پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

از خود گذشتگی برای عشق در سریال شهرزاد

اشتراک:
از خود گذشتگی برای عشق سریال شهرزاد روانشناسی
سریال پر طرفدار و زیبای شهرزاد را تقریبا همه دیده اند داستان عاشقانه ای که روایت های خاص خود را از عشق به تصویر میکشید ما در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم و زیبای شخصیت شهرزاد از دید روانشناسی و از خود گذشتگی برای عشق بپردازیم

هر فیلم عاشقانه ای که نویسنده آن را روایت می کند و کارگردان
آن را به بهترین وجه ممکن نمایش می دهد دارای اهداف و درس های
جالب زندگی است سریال عاشقانه شهرزاد که بسیار هم پر طرفدار بوده است مملو
از درسهای زندگی و از خود گذشتگی برای عشق بوده است در ادامه مطلب از
پرشین وی به بررسی و نکات مهم و زیبای شخصیت شهرزاد خواهیم پرداخت

از خود گذشتگی برای عشق

نکات مهم و زیبای شخصیت شهرزاد

همه افرادی که هر هفته دوشنبه منتظر پخش سری جدید سریال شهرزاد هستند خوب می‌دانند که بخشی از موفقیت این
سریال به بازی خوب ترانه علیدوستی در نقش شهرزاد مربوط می‌شود؛ دختری که در دوران مردسالاری و پدرسالاری زندگی می‌کند
اما با همه محدودیت‌هایش باز هم عاشق می‌شود، به خاطر عشقش از خودگذشتگی می‌کند و با قدرت و اراده جریان
زندگی را ادامه می‌دهد.

شهرزاد قصه ما ویژگی‌هایی دارد که شخصیت او را منطقی و رشدیافته نشان می‌دهد و در عین حال ظرافت و
متانت زنانه را در چشم مخاطب پررنگ می‌سازد تا او را بیشتر دوست داشته باشیم، در مواردی با او همدردی
کنیم، با دردهایش اشک بریزیم و از خنده‌هایش خوشحال شویم.
شخصیت این دختر با دل و جرات جنبه‌های مختلفی دارد که محمود هندی‌پور، روانشناس و مشاور، آنها را بررسی و
تحلیل می‌کند تا او را بهتر بشناسیم و در مواردی از جنبه‌های مثبت شخصیتش الگوبرداری کنیم.

از خود گذشتگی برای عشقاز خود گذشتگی برای عشق سریال شهرزاد

احساسش را به خوبی انتقال می‌دهد

ترانه علیدوستی جزو شخصیت‌های زنانه جالبی است که حالات رفتار و گفتار او نشان از استحکامی خاصی در شخصیتش دارد.
او حتی در اولین فیلمش- من ترانه پانزده سال دارم- با وجود سن پایین (در آن زمان ۱۸ ساله بود)
نقشش را قدرتمند و زیبا ایفا کرد و در همانجا نیز نشان از ضعف و کوچک‌انگاری در او دیده نشد.
آهنگ و تن صدای ترانه گاهی ما را به یاد یک پسربچه می‌اندازد.
درواقع بخش مردانه شخصیت او در کنار ملاحت و متانت خاصی که دارد پررنگ است و کاملا به چشم می‌آید.

در سریال شهرزاد هم ترانه علیدوستی نقشی دلچسب و تاثیرگذار را ایفا می‌کند.
ادب و تربیت در کنار بازیگوشی، حمایتگری و عاشق‌پیشگی را کاملا می‌توان در بازی او و حتی در چشم‌ها و
نگاهش دید.
دختری که تحصیل‌کرده و مستقل است اما احترام به آدم‌ها و والدین را هم مد نظر قرار داده و در
عین حال ظرافت‌های زنانه‌ای دارد و این حالت‌ها را از طریق دیالوگ‌ها، حالت راه رفتن و طریقه صحبت کردنش به
زیبایی به فرهاد و بیننده نشان می‌دهد؛ به‌خصوص در جایی که فرهاد از مرگ نجات پیدا می‌کند رفتارهای صمیمانه و
حامیانه‌ای را از شهرزاد می‌بینیم.
او مادر فرهاد را آرام می‌کند و در مدت کوتاهی که در کنار بستر فرهاد قرار می‌گیرد با صراحت و
صداقتی مثال‌زدنی که شاید بخشی از شخصیت واقعی خود اوست به زبانی ساده قربان‌صدقه مردی می‌رود که قرار است زندگی
مشترکش را به‌زودی با او پایه‌ریزی کند.

از خود گذشتگی برای عشق در سریال شهرزاد

رفتاری جراتمندانه دارد

شهرزاد می‌تواند الگوی خوبی برای دخترهایی باشد که مایل به رشد شخصیت هستند و تکامل را بیشتر می‌پسندند؛ از این
جهت که بخش زنانه و مردانه او به یک میزان رشد کرده است و در جایی که باید حرفش را
می‌زند و رفتاری جراتمندانه دارد.

شهرزاد با اینکه در زمانه‌ای به سر می‌برد که حرف، حرف بزرگ ترهاست اما با این حال در نهایت ظرافت
ابراز وجود می‌کند و به نوعی نشان می‌دهد که با جود فشار جامعه کوچک یعنی خانواده، فرهنگ و اطرافیان و
با اینکه شاهد این است که به خاطر سلطه‌جویی و خودخواهی بزرگ آقا و نجات فرهاد- کسی که صادقانه دوستش
می‌دارد -مجبور به تن دادن به ازدواجی ناخواسته است اما باز هم در مقابل بزرگ آقا و پدر از منطق
مدد می‌گیرد، ابراز وجود می‌کند و رفتاری جراتمندانه نشان می‌دهد و در نهایت وقتی صحبت به خطر افتادن جان فرهاد
به میان می‌آید، نشان می‌دهد محبتش واقعی است و فرهاد را به خاطر خود فرهاد دوست دارد نه به خاطر
خودش که این تعریف دوست داشتن واقعی است و او تسلیم حرف زور می‌شود تا عشقش نجات پیدا کند.

در هر شرایطی باانگیزه است

شخصیت شهرزاد به‌گونه‌ای است که مخاطب را به سرعت درگیر می‌کند.
انگیزه، انرژی و امید به زندگی را در رفتار او به شکلی محسوس می‌بینیم.
شهرزاد در جایگاه فردی تحصیلکرده در زمانی که دخترها نسبت به پسرها کمتر تحصیلات را دنبال می‌کردند، فعال و اجتماعی
است.
با اینکه شهرزاد یک خانم است و در دوره‌ای زندگی می‌کند که مرد‌سالاری حرف اول را می‌زند و باز هم
قدرت ابراز وجودش خوب است و ایده‌هایش را بیان می‌کند.

سریال شهرزاداز خود گذشتگی برای عشق سریال شهرزاد

عواطف آدم‌ها را نادیده نمی‌گیرد

شهرزاد فقط خودش را نمی‌بیند و به عواطف آدم‌ها توجه دارد.
در بخشی از سریال می‌بینیم در منزلی که بزرگ آقا فرمان به زندگی کردن او در آنجا را داده فکرش
در جست‌وجوی کسانی است که قبل از او آنجا بوده‌اند؛ از قباد درباره‌شان می‌پرسد و ابراز نگرانی می‌کند که مبادا
آنها بی‌خانمان شده باشند.
مجموع اینها نشان می‌دهد شخصیت او تک‌بعدی و خودمحور نیست و به نیازهای انسانی و ثانویه نیز توجه دارد و
در عین حال ضعیف و شکننده هم نیست.

نسبت به دنیا و شرایط درک عمیقی دارد

شهرزاد در شخصیتش دو جنبه مهم دارد که اگر خانم‌ها این دو
وجه را داشته باشند کامل‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌شوند؛ یکی اینکه شخصیت او یخچالی نیست و از احساسات و عواطف برخوردار
است و دیگر اینکه می‌تواند ابراز وجود کند و حرف بزند و شخصیت شیشه‌ای نداشته باشد.
شهرزاد نه‌تنها احساسات و عواطف خوبی دارد، بلکه بخش منطق و ریاضی وجودش هم فعال است و می‌تواند به‌موقع از
هر دو بخش استفاده کند.

این آدم قدر عشق را می‌داند و در عین حال متوجه شرایط و وضعیت پیرامونش نیز هست و هیجان و
منطق در او در فاصله‌ای دور از هم قرار ندارند.
درک بالای این شخصیت و توجه به ابعاد مختلف زندگی و تعمق و دور بودن از سطحی‌نگری باعث می‌شود که
ما با این هیجان و کنجکاوی سریال را دنبال کنیم و کنجکاو باشیم که ببینیم شهرزاد در آینده با زندگی
و شرایط جدید چگونه کنار می‌آید و چه چیزهایی را رقم خواهد زد.

سریال شهرزاداز خود گذشتگی برای عشق سریال شهرزاد

بالغانه پاسخ می‌دهد

در منطق‌گرایی و واقعی‌بینی این شخصیت همین بس که شاهد پاسخی منطقی و آگاهانه از او در
برابر سوال قباد هستیم که می‌خواهد از گذشته شهرزاد و فرهاد بیشتر بداند و در ادامه هم می‌پرسد: «آیا هنوز
دلت با فرهاد است و به او فکر می‌کنی؟» شهرزاد پاسخ می‌دهد: «من راجع به گذشته تو سوالی نکردم تو
هم سوال نکن و فراموشی به زمان نیاز دارد.» پاسخ‌هایی بالغانه بدون درگیری در بازی‌های طرف مقابل!

در سریال شهرزاد
هم ترانه علیدوستی نقشی دلچسب و تاثیرگذار را ایفا می‌کند.
ادب و تربیت در کنار بازیگوشی، حمایتگری و عاشق‌پیشگی را کاملا می‌توان در بازی او و حتی در چشم‌ها و
نگاهش دید.
دختری که تحصیل‌کرده و مستقل است اما احترام به آدم‌ها و والدین را هم مد نظر قرار داده و در
عین حال ظرافت‌های زنانه‌ای دارد و این حالت‌ها را از طریق دیالوگ‌ها، حالت راه رفتن و طریقه صحبت کردنش به
زیبایی به فرهاد و بیننده نشان می‌دهد

بیشتر بدانید از ازدواج عاقلانه‏

حساسیت و اهمیت ازدواج تا اندازه‏اى است که بسیارى از پژوهشگران پیش
از آنکه به عوامل شایع در روابط ارتباطى و محیطى خانواده گسیخته توجه
کنند به زیرساخت و زیربناى خانواده نظر مى‏کنند. روشن است هر چه
اساس و پایه زندگى بر حسب کنش منطقى و تفکرى صحیح صورت گیرد
در آینده، کمتر با انباشت ناسازگارى‏ها و اختلاف همسران روبه‏رو خواهد بود.

طبق دیدگاه پارتو (جامعه‏شناس ایتالیایى)، کنش منطقى داراى سه
جنبه متفاوت و مرتبط با هم است: هدف عینى، ابزار و وسایل متناسب با اهداف و در انتها تأیید آگاهان.

از خود گذشتگی برای عشقاز خود گذشتگی برای عشق سریال شهرزاد

سؤال‏ها مى‏تواند به این شکل مطرح شود: آیا مى‏توان ازدواج را یک هدف
عینى تلقى کرد؟ براى موفقیت در ازدواج نیاز است چه ابزار و وسایلى
داشته باشیم؟ نقش والدین و دیگران تا چه اندازه مهم و معتبر است؟

در پاسخ به سؤال اوّل باید بپذیریم که ازدواج یک هدف عینى در جهت
ارضاى نیازهاى درونى و تکامل روحى و حتى جسمانى است. اهداف
ازدواج، در یک بیان کلى و همه‏پسند که مکتب اسلام بیان کرده، به اختصار عبارت است از:

۱- پاسخ به نداى غریزه و فطرت‏ ۲- ایجاد کانون آرامش براى همسران‏
۳- داشتن فرزند و تربیت کودکان و فرزندان سالم‏

۴- حفظ عفت و پاکدامنى‏ ۵- دوستى، محبت و عشق‏
۶- اجراى سنت رسول‏اللَّه(ص) ۷- تأمین سلامت جسم و روان و برقرارى تعادل در وجود آدمى‏ ۸-  کمک به تکامل و رشد یکدیگر.

با چنین کارکردهایى ازدواج یک هدف عینى است؛ منتها براى تکمیل شدن ابعاد کنش منطقى نیاز است به دو شرط دیگر نظرى بیندازیم.

ایده ال / تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس