یکشنبه, ۲۲ مهر , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

مینیاتور به چه معناست؟

اشتراک:
مینیاتور به چه معناست کاردستی
باید بدانید که مینیاتور به معنای یک چیز ظریف است و برای هر چیز ظریف و کوچکی اصطلاح مینیاتوری بودن را به کار می برند . نوعی نقاشی هم وجود دارد که به دلیل ظرافت بالایی که دارد به نقاشی مینیاتوری معروف است .

نوعی تابلوهای زیبا وجو دارد که برگرفته از طبیعت است و ظرافت بسیاری در آن وجود دارد که به آن تابلوی مینیاتوری می گویند .کشیدن این نوع نقاشی در ایران قدمتی دیرینه دارد و هنرمندان زیادی در این زمینه فعالیت می کنند که از معروف ترین آنها استاد کمال الدین بهزاد را می توان نام برد .در مینیاتورهای ایرانی طرح هایی از اسطوره های قدیمی و افسانه ای مشاهده می شود . برای اینکه بیشتر بدانید مینیاتور به چه معناست با پرشین وی همراه باشید.

مینیاتور به چه معناست و قدمت آن در ایران

واژه ی ؛ مینیاتور ؛ که مخفف شده ی کلمه ی فرانسوی ؛ مینی موم ناتورال ؛ و
به معنی طبیعت کوچک و ظریف است و در نیمه ی اول قرن اخیر و حدودا از دوره ی قاجاریان
و اردزبان فارسی شده، اصولا به هر نوع پدیده ی هنری ظریف( به هر شیوه یی که ساخته شده باشد
) اطلاق می شود و در ایران برای شناسایی نوعی نقاشی که دارای سابقه و قدمتی بسیار طولانی است به
کار می رود.

تابلوی مینیاتور

این هنر که به اعتقاد اکثر محققان در ایران تولید یافته، بعد به چنین راه برده و از دوره ی
مغول ها به صورتی تقریبا تکمیل تر به ایران برگشته و هنرمندان ایرانی تلاش بی شائبه یی را صرف تکمیل
و توسعه ی آن کرده اند از جمله هنرهائی است که قابلیت به تصویر در آوردن تمامی طبیعت را در
قالبی کوچک دارد. اما نباید چنین پنداشت چون مقیاس تصاویر در مینیاتور سازی بسیار کوچک است، بنابراین تنها بخش کوچکی
از طبیعت را می توان در این نوع تابلوها تصویر نمود، یا چون الهام بخش مینیاتوریست طبیعت است، وی ناچار
می باشد فقط مناظری از طبیعت را ترسیم کند.

بلکه کوشش در ایجاد والقای هرچه بیشتر زیبایی و تفهیم آن صفت ویژه یی است که مینیاتورسازی را از سایر
انواع نگارگری ایران جدا می کند و مینیاتوریست هنرمندی است که آنچه را خود می اندیشد یا می پندارد که
بیننده علاقمند به دیدن آن است تجسم می بخشد و به هیچوجه تابع مقررات و قوانین حاکم برفضای نقاشی نیست.

مینیاتور به چه معناستنقاشی مینیاتوری

مینیاتورهای امروز ایران، همان نقاشی کلاسیک اروپا ( سبک امیرسیونیسم و به دنبال آن شیوه های مدرن نقاشی اروپائی
) است هرچند گروهی نوشته اند که به هنگام ظهور اسلام، ایرانیان در هنر نقاشی دارای سنتی کهن بوده اند.

مینیاتور به چه معناست و تاریخچه آن

و طلاکاری حواشی و سرلوحه ی قرآن و
طرح های اسلیمی و ختایی و گردش های ترکیب بندی آن ها را به شیوه ی مخصوصی که امروزه آنرا
؛ استیلیزه ؛ می نامیم ابداع کردند و در ادامه ی این ابداع و ابتکار، نقاشی براساس متن کتب و
نوشته ها نیز رواج یافت که مینیاتورهای مکتب بغداد سرآغاز آن است. مکتب بغداد، از آن جهت که نوعی نقاشی
بدوی است تا حدودی نشان از فقدان مهارت و قدرت هنری سازندگانش دارد و بیشتر در بردارنده ی قصه ها
و روایات مذهبی است.

هنرمندان مکتب بغداد، اکثرا ایرانی بوده اند و معمولا نیز به سفارش و دستور روسای قبایل عرب کتب خطی را
با ذوق خود تزئین میکردند و رئش کار آنها به اکثر نقاط دورونزدیک ایران راه یافته بود و تا دوران
سلجوقیان که نقاشی ایران ترقی محسوسی کرد ادامه یافت.

مینیاتور ایرانی

بعد از حمله ی چنگیز به ایران و از رونق افتادن بغداد که مرکز تجمع هنرمندان بود و از آنجا
که نخستین فرمانروایان مغول در شمال غربی ایران و در تبریز و مراغه مستقر شدند، خواه نا خواه هنرمندان در
آن منطقه گردآمدند و به دلیل علاقه و تمایل مغولان به هنرچینی، جذب ذوق آزمایی در این زمینه شدند.

ناگفته نباید گذاشت که نقاشی به شیوه ی چینی ها، با هجوم مغولان به ایران نیامد، بلکه نقاشی ایران سال
ها قبل از تهاجم چنگیز با اسلوب و روش های هنر چین در سراسر خاورمیانه شهرت و اعتبار داشت و
در شاهنامه ی فردوسی نیز به این مطلب اشاره شده و احتمال می رود که ترکان سلجوقی مروج این شیوه
در ایران بوده باشند.

مینیاتور به چه معناست و نحوه ظهور آن در ایران

منتهی ایرانیان شیوه ی نقاشی چینی را با دیدخاص هنری خود تلفیق کردند و کاشی هایی که امروزه نمونه هایی
از آن دردست است نشان می دهد که سال ها پیش از حمله ی مغول به ایران، همان شبک و
شیوه و رنگ آمیزی و طراحی که بعدها به صورت نقاشی کتب مورد استفاده قرار گرفت،

در ایران اعمال شده
و اگر دست حوادث کتاب خانه های بزرگ ایران را معدوم نکرده بود امروز به راحتی می توانستیم نسخی را
که متعلق به دوران پیش از مغول بوده و همان ویژگی مینیاتورهای مکتب هرات یا مراغه و مکاتب دیگر بعد
از مغول را داشته ببینیم.

مینیاتور به چه معناستتابلوی مینیاتوری

از سوی دیگر مینیاتور سازان ایرانی، هرگز پیوندهای خود را با شعر، فرهنگ و شیوه های تفکر
بومی نبریده و افسانه ها، اساطیر، قهرمانان ملی، سنن و شیوه های زندگی ایرانی همواره نمودی آشکار در آثار آنان
داشته و این وابستگی به زندگی و اعتقادات ملی تا جایی قوی است که به مینیاتور ایرانی، علیرغم پیوندها
و نقاط مشترک فراوانش با سایر مکاتب آسیایی ( از جمله شیوه های نقاشی هندی، چینی و ژاپنی ) وجهه
ی خاصی می دهد

مینیاتور به چه معناست و اساتید برجسته در این هنر

و باعث تمایزش از هنر سایر ملت ها و ممالک می شود و این وضعیت تا
دوران ایلخانیان و تیموریان ادامه داشت و به قدری مورد توجه بود که یکی از شاهزادگان تیموری به نام ؛
بایسنفرمیرزا ؛ که خطاطی هنرمند بود، سرپرستی امور هنری را در شهر هرات به عهده گرفت. در آن زمان، شهر
هرات مرکز تجمع هنرمندان شده بود و معروف است که فقط در یک اموزشکده ی نقاشی، شصت استاد یه تعلیم
هنرجویان و انجام سفارشات محوله اشتغال داشتند.

معروفترین استادکاران مکتب هرات ؛ کمال الدین بهزاد ؛ است که کتاب مصور و معروفی به نام ظفرنامه ی تیموری
دارد و به جرات می توان آثار وی را از لحاظ حالت چهره ها، حرکت قلم، انتخاب موضوع .
نمایش دادن وقایع سرآمد تمام مینیاتور هایی دانست که قبل یا بعد از او در ایران ساخته شده است. روی
همرفته آثار مینیاتور ایران در مکتب هرات، به علت سابقه ی ممتد و آزادی عمل قابل توجهی که بعد از
مکتب بغداد برای هنرمندان به وجود آمد،

تا حدی پیشرفت نمود که دوره هنرنقاشی و مینیاتور سازی ایران، بعد از
دوره ی هرات، با همان شرایط تکمیل یافته ی خود به عصر صفویان منتقل شد و بعد از آنکه تبریز
به عنوان پایتخت انتخاب گردید، استاد کمال الدین بهزاد به آنجا دعوت و عهده دار سمت ریاست کتابخانه ی سلطنتی
شد و همواره با استادکاران بزرگ این دوره نظیر، آقا میرک، سلطان محمد، حسین پاکوب و عده یی دیگر کوشید
تا این هنر را تعالی و تکامل بخشد.

مینیاتور به چه معناست و روش انجام آن

بیشتر بدانید روشهای مختلف طراحی مینیاتور:

در بیان اینکه مینیاتور به چه معناست باید گفت شیوه های نقاشی در ایران بسیار متنوع است.
هر یک از استادان معروف ، تغییراتی در روش و شیوه هایی
که قبل از خود متداول بوده، وارد نموده اند. این روشها را در طراحی می توان بطور کلی به سه دسته تقسیم کرد :

۱- طراحی رنگی : در این طرحها ، در بعضی از قسمتها رنگ بکار رفته است. در این شیوه،
از رنگ طلائی حتماً استفاده شده است. زمینه ی طرح به حال خود باقی می ماند قسمتهای مختصری که رنگی است،

از رنگهای جسمی و روحی همراه با هم استفاده شده. ولی اکثر کار با خطوط قلم مو طراحی شده است.
طرحهای رنگی بیشتر در دوره ی صفوی، در آثار رضا عباسی متداول گردید.

۲- طراحی بدون رنگ: اینگونه طرحها بطوری که از نام آن مشخص است فقط با قلم مو و رنگ سیاه روی
زمینه های روشن کار می شود. این روش در تمام دوران مینیاتور ایران وجود داشته است. گاهی هم به جای
رنگ مشکی از رنگهای تیره مثل رنگ قهوه ای، قرمز و آبی استفاده شده است.

۳- طراحی سفید قلم: طرحهایی که با قلم مو و رنگ سفید، روی کاغذ یا صفحه ی تیره رنگ کار شده باشد،
طراحی سفید قلم نامیده می شود. در ابتدا این روش، بیشتر برای تزئین و طراحی روی جلد های
روغنی که اکثراً سطح آنها مشکی بود، استفاده می شد. علاوه بر رنگ سفید، گاهی هم مختصر رنگ طلائی
و یا رنگهای روشن دیگر، در اینگونه طراحی ها استفاده می شود.

سی ایران

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
ترک اعتیاد