حکم شرعی انجام تست کرونا در روزه داری از طریق حلق و بینی
با توجه به اینکه بیماری کرونا این روزها تمام اقشار را درگیر کرده است احکام شرعی درباره این بیماری و تغییراتی که با توجه به حفظ سلامت دیگران باید در روند زندگی دینی خود ایجاد کنیم باعث شده است که استفتائات جدید مطرح شود که برخی از آیات عظام در این باره نظر خود را بیان نموده اند. با توجه به ماه مبارک رمضان و نوع آزمایش کرونا, حکم انجام تست کرونا در روزه داری را با هم در پرشین وی بخوانیم.
تست کرونا در روزه داری
یک سال از شیوع جهانی ویروس منحوس کرونا می گذرد و ایران اسلامی همانند دیگر کشورها درگیر این ویروس شد و حوادث تلخ و شیرین فراوانی به وقوع پیوست که برگ دیگری به تاریخ این کشور افزود.
حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی به استفتای جدیدی درباره «آزمایش کرونا در زمان روزه داری» پاسخ داده اند.
سوال: آیا انجام تست کرونا که بوسیله نمونه گیری از حلق و بینی با داخل کردن چیزی شبیه گوش پاک کن انجام میگیرد، موجب باطل شدن روزه میشود؟
جواب: مجرد آزمایش کرونا – تا زمانی که چیزی از حلق پایین نرود – موجب باطل شدن روزه نمیشود.
تست کرونا در روزه داری آزمایش کرونا چگونه است؟
پزشک از یک گوش پاک کن استریل شده برای نمونه گیری مخاط از حلق یا بینی استفاده
می کند. در صورتی که آزمایش در منزل یا محل کار انجام شود نمونه تست شده را در ظرف
استریل شده می گذارد. گوش پاک کن باید ظرف مدت ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد
و طی این مدت در دمای مخصوص نگهداری شود تا ویروس ها زنده بمانند.
سپس تکنسین آزمایشگاه وجود ویروس را به وسیله دستگاه های مخصوص بررسی خواهد کرد.
آزمایش کرونا یا تست PCR
آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR قابل اعتمادترین آزمایشی است که در حال
حاضر انجام می شود. آزمایش پی سی آر نشان می دهد که در حال حاضر ویروس
در بدن شما فعال هست یا نه؟ که در صورت مثبت بودن تست، فرد باید قرنطینه
شود و کمترین میزان تماس با دیگران را داشته باشد. در تست PCR از مخاط
حلق یا بینی نمونه گیری می شود و ظرف یک تا چند روز نتیجه تست مشخص خواهد شد.
در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
استفتاءاز رهبر انقلاب درباره روزهداری در ایام کرونا
پاسخ: روزه از ضروریات ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن یا موجب ایجاد بیماری شود و یا تشدید بیمار و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی میشود.
در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت میکند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یادشده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
اقتصاد آنلاین ـ حوزه ـ مشرق نیوز