احادیث ناب و زیبا درباره اعمال صالح
انسان خوب بودن محدود به این دنیا نمی شود و ما در این دنیا بعد از ابتلا به امتحان های مختلف و ازموده شدن و انجام اعمال مختلف به دنیایی دیگر می رویم و در آن جهان به ملاقات پروردگار خود رفته و زندگی متفاوتی را شروع می کنیم. احادیث درباره عمل صالح را در پرشین وی بخوانید.
احادیث درباره عمل صالح
احادیث در مورد «عمل صالح»
حدیث (۱) امام رضا علیه السلام
لا تدعوا العمل الصالح و الاجتهاد فی العباده اتکالا على حب آل محمد (ع) و لا تدعوا حب آل
محمد (ع) و التسلیم لأمرهم اتکالا على العباده فإنه لا یقبل أحدهما دون الآخرمبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى
آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچ
کدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود.
فقه الرضا ص ۳۳۹ – بحارالانوار(ط-بیروت) ج ۷۵، ص ۳۴۷ و ۳۴۸
حدیث (۲) پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)
فَوقَ کُلِّ ذی بِرّ بِرٌّ حَتَّی یُقتَلَ الرَّجُلُ
فی سَبیلِ اللهِ فاذا قُتِلَ فی سَبیلِ اللهِ فَلَیسَ فَوقَهُ بِرٌ برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه
مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه خدا کشته شد برتر از آن کاری وجود ندارد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲ ، ص ۳۴۸ ، ح ۴
حدیث (۳) امام باقر (علیه السلام)
مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ عَلَّمَهُ اللهُ ما لَم یَعلَم(dot) آنکه به
دانسته هایش عمل کند خدا آنچه نمی داند را به او یاد می دهد.
آشنایی با احادیث درباره عمل صالح
بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۷۵ ، ص ۱۸۹ ، ح ۴۴
حدیث (۴) امام صادق (علیه السلام)
لا یَتِمُّ المَعرُوفُ إلّا بِثَلاث ٍ: تَعجیلِهِ و تَصغیرِهِ و
تَستیرِهِ.کار نیک کامل نمى شود مگر به سه چیز: شتاب در انجام دادن، کوچک شمردن و پنهان داشتن آن.
خصائص الائمه ص ۱۰۰
حدیث (۵) امام صادق (علیه السلام)
الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً(dot) آن کس
که بدون بصیرت حرکت می کند مانند کسی است که بیراهه می رود و تند رفتنش جز به دور شدن
از راه نمی انجامد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج ۱ ، ص ۴۳
حدیث (۶) امام باقر (علیه السلام)
أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَ کَانَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَهَا اللَّهُ حَسَنَاتٍ
الصِّدْقُ وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ الشُّکْراگر کسى داراى چهار خصلت باشد هر چند از سر تا قدمش را
گناه فرا گرفته باشد خداوند آن گناهان را به نیکى تبدیل مىکند: راستگویى، شرم و حیا، نیک خلقى، روحیه شکرگزارى.
کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲ ، ص ۱۰
درباره بهشت و دوزخ
بر اساس آموزههای قرآنی، بهشت و دوزخ سازهای انسانی هستند؛ زیرا آنچه
در قیامت از بهشت و دوزخ برای هر آدمی است، همان اعمالی است که در دنیا
از زیبا و زشت انجام میدهد. انسان در قیامت به شکل جزاء وفاق (نباء، آیه ۲۶)،
هر آنچه را در دنیا کشت کرده درو میکند و هر آنچه را انجام داده، حاضر مییابد.
(آل عمران، آیه ۳۰؛ کهف، آیه ۴۹؛ انعام، آیه ۱۳۲؛
نحل، آیه ۳۴؛ احقاف، آیه ۱۹)
از آنجایی که در مقوله کیفر و عذاب، هرگونه افزایشی به معنای ظلم و ستم خواهد
بود، خداوند در آن جهت چیزی را نمیافزاید؛ اما در جهت پاداش نیک، فراتر و فزونتر
از آنچه عمل کرده، پاداش میدهد. از همین رو خداوند درباره بهشتیها این جمله را مورد تاکید قرار میدهد که: لدنیا مزید؛ از نزد ما زیادتی است. (ق، آیه ۳۵)
این زیادت و افزایش که از فضل الهی نسبت به اهل بهشت است، در حد
و اندازهای است که «لا عین رأت و لا أذن سمعت و لاخطر علی قلب بشر؛
نه چشمی دید و نه گوشی شنید و نه بر قلب بشری خطور کرد.»
(بحارالانوار، ج ۸، ص ۵۴۸؛ بحارالانوار، ج ۸، ص ۹۲، باب ۲۳؛ کنزالاعمال، ج ۱۵،
ص ۷۷۸، حدیث ۴۳۰۶۹) چنانکه خداوند میفرماید: فلا تعلم نفس ما اخفی لهم
من قره اعین؛ هیچ کس نمیداند چه چیز از آنچه روشنیبخش دیدگان است به پاداش آنچه انجام میدادند برای آنان پنهان شده است. (سجده، آیه ۱۷)
پیامبر(ص) درباره اینکه بهشت و دوزخ سازه خود انسان است، در عبارتی درباره بهشت میفرماید: الجنه قیعان و ان غراسها لااله الاالله؛ بهشت زمین بایر است و نهالهایی که در آن کاشته میشود لا اله الا الله است» (بحارالانوار، ج۳، ص۹۰)
در حدیثی دیگر آمده است:
«انالجنه قیعان، و ان غراسها سبحانالله، و الحمدلله، و لااله الاالله، و الله اکبر، و لاحول و لا قوه الا بالله؛ بهشت فعلا صحرایی خالی است بیکشت و زراعت که اذکار سبحانالله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر و لاحول و لاقوه الا بالله درختهایی هستند که در آنجا کاشته میشوند.»
انی وی ـ کیهان