بیوگرافی کامل کیومرث پوراحمد
کیومرث پوراحمد کارگردان ایرانی و متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد می باشد .او در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده است و در زمینه های تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی هم فعالیت دارد .آ غار قعالیت او از سال ۱۳۵۳ بود و از ساخته های معروف او می توان قصه های مجید را نام برد . با پرشین وی همراه باشید تا با بیوگرافی کیومرث پوراحمد آشنا شوید .
بیوگرافی کیومرث پوراحمد کارگردان معروف
در بیوگرافی کیومرث پوراحمد آمده است که او متولد ۲۵ آذر ۱۳۲۸ در نجفآباد کارگردان، فیلمنامهنویس، تدوینگر و تهیهکننده می باشد. او در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده است.
شروع کار پوراحمد کارش با نقدنویسی بود و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. فیلم شب یلدا الهامگرفته از زندگی خود اوست.پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمهتمام» منتشر کردهاست.
مادرش، پرویندخت یزدانیان با بازی در فیلمهای او، کار بازیگری
را آغاز کرد و آثار برجستهای با بازی او به ثبت رسید.
دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداختهاست. فیلم مستندی دربارهٔ زندگی پوراحمد به نام به خاطر کیومرث به تهیهکنندگی و کارگردانی سید مازیار هاشمی ساخته شدهاست. پوراحمد در شب تقدیر از وی خود را شاگرد مسعود کیمیایی دانست و گفت :این افتخاری برای یک شاگرد است که در مراسم تقدیر از او در کنار استادش قرار گیرد. پوراحمد در سال ۱۳۸۵ فیلم اتوبوس شب
را ساخت که مورد تحسین منتقدان و عموم قرار گرفت.
نظر کیومرث پوراحمد درباره فیلمسازی در ایران
والله برای نسل ما که قطعا سختتر شده. برای اینکه در دهه ۶٠، ٧٠ وقتی که تصمیم میگرفتیم فیلم بسازیم، میساختیم؛ کارگردانسالاری بود. ولی تهیهکنندگان ما پخشکننده هم شدند. سینما هم خریدند یا اجاره کردند. الان صاحب سینما تصمیم میگیرد و در واقع هجوم جوانان که آمدهاند. برخیها واقعا خیلی خوب هستند، بلدند و شخص من را شگفتزده میکنند. با هجوم این جوانان، دیگر تهیهکنندگان برای چه با ما کار کنند؟ همان جوانان هم کمتوقعترند و هم حرفگوشکنترند و میتوانند بهشان تکلیف کنند که فلان بازیگر را بگذار و دیگری را نگذار؛ فلان قسمت سناریو را تغییر بده یا نده. با ما که چنین کاری نمیتوانند بکنند.
از همه مهمتر اینکه میگویند فیلم را ٣٠، ٣۵ روزه جمع کن؛ به ما که نمیتوانند بگویند. اگر هم بگویند، من میگویم مگر زباله است که جمعش کنم! این فیلم است و باید پلانبهپلان آن را خلق کرد و زمان معمول و معقول برای یک فیلم خوب دو ماه است. اما الان رایج شده و میگویند ٣٠، ٣۵ روزه جمعش کن! طبیعتا برای نسل ما که به خودمان و سینما متعهدتریم، بسیار سختتر شده. نشانه آن همین است که من در دهه ۶٠، ٧٠ سالی حتما یک فیلم میساختم. حالا الان چهار، پنج سال یک فیلم میسازم! بهخاطر سختیای است که در تولید وجود دارد.
شخصیت کیومرث پوراحمد در جوانی
من شخصاً خیلی گوشه گیر بودم و همیشه سرم به کار خودم بود و بخش عمده هیجاناتم در خواندن یک رمان، شعر و یا کشف یک فیلم ارضا می شد. اینکه بروم یک فیلم را ببینم، نقدهایش را توی نشریه های مختلف پیدا کنم، بخوانم و باز بروم فیلم را ببینم و این بار بهتر و آگاهانه تر ببینم… عشق به سینما آنقدر در من زیاد بود که اصلاً حواسم به چیز دیگری نبود و سینما و البته کتاب و نقد و رمان و تاریخ و این چیزها کفاف می داد. جوان های امروزی با تمام محدویت ها امکاناتی که برای تفریح و سرگرمی دارند با دوره جوانی ما قابل قیاس نیست.
بیشتر بدانید گفتگو با کیومرث پوراحمد
در آستانه تولدتان هستید. چه احساسی دارید؟ اصلا نگاهتان به تولد چیست؟
هیچ احساسی ندارم! من تا ٢٨- ٣٠سالگی که بچهدار شدم و بعد میدیدم که برای بچهها تولد میگیرند و من هم برای بچههایم تولد گرفتیم تازه متوجه شدم که تولد هم میتوان گرفت! و تازه یادم ماند که روز تولدم چه روزی است. تا آن زمان فقط سال تولدم را میدانستم و روزش یادم نبود. بنابراین واقعا احساسی ندارم. به نظرم تازه احساسم این است که یک سال از عمر گذشت و فیلم جدیدی
نساختم و این احساس خیلی بدی است.
معمولا بهترین هدیهای که میتوان به یک هنرمند داد، این است که بتواند کارش را بدون
مسائل حاشیهای انجام دهد. آیا در طول زندگی هنریتان تاکنون
چنین هدیهای دریافت کردهاید؟ اگر دریافت کردهاید،
کم و کیف آن چگونه بوده؟
نه! هرگز و هرگز چنین هدیهای دریافت نکردهام. هر فیلم و سریالی که ساختم با دق، زحمت و رنج، با کمبود و فقر و همه این چیزها بوده! یک فیلم نبوده که با خیال راحت و سرفرصت و بدون دغدغه بسازم. اصلا نبوده! در تلویزیون هر چه که کار کردم همینجوری بوده
و حتی یک وقتیهایی که برای تلویزیون کار میکردم، پول نزول میکردم
تا پول و دستمزد بچهها را سر موقع بدهم. چون دیر پول میدادند.
خارج از تلویزیون هم همینطوری بوده. در این سینمای فقیر فکسنی هیچکدام از فیلمهایم را بدون دغدغه کار نکردهام؛ چه بخش خصوصی و چه در بخش دولتی؛ همیشه و همیشه دغدغه و مشکلات داشتم. چون ما که هیچوقت نورچشمی نبودیم، نمیتوانیم بدون دغدغه فیلم بسازیم.
فقط نورچشمیها میتوانند بدون دغدغه فیلم بسازند و آنهایی که حاضرند
به قدرت تعظیم کنند. من هرگز تعظیم نکردهام و نخواهم کرد.
«کفشهایم کو؟» فیلمی متفاوت در کارنامه فیلمسازی کیومرث پوراحمد به شمار میرود. پوراحمدی که «اتوبوس شب» و «قصههای مجید» را در کارنامه خود دارد، چه میشود که امسال «کفشهایم کو؟» را با محوریت آلزایمر میسازد؟
«کفشهایم کو؟» حالوهوایی شبیه به همه فیلمهایم دارد. خانواده و عشق و زندگی و مهاجرت
و غربت را مجددا دستمایه قرار دادهام؛ با این تفاوت که آلزایمر در این
فیلم اضافه شده و وجه تفاوتش هم همین است.
نقش اصلی فیلم را که مبتلا به آلزایمر است، کلا برای رضا کیانیان نوشته بودید؟
نه، برای رضا کیانیان نوشته نشده بود.
چه شد که ایشان را انتخاب کردید؟
فکر کردم او بهترین گزینه است.
پور احمد به روایت فرهادی
اصغر فرهادی گفته بود : “پوراحمد از جمله افرادی است که هر چه می گوید روی ماجراست و در پشت آن چیزی نیست. او در همه گونه های سینمایی فیلم ساخت و این از خصوصیات وی محسوب می شود. این کارگردان بعد از “قصه های مجید” خود را به آن نوع سینما محدود نکرد،
بلکه سعی داشت فیلم های دیگری را هم کار کند. او همیشه جزو اولین کسانی بود
که بعد از ساخت فیلم هایم به من زنگ می زد و تبریک می گفت.”
هنرمندی استثنایی به روایت داوود نژاد
علیرضا داودنژاد هم درباره همکار خود گفته بود : “در این کشور ۷۰ میلیونی چند نفر از خواب بلند شده اند و چند نفر از آنها قصه می نویسند و چند تا از این قصه ها فیلم می شود و اینکه از میان فیلم هایی که بر اساس قصه ها نوشته می شود، چه تعداد مخاطب پیدا می کنند. حس می کنم این بزرگداشت بیشتر از اینکه به کیومرث پوراحمد چیزی اضافه کند، به ما اضافه خواهد کرد. ما اینجا جمع شدیم که بگوییم
ما هنرمندی استثنایی داریم که دوستش داریم.” بیوگرافی کیومرث پوراحمد
آثار کیومرث پوراحمد
تیغ و ترمه
کفشهایم کو؟
اتوبوس شب
شب یلدا
شکار خاموش
و…
جوایز کیومرث پوراحمد
برنده جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم به خاطر هانیه
برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم خواهران غریب
برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم خواهران غریب
برنده تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم شب یلدا
برنده تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلمنامه جشن خانه سینما برای فیلم اتوبوس شب
و…
ویکی پدیا , روزنامه شرق , ویوان نیوز , سینما سینما