جرم و عناصر تشکیل دهنده آن

مشاهده : 1697
جرم و عناصر تشکیل دهنده آن خانواده
جرم هر نوع عملی است که مخالف قوانین تعیین شده قانون باشد و نظم عمومی را به هم بزند. جرم های تعیین شده در قانون هر کدام مجازات های خودشان را دارند. از جمله این جرم ها می توان : جرم کلاهبرداری و جرم قتل و جرم آدم ربایی و... را نام برد.

اگر عملی که بر خلاف قانون است در ذهن آدم انجام پذیرد ولی عملی نشود جرم محسوب نمی شود .جرمی که ,
برایش مجازات تعیین شده است باید عنصر مادی باشد .مجازات های در نظر گرفته شده در قانون برای جرمها متفاوت است ,
مثلا مجازات زنا سنگسار , مجازات قتل قصاص نفس و مجازات هایی از قبیل زندان , شلاق و دیه و… تعیین شده است .

جرم

عناصر ارتکابی جرم:معمولا وقتی جرمی اتفاق می افتد دارای ارکان (پایه – مبانی) متفاوتی است که از آن به عنوان,
ارکان قانونی، مادی وروانی نام می بریم. هر یک از این عناصر حسب مورد در جرائم خاص خود شکل می گیرد ,
که نتیجه هر یک از این عناصر بستگی به نوع جرم دارد.

از این نظر ممکن است با تحقق هر سه عنصر جرم خاصی شکل گیرد و یا اینکه با احراز یک یا دو عنصر جرم واقع گردد.
بنابراین برای احراز جرائم به صورت کلی نیاز به این امر نمی باشد که حتما هر سه عنصر بایستی جمع شود,
تا جرم به معنای واقعی خود انجام شود .

جرم

نحوه برخورد قانون با مجرمان

بر این اساس هر عنصر و رکن مورد بحث برای ارتکاب جرم از یک شرایط خاصی برخوردار است که در زیر به صورت ,
مختصر توضیح داده خواهد شد

ارکان جرم عبارتند از

الف-رکن قانونی- یعنی اینکه باید قانونی وجود داشته باشد تا عملی را مجرمانه اعلام کند و نوع و میزان مجازات آن,
را نیز تعیین کند مثلا در قانون کنونی افترا در قانون آمده و برای آن مجازات تعیین شده است ولی برای,
غیبت قانونی وجود ندارد پس افترا جرم و است و غیبت کردن جرم نیست و مجازاتی هم ندارد ,
چون در قانونی برای آن نوشته نشده است

ب- رکن مادی : یعنی باید جرم ظاهر فیزیکی وشالکه داشته باشد.

توضیح – وقتی جرم اتفاق می افتد باید کاری توسط مجرم انجام شود مثلا برای دزدی کلیدی ساخته شود و با ان ,
کلید دری باز شود و دزدی توسط باز کردن قفل انجام شود ولی صرف درست کردن کلید برای دزدی ,
جرمی اتفاق نیفتاده است.

آشنایی با رکن روانی جرم

ج – رکن روانی جرم : یعنی فرد مجرم باید ُو نیت داشته باشد یعنی قصد انجام آن جرم را داشته و برای انجام,
جرم نقشه کشیده تا آن را اجرایی کند.

برخی مصادیق جرم از نظر سنّت

برای درک بیش تر جرم یا گناه لازم است برخی از مصادیق جرم مشمول قصاص، حدود، دیه، تعزیر و ضمان را از نظر,
روایات بررسی کنیم:

الف. جرایم مشمول قصاص یا حدّ

از جمله جرایمی که از نظر روایات مستوجب قصاص و حدّ است، می توان موارد زیر را نام برد: قتل عمد، زنا، لواط،
قوّادی و سرقت. در این جا به بعضی از روایات اشاره می شود:

جرم

آشنایی با قانون مجازات اسلامی

۱٫ قصاص نفس، زنا، ارتداد

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «لا یحل دم امرءٍ مسلم یشهد ان لا اله الاّ اللّه و انّی رسول اللّه إلاّ باحدی ثلاث:
بالنفس، و الثیب الزانی، و المارق من الدّین التارک للجماعه»؛ کشتن هیچ مسلمانی جایز نیست مگر ,
به یکی از سه دلیل: ۱٫ کسی عمدا انسان دیگری را بدون مجوز بکُشد؛

۲٫ مرد یا زن محصن که مرتکب زنا شود؛ ۳٫ کفر بعد از ایمان (ارتداد).(۶)

۲٫ لواط: علی علیه السلام می فرماید: اگر سزاوار بود کسی دو بار سنگسار شود، مرتکب جرم لواط ,
دو بار مجازات می شد.

۳٫ مساحقه: علی علیه السلام می فرماید: مساحقه عبارت است از همجنس بازی زنان، چون لواط در میان مردان،
ولی در مساحقه چون دخول وجود ندارد، کیفر آن یکصد تازیانه است.(۷)

مجرات قوادی طبق اسلام

۴٫ قوّادی: یعنی کسی که بین زن و مرد واسطه شده و آن ها را به حرام سازش دهد.
قال الصادق علیه السلام : یضرب ثلاثه ارباع حدالزنی خمسه و سبعین سوطا.(۸)

امام صادق در این زمینه می فرمایند: به شخص قواد به اندازه سه چهارم حد زنا یعنی هفتاد و پنج ضربه ,
تازیانه می زنند.
۵٫ سرقت: پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در زمینه سرقت می فرمایند: دست دزد قطع نمی شود,
مگر در سرقت چهار دینار یا بیش تر.(۹)

۶٫ ارتداد: در مورد کفر بعد از ایمان، از امام باقر علیه السلام روایت شده که: «کسی که از اسلام اعراض کند,
و به آنچه که خداوند متعال بر محمّد صلی الله علیه و آله نازل کرده است، پس از مسلمانی کافر شود،
توبه او پذیرفته نیست و کشتن او واجب است؛

زن او از وی جدا می شود و ترکه او میان فرزندانش تقسیم می شود.(۱۰)

در نظام کیفری اسلام، شرایط جرایمی که موجب حدّ است، دقیقا بیان شده است که با فقدان حتی یک شرط،
حدّ جاری نمی گردد، یا تبدیل به تعزیر می شود.

ب. جرایم مشمول تعزیر
تعزیر در لسان فقها به معنای تأدیب به کار رفته است که مقدار آن از مقدار حدّ پایین تر است. چنان که ,
در تحریرالوسیله می فرمایند: «تعزیر از حدّ پایین تر است و اندازه آن با حاکم است و احوط در آن ,
در مواردی که اندازه آن معین نشده است،

و دلیلی بر آن در دست نیست این است که از کم ترین اندازه حد تجاوز نکند.»(۱۱)

بنابراین، تعزیر مجازاتی است بازدارنده و متناسب با جرایمی است که مستوجب حدود، قصاص یا دیات نباشد,
و هدف از آن اصلاح و تربیت مجرم است.

بابا فارس , حوزه

2018-05-19 / گردآوری:
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
فیلم پرشین وی
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
logo-samandehi