نقوش فرش فارس | آشنایی با نمونه هایی از نقوش فرش فارس
نقوش فرش فارس
نقوش فرش فارس , در استان فارس حدود ۴۰۰۰ منطقه تولید فرش در مناطق شهری، روستایی و عشایری وجود
دارد حدود ۱۴۰ هزار نفر به تولید فرش دستبافت مشغولند و سالیانه افزون بر یک میلیون متر مربع انواع فرش
شامل گبه ـ گلیم و قالی می بافند که در حال حاضر ۵۶۹۷ نفر از بافنده تسهیلات بیمه استفاده می
نمایند.
روش بافت فرش دستبافت از فارس روشی منحصر به فرد است و بافندگان بدون به کارگیری طرح و نقشه تنها
به صورت ذهنی مبادرت به بافتن فرش می نمایند ضمن اینکه استفاده از رنگهای گیاهی از جمله مزیت های
فرش دستبافت فارس است.
در این بین عشایر فارس سالانه ۱۲۰ هزار متر مربع
گلیم و گبه و کیف و بالش و پشتی دستبافت
تولید می کنند.
ضمن اینکه بافت سیاه چادر نیز توسط دختران جوان عشایر از پشم بز رواج دارد که در مقابل باران و
سرما مقاوم است.
هم چنین قالی عشایری فارس که به قالی قشقایی معروف است در میان مردم ایران و خارج از کشور
هواداران بسیاری دارد.
طرح های فرش ها و گلیم های عشایری استان فارس اغلب برگرفته از گذشتگان و بر اساس داستان و اساطیر
مختلفی است که به صورت شعر یا روایت نسل به نسل بین عشایر انتقال یافته و بافته شده است.
قالی های بولوردی :
بارزترین نشانه قالی بولوردی شیراز در رنگ آمیزی عبارت است از امساک در کاربرد رنگ های تند، خاصه قرمز و
بهره وری از رنگیزه هایی که یا از ابتدا ملایم است یا با گذشت زمان، به ملایمت می گراید و
آنچه را به بولوردی رنگ پریده شهرت یافته، پدید می آورد.
ویژگی دیگر،رنگ آمیزی زمینه فرش است با رنگ های نامتعارف و کمیاب، چون صورتی، گل بهی، پوست پیازی و ارغوانی:
نقشمایه های خاص بولوردی شیراز عبارتند از:
سروها و بته جقه های رنگارنگ و مرغانی که بال ظریف بر پشت دارند و گلدان های بته ای .
درختچه برگ رزی نیز از نقشمایه های ویژه بافندگان بولوردی است که در اصل چهار تا شش برگ دارد و
تنها یک گل زنبق بر تارک آن است.
همچنین، بولوردی ها دارای درخت تجرید یافته منحصر به فردی هستند.
اغلب قالی همای بولوردی،با گره متقارن و پود گانه (پشمی ـ پشمی، نخین ـ نخی یا پشمی ـ نخی) و
اسلوب تمام لول یا نیم لول بافته می شوند.نقوش فرش فارس
قالی های حیات داوودی :
بافندگان فارسی زبان دهستان حیات داوود، از جنوبی ترین
بافندگان فارس هستند.
دستبافته های این گروه، دارای نقشمایه ها و رنگمایه های خاصی هستند که نوعی درخت شیوه یافته رنگ نارنجی آفتابی
بسیار پر مایه، بارزترین آنهاست.
از ویژگی های بافت حیات داوودی ها، شیوه گره زنی متقارن و پود دوگانه همراه با مهر کردن سر و
ته فرش با ردیف های شطرنجی راست گوش و شیرازه بافی دو رنگ می باشد.
قالی بافی نی ریز :
بخش اعظم، فرشبافی نی ریز در دهستان مشکان متمرکز است و بخش دیگر کار عرب های چادرنشنین پیرامون نی ریز
است که هم رنگمایه و هم نقش و نگار آنها با عرب جباره فرق دارد.
به اقتضای تعدد و پراکندگی گروه هایی بافنده،دستبافت های این منطقه، هم از حیث اسلوب و هم از جهت نقشپردازی
و رنگ آمیزی دارای تنوع فوق العاده است.
بیشترین آنها با گره نامتقارن و بعضی با گره متقارن، برخی با تار و پود پشمین و برخی با تار
و پود نخی و بعضی با پودهای دو گانه صورتی تا قرمز و بعضی با پودهای خاکستری تا قهوه ای
بافته می شود.
اکثر قالی های نی ریز، پشمی بغایت لطیف و مخملین دارد که در فارس بی رقیب است.
قالی های قنقری :
دهستان قنقری به دو بخش بالا و پایین تقسیم می شود.
در بخش بالا، که ساکنان آن فارس و ترک هستند، تا چندی پیش قالیبافی معتبری داشته اند.
مهمترین نقشمایه های آن، چهار بازویی، نگاره های مرغی غاز مانند، بته جقه ای های کوچک و گلدان های پراکنده
و نقش حاشیه ای بته سه قلو /سروی گل های نیلوفر آبی می باشد.
ساکنان قنقری پایین،اکثراً فارسی زبان و اندکی ترک زبان هستند.
این محل، همچنین جایگاه تابستانی ایلات عرب نیز هست.
از نقشمایه های متداول در این منطقه، نقشمایه بته قبادی، حاشیه سوسنی، گل های هشت پر و برگ های کنگره
دار شش پر بنیان یافته، می باشند.نقوش فرش فارس فرش ایرانی