پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

خداوند در چه آیاتی از قرآن به بخشش گناهان اشاره کرده است ؟

اشتراک:
بخشش خدا در قرآن احکام و مسائل شرعی
همه ما در زندگی خطاهایی انجام می دهیم که نافرمانی خداوند را به دنبال دارد و باعث می شود که پروردگار خود را ناخشنود سازیم و باعث شویم مشکلات فراوانی وارد زندگی ما شوند. خداوند مهربان ترین مهربانان است.

حتما بارها درباره آیات مربوط به خشم خداوند و غضب الهی و همچنین عذاب های الیم شنیده اید. به راستی وقتی پروردگار می تواند انسان را ببخشد چرا ما با اعمال و رفتار خود گناهان خود را بیشتر می کنیم و از امکان خداوند برای بخشش در برابر خطاهای سنگینی که کرده ایم استفاده نمی کنیم. خداوند بسیار مهربان است و راه را برای توبه بندگانش باز گذاشته است.آیات بخشش خدا در قرآن را در پرشین وی ببینید.

آیات بخشش خدا در قرآن

خداوند متعال، در آیات متعددی، وعده بخشش گناهان را داده است که برخی از آنها عبارتند از

۱٫ “قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ;(آل عمران،۳۱)
بگو: اگر خدا
را دوست میدارید از من پیروی کنید، تا خدا ]هم[ شما را دوست بدارد و هم گناهانتان را ببخشد و
خدا آمرزنده مهربان است.”

آیه فوق، به مطلب مهمی اشاره دارد و آن این است که، اگر به خداوند متعال
محبت داشته باشید در عمل و زندگی نیز از او تبعیت کنید، خداوند هم شما را دوست میدارد و به
دنبال این دوستی، عنایات و اثراتش در زندگی شما آشکار میگردد; از جمله آن که گناهانتان را میبخشد و شما
را مشمول رحمتش میکند.

ضمناً، جمله: “وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم” ممکن است، این سؤال را در ذهن به وجود آورد که اگر شخص “محب”، همواره
اطاعت فرمان محبوب کند، دیگر گناهی برای او باقی نمیماند که بخشوده شود; پس ذکر این جمله برای چیست؟پاسخ آن
است که: الف ـ ممکن است این جمله اشاره به بخشش گناهان سابق باشد.ب ـ شخص محب، هیچ گاه بر
معصیت محبوب استمرار نمیکند، ولی ممکن است، بر اثر طغیان و غلبه شهوت، گاهی لغزشی از او سرزند که در
پرتو اطاعتهای مستمر او بخشوده خواهد شد.

معرفی آیات بخشش خدا در قرآن

۲٫ “وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلآ اللَّه;(آل عمران،۱۳۵) و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد.”

۳٫ “یَـََّأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوَّاْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّ ئ‹َاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُم;(انفال،۲۹)
ای کسانی که ایمان آوردهاید!
اگر از ]مخالفت فرمان[ خدا بپرهیزید، برای شما وسیلهای برای جدایی حق از باطل قرار میدهد و گناهان شما را
میپوشاند و شما را میآمرزد.”

بخشش خدا در قرآنبخشش خدا در قرآن

آیه فوق اشاره دارد به اینکه نتیجه “تقوا” و پرهیزگاری علاوه بر تشخیص حق از
باطل، این است که خداوند گناهان شما را میپوشاند و آثار آن را نیز از وجود شما برمیدارد هم چنین
شما را مشمول آمرزش خود قرار داده و پاداشهای فراوان دیگری را نصیب شما میکند.“قُلْ یَـَعِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَیََّ أَنفُسِهِمْ
لاَ تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُو هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ;(زمر،۵۳) به تو ای بندگان من
که بر خود اسراف و ستم کردید.

از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد.”

آیات بخشش خدا در قرآن کدامند؟

دقت در تعبیرات این آیه، نشان میدهد که
از امید بخشترین آیات قرآن کریم نسبت به همه گنهکاران است و مشمول و گستردگی آن به حدّی است که
طبق روایتی، امیرمؤمنان علیفرمود: در تمام قرآن آیهای وسیعتر از این آیه نیست.”(تفسیر نورالثقلین، الحویزی العروسی، ج ۶، ص ۳۰۰،
نشر مؤسسه التاریخ العربی / ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲، ص ۳۸۶; ج ۳،
ص ۹۹; ج ۷، ص ۱۴۴; ج ۱۹، ص ۴۹۸، دارالکتب الاسلامیه).

غضب الهی در قرآن

خداوند دو نوع صفت دارد؛ صفت ذاتی و فعلی. غضب خداوند صفت فعل خدا است نه صفت ذات. خشم
خدا صفت فعل خدا است یعنی کار خدا است؛ خدا مثل ما عصبانی نمی‌شود. خشم خدا یعنی کیفر گناهان و مقصود آن عقاب و کیفر خداوند است.

شخصی از امام باقر (ع) پرسید: خشم خدا چیست؟ ایشان فرمودند: کسی که گمان کند خداوند از
حالتی به حالت دیگر تغییر کند، او را به ویژگی آفریده وصل کرده است. چیزی خدا را تحریک نمی‌کند
که باعث دگرگونی او شود؛ پس خشم خدا یعنی کیفر خداوند.

چه چیزی باعث خشم خداوند می‌شود؟ همه گناهان باعث خشم خدا می‌شود و هر آنچه که مورد بخشش
خدا واقع نشود، موجب غضب خدا می‌شود. هر انسانی به اندازه گناهش مورد خشم خدا و مستوجب مجازات
الهی است؛ بنابراین آنچه باعث خشم خدا می‌شود گناه است.

در علم کلام با ادله متقن اثبات می‌شود که تغییر و تبدل در ذات باری تعالی راه ندارد و همه صفات و
کمالات ثابت بوده و عین ذات باری تعالی است. یکی از موارد تغییر و تبدل، تغییر در حالات خداوند متعال است؛

مثل دوست داشتن و غضب کردن. غضب کردن به این معنا است که او ابتدا حالت آرامشی را داشته،
سپس نسبت به امری عصبانی شده و غضب می‌کند؛ این مطلب به معنای تغییر در خداوند متعال است
که طبق ادله عقلی محال است. این در حالی است که اگر به قرآن رجوع کنیم در سوره زخرف آیه ۵۵ خداوند
متعال غضب را به خود نسبت می‌دهد و می‌فرماید: «فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعِینَ:
هنگامى که ما را به خشم آوردند از آن‌ها انتقام گرفتیم و همه را غرق کردیم». حال باید پرسید آیا این آیه با ادله عقلی تعارض دارد و حالت خداوند متعال تغییر کرده یا خیر؟

محرم ـ باشگاه خبرنگاران جوان

گردآوری:
برچسب ها: ,
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس