شنبه, ۲۴ آذر , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

زیارت عاشورا از جنس احادیث قُدسیّه

زیارت عاشورا احکام و مسائل شرعی
ماه ذی الحجه روزهای پایانی خود را سپری می کند و سال قمری به انتهای خود می رسد. آغاز سال جدید قمری مصادف است با ایام سوگواری سید الشهدا و یاران او که در جنگی نابرابر حدود 1400 سال پیش به شهادت رسیدند.

بعد از شهادت پیامبر امت اسلامی نتوانست پیام غدیر را درک کند و سفارش پیامبر درباره خانواده اش بی نتیجه ماند و چند سال بعد از پیامبر جامعه اسلامی به انحراف کشیده شد به طوری که نتوانست درک درستی از موقعیت و تشخیص حق و باطل داشته باشد. و به همین دلایل حادثه عاشورا اتفاق افتاد. یکی از اعمال مستحبی و البته بسیار مشهور خواندن زیارت عاشورا برای یادآوری و زنده نگه داشتن این حادثه تلخ تاریخی است که آثار فراوانی در زندگی افراد دارد . برای آشنایی بیشتر با زیارت عاشورای حسینی و و برکات آن در زندگی با پرشین وی  همراه باشید.

زیارت عاشورا

زیارت عاشورا که از امام محمد باقر (ع) به شیعیان ایشان به ارث رسیده است، به اعتقاد علمای دینی از جنس دعاهای قدسی است که از شعائر مهم شیعه محسوب می شود.

از آنجا که زیارت نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده فراوانی دارد؛ آنچه به عنوان متن زیارتی خوانده می‌شود
از نظر محتوی و جهت دهی فکری، از حساسیت ویژه ای برخوردار است. به همین سبب است ائمه(ع) با
آموختن آن به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری می بخشیدند.زیارت عاشورا، که
از تعالیم امام باقر(ع) است، به جهت آثار سازنده فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی
شیعه و جلوگیری از خطر انحراف اهمیت بالایی دارد.

برکات خواندن زیارت عاشورا

از آثار و برکات مهم زیارت عاشورا می توان موارد زیر را برشمرد ؛

۱-ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان، مانند فرازی از دعا که
” اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد ” به عنوان یک دعای قلبی بیان شده است.

۲- پیدایش روحیه ظلم ستیزی؛ یعنی تکرار لعن بر ستمگران و ظالمان در این زیارت موجب پیدایش روحیه
ظلم ستیزی شده و با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق پایه های ایمان قلبی را محکم می‌کند.

۳- دوری جستن از خطر انحراف در طول تاریخ و قرار گرفتن در معرض آموزه های اصیل دعایی از لسان معصومین (ص)

۴- ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا

۵- احیای مکتب در راه هدف خاندان عصمت و آمادگی برای سعادت در آخرالزمان

۶- درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا که بهترین الگوی تاریخ دینی اسلام هستند.

زیارت عاشورادلایل سفارش به خواندن زیارت عاشورا

زیارت عاشورا از جنس احادیث قُدسیّه

زیارت عاشورا از ادعیه خاص شیعه به شمار می آید که در اندازه اهمیت آن می توان به روایتی در کتاب
نجم الثاقب در ذیل حکایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی اشاره کرد که وقتی ایشان به ملاقات
امام عصر (عج) در سفر حج مشرف شدند، آن حضرت به او فرمودند: چرا به زیارت عاشورا اهتمام و
استمرار ندارید و تاکید کردند عاشورا عاشورا عاشورا بخوانید و بدان استمرار داشته باشید.

“محدّث نوری” از استادان مرحوم شیخ عباس قمی می‌گوید درباره زیارت عاشورا می گوید : در فضل و
مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارت‌ها نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی
باشد. هر چند از قلوب پاک ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به بیرون نمی‌آید اما این زیارت از سنخ احادیث
قُدسیّه است که به همین ترتیب زیارت و لعن و سلام و دعا از خدای متعالی به جبرئیل امین و از او به
خاتم النبیین صلی‌اللله علیه و آله رسیده است و به حسب تجربه مداومت به آن در چهل روز
در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع بلاها در ادعیه کم نظیر است.

زیارت عاشوراآشنایی با آثار و برکات زیارت عاشورا

به همین جهت سلام بر سیدالشهدا (ع) و خواندن زیارت عاشورا در شب های جمعه ثواب زیارت
مرقد نورانی ایشان را به همراه انبیا و اوصیا الهی را دارد ؛

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداًما بَقیتُ
وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهار
ُوَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

درباره محتوای زیارت عاشورا بیشتر بدانید

سلام: زیارت عاشورا با سلام بر امام حسین آغاز می‌شود و با سلام بر فدائیانش ادامه می‌یابد.
این زیارت همچنین، با سلام بر امام حسین و یارانش پایان می‌پذیرد.
یادآوری تاریخ شیعه: زیارت عاشورا ستم‌هایی را که بر شیعه وارد شده است با دو ضمیر «‌کُم‌»
و «‌ک‌» برشمرده است مرجع ضمیر «‌کُم‌» اهل بیت و مرجع ضمیر «‌ک »، خود ابا عبدالله الحسین(ع) است
عبارت «‌اُمَّهً اَسَسَتْ اَساسَ الظُّلمِ وَ الجُورِ عَلَیکمْ اَهْلِ البَیتِ »، «‌اُمَّهً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ و اَزالَتْکمْ
عَنْ مَراتِبِکمُ الَّتی رَتَّبَکمُ اللَّهُ فیها »، «‌المُمهِدِینَ لَهُمْ بِا لتَمکین مِنْ قِتالِکمْ‌» که در ابتدای زیارت آمده
و «‌النّاصِبینَ لَکمُ الْحَرْبَ‌» که در اواسط زیارت آمده و معنی فارسی آنها عبارتند

«‌از مردمی که ظلم و جور به شما اهل بیت را پایه‌گذاری کردند، مردمی که از شما را از منصبتان دور کردند
و از مدارجی که خداوند برای شما مقرر کرده بود محرومتان کردند »، «‌مردمی که با شما جنگیدند و شما را کشتند
و مردمی که از امرای ظلم و جور برای جنگ با شما اطاعت کردند‌» و عبارت «‌بر پا کنندگان جنگ با شما‌»
یادآور برخورد غیر انسانی و خشن نیروهای سیاسی مخالف اسلام با اهل بیت بعد از رحلت رسول خدا است.

 ترویج روحیه ایثار از برکات زیارت عاشورا

یا عبارت «‌اُمهً اَسْرَجَتْ وَالجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِک‌» «‌مردمی که زین نهادند و مهار کشیدند و نقاب بستند
برای نبرد با تو‌» به حوادث عاشورا اشاره دارد و دو فراز دیگر در زیارت عاشورا وجود دارد که در یکی روز عاشورا
روزی معرفی شده است که بنی امیه و فرزند هند جگر خوار آن را مبارک شمرده‌اند و در فراز دیگری روز عاشورا
روزی معرفی شده که آل زیاد و آل مروان به دلیل کشتن امام حسین در آن روز خوشحال شدند.

دلیل استفاده زیاد از لغت لعن در زیارت عاشورا

لعن: در زیارت عاشورا طیف مقابل امامت، که از در تخاصم و جنگ با امامان شیعه و حکومت آنان درآمده‌اند
مورد لعن واقع شده‌اند. زیارت عاشورا، بنی امیه، آل زیاد و آل مروان را به عنوان گروه‌های ظالم و عبیدالله
بن زیاد، عمر بن سعد، و شمر را به عنوان اشخاص ظالم نام برده است. ویژگی مشترک این افراد
و گروه‌ها ظلم آنان به اهل بیت و جنگ و دشمنی با اهل بیت بوده است.

در جای جای زیارت عاشورا این بخش از امت مورد لعن واقع شده، از آنان برائت اکید حاصل شده و حتی در دو فراز پایانی زیارت،
این لعن به تمامی ظالمانی که در طور تاریخ در حق محمد(ص) و آل محمد(ع) ظلم کرده‌اند و می‌کنند
تعمیم یافته است. هدف از این لعن‌ها این است که مسلمانان باید به پیروی از خداوند از طیف ظالم
در حق پیامبر و خاندانش(ع) ـ یعنی مخالفان حکومت امامتی ـ برائت بجویند و مسیر خود را با خط محمد(ص) و آل محمد هماهنگ نمایند.

مهدویت در زیارت عاشورا

مهدویت و خونخواهی: در دو فراز زیارت عاشورا از خدا خواسته شده که خونخواهی
امام حسین را به زعامت امام منصور از اهل بیت محمد(ص) یا امام هدایتگری که ناطق به حق است روزی
گرداند و این الفاظ، ظهور حضرت امام مهدی (عج) و خونخواهی توسط ایشان را می‌رساند و به
اصل مهدویت اشاره می‌کند که زیربنای حرکتی ـ فکری شیعیان در زمان انتظار را تشکیل می‌دهد.
دعا: دعای مهم دیگری در زیارت عاشورا به این مضمون «‌اللهم اَجْعَلْ مَحیای مَحیا محمدٍ و ال مُحمد
وَ مَماتی مَماتَ مُحمدٍ وَ ال مُحمدٍ‌» «‌خدایا مرا زنده بدار به آیین محمد و آل محمد و مرگم را به آئین آنان بمیران‌»

آمده است. مفهومی که در این دعا ذکر شده حکایت از نوعی علاقه به دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی
است و آخرین عبارت زیارت عاشورا «‌ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَک مَعَ الْحُسَینِ وَ اَصْحابِ الْحُسَینِ الَّذینَ بَذَلُوا
مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ علیه‌السلام‌»، درخواست ثبات قدم در راه امام حسین و یارانش ـ که جان خون را برای او دادند ـ از خداوند است.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ ویکی شیعه

گردآوری:

اخبار مرتبط: