جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آیا دعا نویسی برای رفع چشم زخم و وسوسه از نظر اسلام مشروعیت دارد؟

اشتراک:
مشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخم احکام و مسائل شرعی
مشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخم را در ادامه ببینید.

دعا نویسی یک روش رفع مشکلات است که برخی به آن اعتقاد دارند. اما آیا این روش ها از نظر دین ما مشروعیت دارد . و اینکه چنین روش هایی واقعا می تواند تاثیری در زندگی فرد داشته باشد. مشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخم را در پرشین وی بخوانید.

مشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخم

آیا دعا نویسی از نظر فقها و مراجع حقیقت ومشروعیت دارد؟ و چیزهایی مثل تخم مرغ شکستن و نوشتن حروف و لغات بی معنی که باید سوزانده شوند، برای رفع چشم زخم و وسوسه، چطور؟

پاسخ تفصیلی

خواندن و نوشتن دعاهای مأثور (مستند به معصومین و معتبر) برای رفع گرفتاری هایی مانند بیماری، چشم زخم و وسوسه و… از نظر اسلام و فقها و مراجع امری صحیح و پسندیده است.مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در زمینه دعا و دعا نویسی و تبرک به دعاها فرموده اند: اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد.همان گونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم «علیه السلام» باشند، اشکال ندارد.[۱] ایشان همچنین در باره اجرت دعا نویسی فرموده اند:” دریافت یا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.”[۲]

فقیه و مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت ا..گلپایگانی ره در پاسخ به این سؤال که ” عدّه‏اى از مردم به منظور برطرف شدن گرفتاریها یا مثلا پیدا شدن گم شده و مانند اینها به دعا نویس مراجعه مى‏کنند و از وى تقاضاى دعا یا فال یا سحر مى‏کنند و او هم خبرهائى مى‏دهد که گاهى درست از آب در مى‏آید آیا مشروع است یا خیر؟”، فرموده اند:” نوشتن دعاهاى مأثوره براى برطرف شدن گرفتاریها مانع ندارد ولى توسّل به فال و سحر و خبر دادن از خفایاى امور اشخاص که راضى به افشاى آن نیستند جایز نیست.[۳]

مشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخممشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخم

اما در مورد چیزهایی مثل تخم مرغ شکستن و نوشتن حروف و لغات و کلمات و سوزاندن آنها، برای رفع چشم زخم و وسوسه که دلیل معتبری برآن نداریم نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد، بلکه در صورتی که سوزاندن اوراقى که در آن اسم جلاله و آیات قرآنى و اسامی پیامبر(ص) و ائمه (ع)نوشته شده است‏ بى احترامى محسوب شود، جایز نیست‏. همچنین باید توجه داشت افرادی که امروزه به اسم دعا نویس اقدام به این کار می کنند، غالبا قابل اعتماد نیستند.

چشم زخم در قرآن:

در قرآن و سوره بقره به مسأله وجود سحر و تعلیم آن به کمک دو فرشته الهی به نام هاروت و ماروت در داستانی اشاره شده است. آنچه از تحلیل این داستان در می یابیم این است که سحر و جادو قابل تعلیم و آموزش است و کارکردهای بسیاری دارد و می تواند مثبت و یا منفی باشد.

انسان از توانایی خاص و خارق العاده ای برخوردار است که موجبات تصرفات فرامادی و فرا طبیعی را فراهم می آورد و این توانایی را دارد که ابزارهای مادی را در امور فرامادی به کار گیرد. همچنین او می تواند از امور مادی مانند چشم برای امری معنوی مانند محبت و دشمنی بهره ببرد.

در داستان سحر جادوگران مصری و مبارزه ایشان با حضرت موسی(علیه السلام) این نکته را در می یابیم که سحر می تواند در چشم و تصرف در آن باشد یعنی ساحران فرعونی در چشم بنی اسرائیل نفوذ کرده و موجب وحشت ایشان می شدند، یعنی شخص می تواند در چشم شخص با اعمالی تصرف کند و تأثیرات آن را در جان و روحش ببیند.

مشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخممشروعیت دعا نوشتن برای دفع چشم زخم

بنابراین با حرکت طناب ها و ریسمان ها در چشمان مردمان تصرف شده و در جان ایشان وحشت و ترس افکنده می شود. (سوره اعراف آیه ۱۱۶)

کافران مکه نیز در برابر معجزات پیامبر(صلی الله علیه وآله) مدعی بودند که چشمانش در برابر مشاهده گشایش درهای آسمان مسحور شدند و در حقیقت پیامبر در چشمان ایشان تصرف کرده تا نتوانند حقیقت و واقعیت را از خیال جدا کنند. (حجر آیه ۱۴و ۱۵)

تصرفات چشم یکی از اقسام سحر و جادو است که اگر آسیب زا و زیان بار باشد از آن به چشم زخم یاد می شود. چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند. (فرهنگ فارسی، ج۱،ص۱۲۹۰)

چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است و در آیه ۶۷ سوره یوسف به حقانیت چشم زخم اشاره دارد.

در این آیه حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خویش فرمان می دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج۱۱ ص۲۱۸)

بنابراین می توان گفت که چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است.(مجمع البیان ج۵ و ۶ ص۳۸۰)

حضرت یعقوب(ع) عقیده داشتند که قدرت انسان های دارای چشم زخم به گونه ای است که او نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد مگر آن که اراده الهی باعث شود که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذارد.(سوره یوسف، آیه۶۷)

[۱] أجوبه الاستفتاءات (بالفارسیه)، ص: ۳۲۰،م س ۱۴۳۲٫

[۲] أجوبه الاستفتاءات (بالفارسیه)، ص: ۳۲۰،م س ۱۴۳۱٫

[۳] مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏۱، ص: ۵۶۷، س ۱۰۷٫

اسلام ـ تبیان

گردآوری:
برچسب ها: ,
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس