پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

نیمه تاریک زندگی جف بزوس، موسس آمازون | از توهین به کارمندان تا رسوایی جنسی!

اشتراک:
جف بزوس مهارت های زندگی
با ثروت تقریبی ۱۴۰ میلیارد دلار، جف بیزوس، موسس و مدیر اجرایی کمپانی آمازون، ثروتمندترین شخص در جهان با اختلافی قابل توجه نسبت به نفر دوم است. او آن قدر درآمد دارد که یک انسان معمولی نمی‌تواند به راحتی ثروت واقعی او را درک نماید ولی زندگی او یک نیمه تاریک هم دارد!

بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات تجاری این مرد در کنار شخصیت و رفتارهایش نشان می‌دهند که او می‌داند چه می‌خواهد و نسبت به رقیبانش هیچ حس ترحمی ندارد و برای رسیدن به هدفش از روی آن‌ها رد می‌شود. اخیراً نیز رابطه پنهانی او با یک زن جنجالی خبرساز شده و بدین ترتیب او پس از سال‌ها از همسرش جدا شد. اما این تنها یک ذره از نیمه تاریک جف بزوس است و در این شماره از زندگی افراد مشهور قصد داریم شما را با تمام نیمه تاریک ثروتمندترین مرد جهان آشنا کنیم.

نیمه تاریک جف بزوس

او می‌خواهد کنترل دیوانه واری روی همه چیز داشته باشد

وقتی که مردم در مورد جف بیزوس صحبت می‌کنند،
همه به اصرار او برای در دست داشتن رشته کنترل تمام چیز‌ها اشاره می‌کنند.
در مصاحبه‌ای با یک شبکه خبری، پروفسور نوئل تیچی از دانشگاه میشیگان،
بیزوس را یک «دیوانه کنترل» و کمپانی آمازون را «یک نمایش یک نفره»
خطاب قرار داد.

استیو ییگ یکی از مهندسان سابق آمازون است که پا را از این نیز فراتر گذاشته
و می‌گوید که این میلیاردر قدرتمند «باعث شده که دیوانگان عادی کنترل کننده
مثل هیپی‌ها سنگ شده» به نظر برسند.
بیزوس نیز خود این نظرات را تایید کرده و حتی به کارمندان خود می‌گوید
که باید برای کار در آمازون به او مبالغی بپردازند بدین معنا که کار در آمازون
یک افتخار است که نصیب هر کسی نخواهد شد.

با این وجود ییگ می‌گوید که تمایل بیزوس برای کنترل ریزترین
چیز‌ها معمولاً تحت الشعاع باهوشی فوق العاده او و اینکه جلوتر
از زمان خود است قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۰۲، وی به صورت ناگهانی
از تمامی تیم‌های مهندسی خود خواست که سیستم هایشان
را از ابتدا بازسازی کنند تا آمازون را به یک پلتفرم تبدیل نمایند
که همه سیستم‌ها با یکدیگر متناسب باشند و توسعه دهندگان بیرونی
بتوانند براحتی به آن دسترسی داشته باشند. همچنین گفت:
هر کسی که نتواند این کار را انجام دهد اخراج خواهد شد.

جف بزوسجف بزوس موسس کمپانی آمازون

توهین کارکندان توسط جف بزوس

برد استون، در کتاب خود با عنوان «فروشگاه همه چیز» (Everything Store)
در این باره سخن می‌گوید که هرگاه یکی از کارمندان آمازون نتواند
خواسته‌های بیزوس را انجام دهد با بیرحمی و توهین‌های او مواجه خواهد شد.
وی رشته‌ای از توهین‌های زننده و اغراق آمیز دارد که با عصبانیت تمام
و در حالی که رگ‌های سر و صورتش بیرون زده اند نثار کارمند
نگون بخت خواهند شد. برخی از این توهین‌ها دائمی او که توسط کارمندان
سابق کمپانی آمازون بازگو شده اند عبارتند از: «چرا داری زندگی مرا تلف می‌کنی؟»
و «متاسفم، آیا من امروز قرص‌های حماقتم را خورده ام؟».

عدم اعتقاد جف بزوس به کمک‌های بشردوستانه

برای مردی که بر اساس برآورد‌ها باید روزی ۲۸ میلیون دلار از دست بدهد تا ثروتش ثابت بماند، به نظر می‌رسد که جف بیزوس رابطه خوبی با کمک‌های خیریه و بشردوستانه نداشته باشد. او در سال ۲۰۱۷ در توئیتر یک نظرسنجی را راه اندازی کرد و از کاربران این پلتفرم سوال کرد که برای نیکوکار بودن چه باید بکند. سپس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۸، بیزوس می‌گوید که تنها راهی که برای استفاده از ثروتش می‌بیند خرج کردن آن در کمپانی فضایی اش، بلو اوریجین (Blue Origin)، است. در میان ۴ مرد جهان که در صدر فهرست ثروتمندترین اشخاص جهان قرار می‌گیرند (جف بیزوس، مارک زاکربرگ، بیل گیتس و وارن بافت)، بیزوس تنها کسی است که در عرصه کمک‌های بشردوستانه فعالیت چندانی ندارد.

او همچنین تنها کسی در میان این چهار نفر است که نمی‌خواهد بخش اعظم ثروتش پس از مرگ در زمینه کار‌های خیریه، بشردوستانه و عام المنفعه هزینه شود. با این وجود او در سال ۲۰۱۸ یک بنیاد خیریه راه اندازی کرد که هدف آن به ادعای خودش جمع آوری و هزینه ۲ میلیارد دلار برای مبارزه با بی خانمانی و ترویج تعلیم و تربیت بود. اما بسیاری این فعالیت را تنها نتیجه فشار‌ها از جانب افکار عمومی و تلاش‌هایی بسیار مبهم و بی سرانجام دانسته اند.

جف بزوسجف بزوس و همسر سابقش

ندادن مالیات توسط جف بزوس

افراد کمی هستند که از دادن مالیات خوششان بیاید، اما کمتر کسی را می‌توان در این زمینه پیدا کرد که به صداقت بیزوس به تلاش برای فرار کردن از پرداخت مالیات اعتراف نماید. گفته می‌شود که او تصمیم گرفت برای پرداخت نکردن مالیات بیشتر در کالیفرنیا که مرکز کمپانی‌های بزرگ عرصه تکنولوژی است، کمپانی خود را در واشنگتن راه اندازی کرد تا مالیات کمتری بپردازد. حتی او قصد داشت این کمپانی را در یکی از مناطق حفاظت شده متعلق به بومیان آمریکا تاسیس کند که از دادن مالیات معاف شود.

در طی ۲۰ سال گذشته، آمازون از پرداخت مالیات در بسیاری از ایالت‌ها با راهکار‌های هوشمندانه فرار کرده است و همین موضوع باعث شده که این کمپانی برتری قابل توجهی نسبت به دیگر فروشندگان سنتی خرده فروشی کتاب و دنیای تجارت الکترونیک داشته باشد. در سال ۲۰۱۷، کمپانی آمازون ۵.۶ میلیارد دلار درآمد خالص داشت، اما هیچ مالیات فدرالی پرداخت نکرد. وی همچنین به عنوان سهامدار عمده کمپانی خود، با دریافت دستمزدی ناچیز، به جای ۳۷ درصد، تنها ۲۰ درصد مالیات می‌پردازد.

انبار‌های کمپانی جف بزوس

انبار هیچگاه دوست داشتنی‌ترین بخش از یک کمپانی برای کارکنان نبوده است، اما در انبار‌های کمپانی آمازون شرایط چنان دشوار است که بسیاری از کارکنان از آن با عنوان زندان یاد کرده و گفته اند که حتی وقت برای دستشویی رفتن نداشته و در بطری ادرار می‌کنند. در سال ۲۰۱۶، جیمز بلادوورث به صورت ناشناس وارد انبار‌های آمازون شد تا از مشاهداتش برای نوشتن کتاب جدید خود استفاده کند و خیلی زود متوجه شد که کار در این انبار چنان سخت است که کارکنان حتی وقت کافی برای خوردن نوشیدن نیز ندارند.

فضای موجود در انبار او را به یاد زندان می‌انداخت و باید چک‌های امنیتی شبیه فرودگاه و مدیریت سرکوبگرانه را نیز به این شرایط اضافه کرد. در حالی که آمازون گفته‌های این نویسنده را رد کرده، اما کارکنان سابق انبار‌های آمازون این گفته‌ها را تایید کرده اند. بر اساس گزارش‌های مختلف، هنوز هم کارمندان این قسمت از کمپانی آمازون وقت کافی برای دستشویی رفتن نداشته و در بطری و قوطی کنسرو ادرار می‌کنند. همچنین گفته شده که هنوز هم انتظارات از کارکنان بسیار بالا بوده، کارمندان به شدت تحت کنترل و نظارت قرار داشته و دستمزد‌ها ناکافی است و البته صدمات در محیط کار نیز به وفور رخ می‌دهد.

جالب است بدانید

طلاق جف بزوس به دلیل رسوایی جنسی

در ۹ ژانویه ۲۰۱۹، جف بیزوس از طریق توئیتر اعلام کرد که او و همسرش، مکنزی بیزوس، پس از ۲۵ سال زندگی مشترک از هم جدا شده اند و به ادعای بسیاری از رسانه ها، روابط غیراخلاقی خارج از ازدواج دلیل اصلی این جدایی بوده است. برخی از رسانه‌های زرد نیز اعلام کردند که وی با یک مجری سرشناس تلویزیونی سابق به نام لورن سانچز که شوهرش از دوستان بیزوس است رابطه دارد که بعد‌ها مشخص شد واقعیت داشته است. برخی از این رسانه‌ها نیز پیام‌های خصوصی بیزوس به این زن را منتشر کردند که در آن از عشق و تمایلات جنسی خود به او سخن گفته بود. پیام توئیتری بیزوس ادعا دارد که جدایی او و همسرش توافقی بوده و این دو دوست هم باقی خواهند ماند، اما مکنزی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده و جدایی این دو رسمیت نیافته است.

جف بزوسجف بزوس و همسر سابق و فرزندانش

برترینها /گرونگه

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
مهارت های زندگی
بیشتر >
آرون گروپس