نمازی از حضرت علی برای ترک گناه
گناه را باید ترک کرد . هر کاری که باعث خشم خداوند و دوری از دستورات اوست را باید کنار بگذاریم تا بتوانیم رضایت پروردگار و خالق خویش را جلب کنیم. انسان گناهکار در زندگی دچار مشکلات زیادی می شود و از همه بدتر نمی تواند با خدای خود ارتباط درستی برقرار کند. طریقه نماز امام علی برای ترک گناه را در پرشین وی بخوانید.
نماز امام علی برای ترک گناه
(انسان با خواندن آن از گناهان مانند روزی که از مادر متولد شده است پاک میشود).از حضرتصادق(ع) روایت کردهاند
که فرمود:هر کس از شما چهاررکعت نماز امیرالمؤمنین(ع) را بجا آورد از گناهان بیرون آید مانند روزی که از
مادر متّولد شده باشد و حاجتهای او برآورده شود.
نماز امام علی برای ترک گناه
و آن نماز چهاررکعتی است که به صورت دورکعت دورکعت خوانده میشود به این ترتیب که در هر رکعت بعد
از حمد پنجاهمرتبه سوره قلهواللّهاحد را بخواند که جمعاً در چهاررکعت دویست مرتبه میشود و خواندن این چهاررکعت نماز در
شب و روز جمعه وارد شده و اگر بعد از نماز بگوید:اَللِّهُمَ صَلِّ عَلَی النِّبِیِّ وَ لِلِه وارد شده
که گناهان گذشته و آینده او آمرزیده شود و چنان باشد که دوازده مرتبه قرآن را ختم کرده باشد و
حقتعالی گرسنگی و تشنگی قیامت را از او دفع کند.
ترک گناه از دیدگاه قرآن و روایات
قطب راوندی از امام باقر (علیهالسّلام) نقل میکند که فرمود: شگفتا که مردم از ترس
بیماری در خوردن غذا احتیاط و امساک میکنند ولی از بیم آتش دوزخ از گناه خودداری نمیکنند.
البته این خویشتنداری و پرهیز برخلاف تمایلات نفس انسان است و در آغاز قدری دشوار به
نظر میرسد لکن با ریاضت و مجاهدت، سرانجام، کارها آسان و راهها هموار خواهد شد،
چنانکه امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) فرمود: «غالِبوا انْفُسکم علی ترک المَعاصی یَسْهل علیْکم مَفادتُها الی الطّاعات؛
در ترک گناه با نفس خویش دست و پنجه نرم کنید تا کشاندن آن به سوی طاعات و عبادات بر شما آسان شود.»
این جنگ و گریز در خودسازی و تهذیب نفس نقش اساسی را ایفا میکند که در فرهنگ
اسلامی از آن به «تقوا» تعبیر میشود و اساس تمام ارزشهای اسلامی و انسانی است
و هیچ عمل و کوششی بدون آن ارزش ندارد و در پیشگاه خداوند متعال پذیرفته نیست، چنانکه میفرماید: «اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ؛
خداوند تنها از کسانی که دارای تقوا باشند میپذیرد.»
معرفی نماز امام علی برای ترک گناه
بیتردید، هر عملی که نزد خدا مقبول نشود در اعتلای روح و صلاح و صفای آن
هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت، زیرا تنها کلام طیّب و عمل صالح به سوی او بالا میرود
و تنها انسانهای پاک و صالح به خدا نزدیک میشوند، که فرمود: «اِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ؛
به سوی او (خداوند تعالی) سخنان پاکیزه صعود میکند و او عمل صالح را بالا میبرد.»
امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: «لا ینفَعُ اجْتهادٌ لا وَرَعَ فیهِ.
هیچ کوششی بدون ورع و پرهیزکاری سودمند نیست.»
امام باقر (علیهالسّلام) میفرماید: «ان اشدَ الْعباده الْوَرعُ؛
سختترین عبادتها پرهیزکاری است.»
راه هایی برای ترک گناه
و امام صادق (علیهالسّلام) در نامهای خطاب به یکی از شیعیان مینویسد:
«انْ ارَدتَ انْ یُختَمَ بِخیْرٍ عَملُکَ حتّی تُقْبَض و انْت فی افْضل الْاعمالِ فَعَظّمْ لله حقَّهُ انْ تَبْذُل نَْمائَهُ فی معاصیِه و انْ تَغْترَّ بِحلمه عنک؛
چنانچه بخواهی کارت به خوبی پایان یابد و از این دنیا در حالی رخت بربندی که به بهترین عمل مشغول باشی، حق خدای را بزرگ بدار. مبادا نعمتهای او را در نافرمانی صرف کنی و به حلم و بردباری او مغرور شوی.»
مفضّل بن عمرو میگوید: در خدمت امام صادق (علیهالسّلام) سخن از اعمال
به میان آمد، عرض کردم من در مقام عمل بسیار ضعیف و سستم. حضرت فرمود:
آرام باش و از خدا آمرزش بخواه. یعنی این اندازه ناامید مباش. سپس فرمود:
«انَّ قَلیل الْعملِ مَعَ التّقوی خیرٌ منْ کَثیر الْعمل بلا تقْوی؛
بیگمان عملاندکی که همراه با تقوا باشد بهتر است از عمل فراوانی که خالی از تقوا باشد.»
مفضّل میگوید عرض کردم: چگونه ممکن است کسی دارای این همه عمل
خوب باشد ولی تقوا نداشته باشد؟ فرمود: آری میشود، همانند افرادی
که اطعام میکنند و با همسایگان مهربانند و درِ خانه آنها به روی مردم باز است،
اما در اولین برخورد با گناه عنان از دست میدهند و به نافرمانی و عصیان میپردازند.
ولی کسانی هم هستند که توفیق انجام این گونه خدمات و نیکوکاری را ندارند، اما در برخورد با گناه خویشتن دارند و خود را از آلودگی حفظ میکنند.
ایران ـ ویکی فقه