آواز هندی عاشقانه عمو پورنگ و حرکت غیر منتظره علی ضیا در برنامه زنده
عموپورنگ مجری معروف برنامه کودک صداوسیمای ایران است که گفته می شود امسال اجرای ویژه برنامه نوروزی شبکه دو را برعهده دارد. در ادامه در پرشین وی می خواهیم آواز هندی عمو پورنگ را در برنامه علی ضیا برای شما قرار دهیم
آواز هندی عمو پورنگ مجری
در این ویدئو آواز هندی عموپورنگ را مشاهده می کنید
ویدئویی از آواز هندی پورنگ در کنار علی ضیا
مبانی موسیقی اصیل هند
موسیقی هند مبتنی بر صدای انسان است – چنانکه وسعت صوتی در سراسر آن به کمتر از ۴ اُکتاو محدود میشود. نوازندگان اغلب در اجراهایشان به تقلید سبک و سیاقی آوازی میپردازند.
قطعههای تصنیف شده – غیربداههپردازانه – در واقع قطعههائی آوازی هستند که آوازخوان یا نوازنده اجرایشان میکند و در آنها نوازنده به تقلید سبکهای آوازی میپردازد. آواز بهعنوان سرآغاز بداههپردازی بهکار گرفته میشود.
در مناطق جنوبی هند آهنگسازان فراوانی زیستهاند و هزاران آواز ساختهاند. تیاگاراجا (Tyagaraja)، (سال ۱۸۴۷ – ۱۷۶۷)، ماتاسوآمی دیکشیتر (Muthuswamy Dikshitar)، (سال ۱۸۳۵ – ۱۷۷۵) و شیاما ساستری (Shyama Sastri)، (سال ۱۸۲۷ – ۱۷۶۲)، بزرگترین این آهنگسازان بودهاند. این سه موسیقیدان هر سه در یک روستا زاده شدند و معاصر هایدن، موتسارت و بتهوون بودند؛ این سه را ‘تثلیث موسیقائی’ مینامند.
ملودی بسیار پُرتزئین – آوازی یا سازی – یکی از ویژگیهای موسیقی هند است. این ملودیها اغلب با فاصلههای ریزپردهای (فاصلههای کوچکتر از نیمپرده) حرکت میکنند. خطهای ملودیک با ظرافت تمام توسط تزئینهای ریزپردهای، که با اُفت و خیزهای کوچک زیر و بم پیرامون نتها اجراء میشوند، آراسته شدهاند. در این ملودیها، گلیساندو گذری دلنشین و خوشایند از یک صدا به صدای دیگر فراهم میکند.
ملودیهای هندی کموبیش همواره توسط یک ساز زمینه که نتهای تونیک و دومینانت (با سودومینانت) را طی اجراء مینوازد، همراهی میشوند. به این ترتیب، بافت اصلی این موسیقی از یک ملودی تشکیل یافته که بر زمینهٔ صداهائی یکنواخت شنیده میشود. در موسیقی هند بهجای توالیهای هارمونیک و بافت پُلیفونیک موسیقی غربی، تنشها و فرودهای ملودیک و ریتمیک نشسته است.
اینستاگرام و ویستا