قلب و روحی نورانی با انجام این اعمال
قلب و روحی نورانی
قلب ها همانند بدنها ملول و کسل میشوند، پس با کسب تازههای دانش و حکمت و دست یافتن به حقایق
و معارف نو ملالت و کسالت آن را از بین ببرید.
برای نورانیت قلب و روح چه اعمالی مفید است؟
پاسخ
براساس روایات رسیده از معصومان علیهمالسلام امور زیر جهت زدودن زنگارهای درونی و نورانیت قلب و روح مفید است
۱ – قرائت قرآن
پیامبر
میفرماید: “دل انسان مانند آهن زنگار میگیرد.صیقلی کردن و زنگارزدایی آن به وسیله قرآن است”[۱].۲
– کسب حکمت و اطلاعات نو از معارف دینی
علی علیهالسلام فرمود: “قلبها همانند
بدنها ملول و کسل میشوند، پس با کسب تازههای دانش و حکمت و دست یافتن به حقایق و معارف نو
ملالت و کسالت آن را از بین ببرید”[۲].
۳ – تقویت و تحکیم ایمان و خالص کردن آن
علی علیهالسلام میفرماید: “با ایمان نقطهای نورانی در قلب ظاهر میشود.هر اندازه ایمان افزون گردد، آن نقطه نورانی، روشنتر و
زیادتر میگردد.”[۳].در کلام دیگری میفرماید: “زینت و آرایه قلبها،خالص کردن ایمان است”[۴].
۴ – پیوسته در ذکر خدا بودن
علی علیهالسلام میفرماید: “استدیموا الذکر فانه ینیر القلب؛ مداومت به ذکر خدا داشته باشید که دل را نورانی میکند”[۵].
۵ – به کارگیری اندیشه و تفکر، سبب بینایی قلب میگردد.
امام حسن مجتبی علیهالسلام میفرماید: “بر شما باد به فکر کردن و اندیشه نمودن که باعث حیات قلب اهل بصیرت
و کلید درهای حکمت است”[۶].
۶ – تقوا
علی علیهالسلام میفرماید: ” تقوا داروی بیماریهای دل، روشنایی بخش قلبها، درمان دردهای بدن، پاک کننده پلیدیهای روح، روشنایی بخش
تاریکی چشم و امنیت دهنده در نا آرامیها است”[۷].
۷٫حزن و گریه از خوف الهی و فرجام گناهان، قلب را نورانی میکند
امام باقر علیهالسلام میفرماید: “استجلب نور القلب بدوام الحزن”[۸].
۸٫
دیدار و همنشینی با علما نیکوکاران و اهل تقوا، سبب آبادی و نورانیت قلب میگردد[۹].
امور دیگری همانند نماز اول وقت، نماز شب و سحرخیزی نیز در نورانیت قلب مؤثر است.
پی نوشت[۱].احسانبخش ، صادق، آثار الصادقین، روابط عمومی ستاد نماز جمعه گیلان ، ج۱۸، ص ۱۲۹٫[۲].امام على بن ابى طالب
علیه السلام، نهج البلاغه، انتشارات دار الهجره قم ، قصار ۱۹۷٫
[۳].همان ، ص ۵۱۸٫
[۴].احسانبخش ، صادق، آثار الصادقین، روابط عمومی ستاد نماز جمعه گیلان ، چاپ اول ، ۱۳۶۸ ه ش ، ج۱۸،
ص ۱۲۲٫[۵].عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى، غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم، ۱۳۶۶ هجرى شمسی، ص
۱۸۹٫
[۶].علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمری، ج۷۵، ص ۱۱۹٫
[۷].امام على بن ابى طالب علیه السلام، نهج البلاغه، انتشارات دار الهجره قم ، ص ۳۱۳٫
[۸].علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمری، ج۷۵، ص ۱۶۲٫
[۹].عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى، غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم، ۱۳۶۶ هجرى شمسی، ص ۴۳۰٫
پاسخگو