جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آداب توبه و استغفار از خدا این شرایط را دارد

اشتراک:
آداب خاص توبه و استغفار احکام و مسائل شرعی
توبه کردن به معنای بازگشت به سوی خداوند و پشیمان شدن از گناه انجام شده است . توبه کردن روش و اداب خاص خودش را دارد که در این بخش بیان کرده ایم .

همانطور که میدانید کلمه ی توبه معنی بازگشت است . ممکن است فرد در طول زندگی خود با گناهی مواجه شود و عملی را انجام دهد که باعث ناخشنودی و عدم رضایت خداوند همراه باشد .دراین وقت ممکن است فرد پشیمان شود و میخواهد به سوی خدا بازگردد که خداوند این موقع درهای توبه را برای بنده ی خود باز گذاشته است .آداب خاص توبه و استغفار را در پرشین وی ببینید.

آداب خاص توبه و استغفار

امام صادق (علیه السلام) می‏فرماید: «هر بنده‏ای که گناهی کرد، پس برخیزد و طهارت کند (وضو بگیرد) و دو رکعتنماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، بر خدا است که توبه‏ اش را بپذیرد، چون خود فرموده ‏است:هر کس کار زشتی کند یا به خودش ستم نماید، پس استغفار کند، خدا را آمرزنده و مهربان می‏یابد

حقیقت

توبه، پشیمانی قلبی است؛ پشیمانی که در عمل خود را نشان می‏دهد که مهم‏ترین نمُود آن انجام واجبات و تدارکو قضای آن چه عمل نشده و ترک محرّمات است.با همین مقدار توبه تحقق پیدا می‏کند.توبه آداب خاصی داردکه باید آن را از مستحبات توبه دانست که عبارتند از:

آداب خاص توبه و استغفارذکری عالی برای توبه

۱- سه روز روزه گرفتن

امام صادق(علیه السلام ) می‏فرماید: توبه نصوح که خداوندبه آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه است

۲- غسل توبه

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)می‏فرماید: بنده‏ای نیست که گناهی کند (هر چه و هر اندازه که باشد) سپس پشیمان شود و توبه کند مگراین که خداوند به مغفرت و آمرزش به او نظر کند، سپس پیامبر به شخصی که می‏خواست توبه کند فرمود:«برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما».

۳- خواندن دو یا چهار رکعت نماز

امام صادق (علیه السلام) می‏فرماید: «هر بنده‏ای که گناهی کرد، پس برخیزد و طهارت کند (وضو بگیرد) و دو رکعتنماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، بر خدا است که توبه ‏اش را بپذیرد، چون خود فرموده ‏است:هر کس کار زشتی کند یا به خودش ستم نماید، پس استغفار کند، خدا را آمرزنده و مهربان می‏یابد».اگر کسی این عمل را در غیر این ماه به ‏جا آورد، چگونه است؟ حضرت فرمود: مثل همان است کهبیان کردم.این کلمات را جبرئیل در شب معراج به من یاد داد

در روز یکشنبه ماه ذی القعده رسول‏ خدا(صلیالله علیه و آله) به یارانش فرمود: کیست که بخواهد توبه کند؟ گفتند: همه می‏خواهیم توبه کنیم، حضرت فرمود: غسل کنید و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید.در هر رکعت پس از حمد، سوره قل هو الله را سهمرتبه و قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را یک مرتبه بخوانید، پس هفتاد مرتبه استغفار کنیدو آخرش بگویید:

لا حول و لا قوه الا باالله العلی العظیم، نیز این دعا را بخوانید: یا عَزِیزُ، یاغَفّارُ، اغْفِرلی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ فانه لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اًّلاّ أنْتَ ؛ هر کس از امت
من این عمل را به‏ جا آورد، از آسمان ندا می‏شود که توبه‏ات پذیرفته و گناهانت آمرزیده شد.اصحاب گفتند: اگر کسی این عمل را در غیر این ماه به ‏جا آورد، چگونه است؟ حضرت فرمود: مثل همان است که بیان کردم.این کلمات را جبرئیل در شب معراج به من یاد داد

ذکری عالی برای توبهشرایط پذیرش توبه برای گناه

نحوه خواندن نماز توبه و شرایط آن

 ۴- دعاهای توبه

مناسب است کسی که می‏خواهدتوبه کند، دعاهای توبه‏ای را که از ائمه معصومین وارد شده‏ است، به ویژه دعاهای صحیفه سجادیه، مخصوصاً دعای ۳۱و یا مناجات خمسْ عشر، به‏ خصوص مناجات تائبین را بخواند.

۵- استغفار (درخواست بخشش)

قرآن مجید می‏فرماید: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیهِ؛ ای قوم، از خدا آمرزش بخواهید، سپس به سوی او توبه کنید».

مرکز پاسخگویی به سوالات دینی

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس