جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

احکام و صدقه دادن از نظر مراجع

اشتراک:
احکام صدقه احکام و مسائل شرعی
ما انسان ها نسبت به زندگی هم مسئولیم. صدقه دادن از جمله کار هایی است که بسیار سفارش شده است. در مورد مقدار صدقه باید اعتدال را هم رعایت کرد .در مورد آثار و برکات صدقه دادن در این بخش توضیحاتی داده ایم .

یکی از واقعیات زندگی موضوع اختلاف طبقاتی است. اینکه برخی افراد دارایی هایی دارند که اقشار دیگر به هر دلیلی از آن محروم اند. یکی از کار هایی که اسلام ان را تایید کرده و مورد تایید قرار گرفته است صدقه دادن می باشد. یعنی انسان به نیت نزدیک شدن به خدا مالی را در راه خدا دهد. ما در این مجموعه در مورد ویژگی‌ ها و شرایط صدقه دادن توضیحاتی داده ایم. کیفیت صدقه دادن بسیار مهم است یعنی اینکه جهت ریا و خودنمایی نباشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد احکام صدقه مطالب ما را در پرشین وی ببینید.

احکام صدقه

احکام صدقه مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله)کمیته امام خمینی صندوق هایی را در منازل، خیابان ها و اماکن عمومی شهر و روستا برای جمع آوری صدقات وخیرات و رساندن آنان به دست فقرا و مستحقان قرار داده است.آیا جایز است علاوه بر حقوق ماهیانه و مزایایی که کارکنان کمیته امداد از آن نهاد می گیرند، درصدی ازپول های آن صندوق ها به عنوان پاداش به آنها داده شود؟ و آیا جایز است مقداری از آن پولها به افرادی داده شود که در جمع آوری آنها نقش دارند ولی از کارمندان کمیته امداد نیستند؟

احکام صدقهحکم صدقه

پرداخت مقداری از اموال صندوق های صدقات به کارکنان و کارمندان کمیته امداد به عنوان پاداش، علاوه بر حقوق ماهیانهای که از آن کمیته می گیرند، اشکال دارد بلکه تا رضایت صاحبان اموال به این کار احراز نشده، جایزنیست، ولی دادن مقداری از آن به کسانی که در جمع آوری موجودی صندوق ها کمک می کنند به عنوان اجرت المثل کارشان اشکال ندارد، به شرطی که برای جمع آوری و رساندن صدقات به افراد مستحق به کمک آنها نیاز باشد، به خصوص اگر ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضی به این کار هستند.

دادن صدقه به گدایان

آیا دادن صدقات به گدایانی که درب منازل را می زنند یا در خیابان ها می نشینند جایز است یا اینکه بهتر است به یتیمان و مساکین داده شود و یا با ریختن آن ها در صندوق صدقات دراختیار کمیته امداد قرار گیرد؟

صدقات مستحبی بهتر است به فقیر عفیف و متدین داده شود و همچنینگذاشتن آن در اختیار کمیته امداد هر چند با ریختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولی صدقات واجب باید توسط خود شخص و یا به وسیله وکیل او به فقرایی که مستحق هستند داده شود و در صورتی که انسان بداند که مسئولین کمیته امداد پول های صندوق ها را جمع آوری کرده و به فقرای مستحق میدهند، ریختن آن در صندوق های صدقات اشکال ندارد.

 مطلوب بودن پرداخت صدقه صدقه دادن از نظر مراجع

وظیفه انسان در برابر گدایانی که در برابر دیگران دست دراز می کنند و زندگی خود را با گدایی اداره می نمایند و چهره جامعه اسلامی را مشوه جلوه می دهند، به خصوص بعد از اقدام دولت به جمع آوری آنها چیست؟ آیا کمک به آنان جایز است؟سعی کنید صدقات را به فقرایی که متدین و عفیف هستند بدهید.

اینجانب خادم مسجد هستم و کارم در ماه رمضان بیشتر می شود، به همین دلیل بعضی از افراد خیر مبلغی به عنوان کمک به من می دهند، آیا گرفتن آن برای من جایز است؟

آنچه که آنان به شما می دهند احسانی از طرف آنان به شماست، در نتیجه برای شما حلالاست و پذیرفتن آن اشکال ندارد

ایران

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس