جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آخرین وضعیت گرانی بازار و کالاها

اشتراک:
وضعیت گرانی بازار یادداشت روز
افزایش قیمت کالاها از نگاه مسئولین حباب است و به زودی از بین می رود

چند ماهی است که اوضاع اقتصادی کشور در وضعیت نابسامانی است و قیمت اقلام اساسی مردم روز به روز در حال افزایش است. در چند روز گذشته قیمت خودرو به طرز عجیبی روند صعودی داشته است. در این مطلب می خواهیم وضعیت گرانی بازار را بررسی کنیم.

وضعیت گرانی بازار

این روزها پارازیت گرانی در بازار تا پاستور هم رسیده ، اما مسئولان با شنیدن زنگ گرانی چه اقدامانی برای مهار آن انجام دادند؟

مردم وقتی وارد مغازه ها می‌شوند با قیمت‌های متفاوت اجناس نسبت به روزها و هفته های گذشته مواجه می‌شوند که این آشفتگی و نوسانات معادله اقتصادی سرانه مصرفی بسیاری از خانوارها را به هم ریخته است و بدتر آنکه برخی از کالاها با رشد چشمگیر قیمت حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد در بازار روبه‌رو شد که این امر به غیر از به هم ریختن نظم اقتصادی خانوار باعث فشار بیش از پیش بر اقتصاد می شود.

اینکه چه کسی باید این بازار آشفته را مدیریت کند و اینکه چه برنامه هایی برای امید به آینده به مردم بدهند به سراغ مسئولان ذی ربط این حوزه رفتیم که در ادامه می‌خوانید:

نرخ برنج ایرانی ثبات نسبی دارد

وضعیت گرانی بازار وضعیت گرانی بازار برنج

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی درباره آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی اظهار کرد: در چند ماه اخیر قیمت برنج خارجی ۱۰ درصد کاهش و نرخ برنج ایرانی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت اقلام اساسی در برخی مقاطع چیست، افزود: ۸ هزار مدیر گردشی و بازنشسته کشور باید از سمت خود استعفا دهند چرا که این مدیران در کار خود ناموق عمل کردند و ادامه کار را به نیروهای تحصیل کرده و آشنا به علم روز دهند تا کمبود و گرانی کالاها مرتفع شود.

حسنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل نوسان شدید قیمت برنج خارجی قبل از کاهش نرخ چه بود، گفت: با توجه به سه نرخی شدن ارز و نوسان شدید نرخ ارز بیشترین سود عاید واردکننده می شود و در این میان تنها مصرف کننده متضرر می شود و تا زمانی که بازار ارز به تعادل نرسد نمی توان انتظار داشت که این نابسامانی ها به پایان رسد.

وضعیت گرانی بازار و کالاها

دبیرکل بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: با وجود افزایش ۲۰ درصدی عوارض، مالیات و حقوق پرسنلی بدیهی است که نرخ اقلام افزایش یابد و این درحالی است که با توقف عوارض های دولتی، انگیزه ای برای گرانی کالاها وجود ندارد.

رشد یک میلیون تومانی نرخ طلای سرخ در بازار

وضعیت گرانی بازار وضعیت گرانی بازار طلا

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش یک میلیون تومانی نرخ طلای سرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۴ میلیون و ۹۰۰ و حداکثر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از دخالت های سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی است که با افزایش یک میلیون تومانی در بازار روبه‌رو شد.

به گفته وی مسئولان ذی ربط و نهاده های زیر مجموعه دولت در صدد هستند که با افزایش قیمت، مشکلات کشاورزان ناشی از عدم آموزش‌های صحیح را جبران کنند.

قیمت گوشت همچنان در اوج

وضعیت گرانی بازار وضعیت گرانی بازار گوشت

حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از نوسان شدید نرخ گوشت گوسفندی در اواخر سال گذشته خبر داد و افزود: از اسفند ماه سال گذشته، نرخ گوشت گوسفندی ناشی از صادرات دام زنده با افزایش ۱۲ هزار تومانی از حدود ۴۰ هزار به ۵۲ هزار تومان افزایش یافت که این امر واکنش های متعددی را به همراه داشت.

وی افزود: در چند هفته اخیر نرخ گوشت گوسفندی با افزایش واردات از کشورهای استرالیا و ارمنستان با کاهش جزئی به ۴۹ هزار تومان در بازار رسید و انتظار می رود با استمرار واردات، مجددا نرخ گوشت در بازار کاهش یابد تا امکان خرید برای تمامی آحاد جامعه به سهولت فراهم شود.

شکوهی با بیان اینکه قیمت گوشت در سال گذشته تا اواخر اسفند تنها ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش یافته بود، تصریح کرد: این درحالی است که نرخ این گوشت به دلایل متعددی نظیر صادرات قانونی و غیر قانونی دام زنده و برخی عوامل واسطه با نوسان چشمگیری در بازار روبه‌رو شد.

نرخ واقعی هر کیلو گوشت گوساله ۴۰ هزار تومان

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از نوسان چشمگیر قیمت گوشت گوساله در بازار اظهار کرد: سال گذشته نرخ هر کیلو دام زنده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان بود که با افزایش ۱۰ درصدی هم اکنون به ۱۴ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به نرخ دام زنده، قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله با احتساب هزینه های کشتار، سودخرده فروشی و غیره حداکثر ۴۰ هزار تومان است و این درحالی است که هم اکنون در مغازه های سطح شهر با نرخ ۶۰ هزار تومان عرضه می شود که این امر بیانگر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گوشت ناشی از سودجویی واسطه ها و دلالان در بازار است.

افزایش قیمت لبنیات
وضعیت گرانی بازار وضعیت گرانی بازار لبنیات

مقدسی با انتقاد از افزایش قیمت لبنیات و ثبات نرخ خرید شیرخام از دامداران تصریح کرد: با توجه به آنکه ۷۰ درصد هزینه های تولید لبنیات مربوط به شیرخام است، اما کارخانه های لبنی به بهانه افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه های تولید، قیمت لبنیات را افزایش دادند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه های تولید دامداران و ثبات نرخ خرید شیرخام، سازمان حمایت باید پاسخگو باشد که به چه دلیل نرخ خرید شیر خام را افزایش نداده است.

افزایش قیمت لبنیات قانونی یا غیرقانونی؟

چندی پیش علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات استان تهران از افزایش ۳۰ درصدی
قیمت هر کیلو کره در بازار خبر داد و گفت: هر بسته کره ۱۰۰ گرمی از ۳ هزار و ۵۰۰ به
۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

وی افزود: قیمت سایر اقلام لبنی نظیر پنیر، شیر،کشک، ماست و غیره ناشی از افزایش هزینه های تولید، حقوق و دستمزد، نهاده های دامی و حقوق کارگران ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت.

این درحالی است که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده این افزایش قیمت را غیر قانونی دانسته و از کارخانه های لبنی که اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کرده بودند تا پایان بررسی دفاتر از آنها درخواست کرد تا قیمت محصولات خود را به نرخ سابق بازگردانند، اما در فروشگاه‌ها و مغازه های سطح شهر خبری از بازگشت قیمت ها نیست.

بازار آشفته ماهی نیازمند ساماندهی و حمایت
وضعیت گرانی بازار وضعیت گرانی بازار ماهی

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با انتقاد از سودجویی دلالان در بازار ماهی اظهار کرد: اگرچه طی ماه های اخیر، نرخ ماهی با نوسانات جزئی ناشی از کاهش مصرف در فصل بهار و تابستان در بازار روبه‌رو بود، اما نگرانی هایی مبنی بر افزایش غیرمعقول قیمت ماهی های پرورشی در زمان پیک عرضه در ماه های آتی به سبب نوسان نرخ نهاده ها، تورم و افزایش حقوق و دستمزد در بازار وجود دارد.

وی افزود: در مقاطعی که تقاضا برای خرید ماهی در بازار افزایش می یابد، نرخ آن
ناشی از سودجویی دلالان و واسطه ها در بازار با نوسانات چشمگیری روبه‌رو می شود.

قاسمی ادامه داد: هم اکنون هر کیلو قزل آلا با نرخ ۹ تا ۱۰ هزار تومان سر مزرعه
از پرورش دهنده خریداری می شود و این درحالی است که به سبب سودجویی
دلالان و واسطه ها با نرخ ۱۸ هزار تومان در بازار توزیع می شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: اختلاف قیمت انواع ماهی
از سر مزرعه تا بازار با احتساب هزینه های حمل و نقل و عمده فروشی نباید از ۳۰ درصد
بیشتر باشد در حالیکه به سبب سودجویی واسطه ها مابقی سود عاید دلالان می شود.

*فراز و فرود قیمت مرغ و تخم مرغ در ماه های گذشته
وضعیت گرانی بازاروضعیت گرانی بازار مرغ

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار مرغ
اظهار کرد: با وجود افزایش ۴۵ درصدی نهاده های دامی، قیمت مرغ نسبت
به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: قیمت نهاده های دامی تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون افزایش نرخ جهانی
و نرخ ارز و سودجویی برخی واردکنندگان با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد که انتظار می رود
با ورود محموله های جدید وارداتی و استفاده از ارز ۳۸۰۰ تومانی بازار متعادل شود.

یوسفی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۶ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ برای
مصرف کننده در خرده فروشی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است
که مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان ۲ هزار تومانی روبه‌رو هستند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت:
با توجه به وضعیت کنونی بازار، پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان خرداد
نوسانی نداشته باشد.

افزایش قیمت مرغ

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت مرغ در مقاطعی از سال در خرده فروشی ها تصریح کرد: در برخی مقاطع که با تعطیلی های چند روزه در بازار روبه‌رو می شویم، نرخ مرغ به سبب تعطیلی کشتارگاه ها و کاهش کشتار با نوساناتی در بازار روبه‌رو می شود در حالیکه ملاک اصلی قیمت برای ما میدان بهمن و کشتارگاه است.

چندی پیش رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن درباره آخرین وضعیت بازار تخم مرغ گفت: با توجه به افزایش نرخ جهانی نهاده‌های دامی، نوسان نرخ ارز و غیره، نرخ واقعی هر عدد تخم مرغ در خرده فروشی ها ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است که این امر به معنای گرانی نیست.

آمارها حاکی از آن است که نرخ تخم مرغ ر یکسال اخیر با افزایش ۵۵ درصدی در بازار روبه‌روست.

وضعیت گرانی بازار

این روزها پارازیت گرانی در بازار تا پاستور هم رسیده ، اما مسئولان با شنیدن
زنگ گرانی چه اقدامانی برای مهار آن انجام دادند؟

مردم وقتی وارد مغازه ها می‌شوند با قیمت‌های متفاوت اجناس نسبت به روزها
و هفته های گذشته مواجه می‌شوند که این آشفتگی و نوسانات معادله اقتصادی
سرانه مصرفی بسیاری از خانوارها را به هم ریخته است و بدتر آنکه برخی از کالاها
با رشد چشمگیر قیمت حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد در بازار روبه‌رو شد که این امر به غیر از
به هم ریختن نظم اقتصادی خانوار باعث فشار بیش از پیش بر اقتصاد می شود.

اینکه چه کسی باید این بازار آشفته را مدیریت کند و اینکه چه برنامه هایی برای امید
به آینده به مردم بدهند به سراغ مسئولان ذی ربط این حوزه رفتیم که در ادامه می‌خوانید:

بد نیست ۴ دلیل گرانی خودرو از نگاه فروشندگان را بدانید

دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: کنترل و نظارت بر فعالیت سرشاخه های
عرضه کننده خودرو و جلوگیری از احتکار این کالا، ​­­راهکار ایجاد آرامش در بازار خودرو است.

محمود مخلصی با اشاره به اینکه انحصار در شرکتهای عرضه کننده خودروهای داخلی یکی از معضلات بازار خودرو است افزود: عرضه در این شرکتها به نحوی است که درصورت ثبت نام اینترنتی،​ فقط عوامل این شرکتها موفق به ثبت نام می شوند و مصرف کننده امکان آن را پیدا نمی کند و اگر بصورت مستقیم نیز فروش انجام شود در نهایت کالا به بازار می رود و مصرف کننده نمی تواند از طریق شرکت خودرو دریافت کند که این رویه عامل دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار است.

وی با بیان اینکه سود حاصل از این روش فروش خودرو ها نصیب عوامل شرکتهای توزیع کننده می شود گفت: خودروهای خارجی نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و ورود آنها به بازار نیز از طریق گروهی خاص امکان پذیر است.

دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو افزایش قیمت خودرو را سبب ایجاد نگاه سرمایه ای مردم به این کالا دانست و ادامه داد: هم اکنون مردم خودرو را خریداری و برای افزایش قیمت نگهداری می کنند­ تا پس از بالا رفتن قیمت،​ آن را به فروش برسانند درحالی که با افزایش عرضه به بازار از خودروهای تولید شده فعلی، می توان این روند را شکست و مانع از افزایش قیمت خودرو شد.

قیمت خودروهای وارداتی
وضعیت گرانی بازاروضعیت گرانی بازار خودرو

مخلصی با اشاره به خودروهای وارداتی موجود در گمرک و ممانعت از خروج آنها­ افزود:
ارز کشور برای ورود این خودروها مصرف شده است بنابراین با توجه به ورود قانونی
این کالا چرا مسئولان اجازه ترخیص آنها را صادر نمی کنند؟

وی بابیان اینکه نظارتی بر عرضه خودروهای خارجی وجود ندارد که این کالا به دست
مصرف کننده برسد گفت: با وجود روند فعلی در افزایش قیمت معلوم نیست خودرو
وارداتی ترخیص شده از گمرک به دست مصرف کننده می رسد یا در پارکینگ دیگری
احتکار می شود آیا نظارت و قدرتی بر کنترل سرشاخه ها وجود دارد ؟

دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه افزایش روز به روز خودرو سبب گرایش
مصرف کننده به سمت خرید خودرو شده و این افزایش تقاضا سبب ادامه روند افزایش قیمت
این کالا شده است ادامه داد: اگر کالا به اندازه کافی در بازار باشد هیچ زمانی این
افزایش قیمت اتفاق نمی افتد.

مخلصی افزود:­پس از اعلام سیاست دولت مبنی بر حمایت از تولید​، خودرو سازان داخلی
باید با افزایش تولید،­عرضه را در بازار افزایش دهند اما هم اکنون رشد ­قیمتها به اندازه ای
است که قدرت خرید آن وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران و تسنیم

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
یادداشت روز
بیشتر >
آرون گروپس