرم آمد چقدر حسی که در این تابلو وجود دارد، میتواند به کار منتقل شود. به نظر آقای شهرام اسدی، کارگردان موفق سینما و تلویزیون، هم بعد از دیدن این تابلو ضمن تایید این نکته، برایش جالب بود که ما چقدر توانسته بودیم به آن دوران نزدیک شویم.
معروفترین بازیگر ایران از نظر علی دهکری
علی دهکردی گفت: استاد مشایخی بیتردید معروفترین بازگر معاصر بودند.
علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص ویژگیهای جمشید مشایخی گفت: آقای مشایخی
بی تردید معروفترین بازیگر دوران معاصر ما بودند و در دور افتادهترین روستاها
هم استاد را میشناسند. به مفهوم واقعی چهره ملی و تمام عیار را از دست داده ایم.
وی ادامه داد: مردم بیشتر با شخصیت هنری ایشان آشنا بودند، اما برای ما که از نزدیک معاشرت داشتیم و شاگردی کردیم شخصیت انسانی و بی نظیر ایشان به مراتب با ارزش است. متاسفانه با تمام وجودم عرض میکنم که الماس
بی نظیر هنر، فرهنگ و انسانیت خودمان را از دست دادیم. بیوگرافی علی دهکردی
بیشتر بدانید علی دهکردی از زندگی شخصی و کاری اش می گوید
تا به حال نفش منفی هم بازی کرده اید؟
خیلی کم، یکی دو تله فیلم بوده و… (فکر می کند) همین. اتفاقا خودم نقش های منفی را خیلی دوست دارم. به طور مثال وقتی یک فیلمنامه پیشنهاد می شود و در آن نقش یک دزد وجود دارد می گویم همین نقش را به من بدهید، اما پاسخ می دهند که نه، اصلا نمی شود. بعد هم نقش پلیس را به من می دهند. خودم فکر می کنم از لحاظ اجرایی توانایی بازی در نقش های منفی را دارم، اما متاسفانه پیشنهاد نمی شود. البته شخصیت های دووجهی و خاکستری ای بوده اند که بازی شان کرده ام، مثل نقش شاه عباس در سریال شیخ بهایی. اگر شرایطش مهیا شود
که منفی به معنای واقعی اش را بازی کنم چراکه نه!
با من موافق هستید که سال هاست تحت تاثیر و در زیر سایه نقش جانباز فیلم از کرخه تا راین هستید؟
بله، کاملا درست است، اما خب ارزشش را داشت. همان نقش ماندگارم کرد. همین امروز هم که بخواهم بازیگری را کنار بگذارم راضی ام که لااقل چند نقش ماندگار دارم. نقشم در از کرخه تا راین به تنهایی برای ماندگار شدنم کفایت می کند. همه چیز بعد از این فیلم تحت تاثیر نقشم قرار گرفت. من بعد از این فیلم و با فاصله ای نه چندان دور در روز شیطان بهروز افخمی حاضر شدم که اتفاقا تجربه خوبی بود و نقشم را هم خیلی دوست داشتم، اما کارم دیده نشد. گویا در سایه نقش قوی از کرخه تا راین ماند.
شما ابتدا و میانه دهه ۷۰ چه در تلویزیون و چه در سینما بازیگر فعالی بودید،
اما در میانه دوم این دهه و دهه ۸۰ کم کار شدید. چرا؟
بخشی از این موضوع برمی گردد به بحث شرایط کاری ما در بازیگری. یک بازیگر در برخی مقاطع سنی اش در یک برزخ گرفتار می شود، به این معنی که نه جوان است که نقش جوانان را بازی کند و نه میانسال. یک زمانی هم ولع بازی کردن مداوم در من افول کرد. متاسفانه شرایط باعث شده بازیگری از جریان هنری زندگی به جریان شغلی تبدیل شود. در دوره ای دیدم که نمی توانم از بازیگری به آن مفهوم واقعی اش لذت ببرم. نقش ها ساده و ابتدایی نوشته می شد و از استانداردهای لازم سلامت فکری و روانی فاصله می گرفت. اینها باعث می شود یک بازیگر از کار فاصله بگیرد
و ترجیح دهد در طول سال در یکی دو اثر قابل توجه حضور داشته باشد.
فیلم های علی دهکردی
(۱۳۸۷) تاکسی نارنجی (ابراهیم وحیدزاده)
(۱۳۸۹) اخراجیها ۳(مسعود ده نمکی)
(۱۳۹۰) تلفن همراه رئیس جمهور
(۱۳۹۲) فردا (ایمان افشاریان و مهدی پاکدل)
(۱۳۹۵) دریاچه ماهی(مریم دوستی)
(۱۳۸۹) ملکوت
(۱۳۹۳) پردهنشین (بهروز شعیبی)
(۱۳۹۳) جلالالدین
(۱۳۹۴) میکائیل (سیروس مقدم)
(۱۳۹۴) معمای شاه
و…
ویکی پدیا , باشگاه خبرنگاران , خبرگزاری موج , تبیان , حرف تازه