پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

ثواب هر قدم در راه زیارت امام حسین علیه السلام !

اشتراک:
فضیلت زیارت امام حسین احکام و مسائل شرعی
روایات زیادی در مورد زیارت اقا امام حسین بیان شده است که ثواب زیادی دارد و فضیلت های خود را دارد . زیارت اقا امام حسین باعث بخشیدن گناه میشود و فرد را پاک و طاهر میکند .

برکات زیارت امام حسین علیه السلام بسیار زیاد است و هر کس در عمر خود توفیق پیدا کند که ایشان را زیارت کند از فضلیت های زیادی برخوردار میشود  .زیارت ایشان اداب خاص خود را دارد که در این بخش توضیحاتی داده ایم . فضیلت زیارت امام حسین بیکران است و یک مورد ان میتوان به بخشیدن گناهان میتوان اشاره کرد .برای بیشتر دانستن فضیلت زیارت مطالب ما را در پرشین وی ببینید.

فضیلت زیارت امام حسین

کاروان‌هایی که عازم پیاده‌روی سه روزه اربعین حسینی از نجف تا کربلا هستند؛ پس از زیارت امیرالمومنین(علیه السلام) در نجف اشرف و پس از طی ۸۰ کیلومتر، خود را به دیار دوست و سرزمین عشق و محبت، کربلا می رسانند. بیاییم تاملی کنیم که چرا زیارت حرم امام حسین(علیه السلام) آن هم با پای پیاده تا این اندازه با ارزش وبا فضیلت است.

ائمه هدی(علیهم السلام) بارها در روایات خود، پیاده روی به سمت حرم امام حسین(علیه السلام) را توصیه کرده اند وبرای هر قدمش اجر و مغفرت ویژه ای در نظر گرفته اند.عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:

یَا حُسَیْنُ! مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِالْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً؛ حَتَّى إِذَا صَارَفِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُمَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِوُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى (۱)

فضیلت زیارت امام حسینثواب زیارت امام حسین علیه السلام

ازحسین بن ثویر روایت شده که امام صادق(علیه السلام) فرمودند:ای حسین! کسی که از منزلش بیرون آید و قصدشزیارت قبر حضرت حسین بن علی(علیهماالسلام) باشد؛ اگر پیاده رود؛ خداوند منّان به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنهبرایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید؛ با رسیدن به حرم دوست، از رستگاران می شود تازمانى که به حائر (۲) برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او رااز رستگاران قرار مى‏ دهد؛

با انجام اعمال زیارت، از فائزان می شود تا وقتى که مراسم و اعمال زیارترا به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مى‏ فرماید؛ هنگام بازگشت ندا می رسدکه بخشیده شدی تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏ اى نزد او آمده و مى‏ گوید:رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به تو سلام می رساند و خطاب به تو مى ‏فرماید: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته ‏ات آمرزیده شد.

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام اهمیت و فضیلت زیارت امام حسین

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین بن علی(علیه السلام) باشد؛ اگر پیاده رود؛ خداوندمنّان به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرمایدفائزان، همنشینان معصومین(علیهم السلام) هستنددراین روایت دانستیم که ابتدا زائر حرم امام حسین(علیه السلام) به مقام رستگاران و سپس به مقام فائزان می رسد.

تفاوت این دو مقام در این است که فوز یا رستگاری عملی یک مرحله بالاتر از فلاح یا رستگاری اعتقادی است.اگرکسی فائز شد جایگاهش همنشینی و انس حقیقی با حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) دربالاترین رتبه بهشت است و کوتاه ترین راه فائز شدن، این است که محبت امام حسین در دل انسان بتابد.(۳)

بدنت را خرج امام حسین(علیه السلام) کن وقتی انسان در مسیر کربلای اباعبدالله الحسین(علیه السلام) پاهایش خسته می شود و خستگی را عمیقاً با جسم خودشاحساس می کند؛ ارتباط روحی اش هم با اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بیشتر می شود.به عبارت دیگر اگر شما بدن خودرا در راه عشق به آقا امام حسین(علیه السلام) خرج نکنی به حد کمال نخواهد رسید.

پیاده روی اربعین کاری زینبی است شاید با خود بگویی: از خانه هم می توانم به امام حسین (علیه السلام) سلام دهم.چرا باید سختی چند روزپیاده‌روی را به جان بخرم و مسیری طولانی را در گرما و سرما طی کنم تا کسی را زیارت کنم که همین لحظه هم در کنار من است؟پس بشنو سخن زینب را که به یزید فرمود: «به خدا که نمی‌توانی یاد و خاطره ما را محو و نابود کنی.» اگر من از خانه‌ام سلام دهم و تو از خانه‌اتسلام دهی؛ دیری نمی‌پاید که داستان کربلا از یادها می‌رود.

اربعین یک میعادگاه با عظمت است.این جا است که می شود پیام هایی از حقیقت اسلام ناب را به جهانداد.اگر نبودیم تا امام حسین(علیه السلام) را یاری کنیم؛ امّا با حضرت زینب(سلام الله علیها) می توانیم همراه شویم وپیام عاشورا را به همه عالم برسانیم.

وقتی انسان در مسیر کربلای اباعبد الله الحسین(علیه السلام) پاهایش خسته می شود و خستگی را عمیقاً با جسم خودشاحساس می کند؛

ارتباط روحی اش هم با اباعبد الحسین(علیه السلام) بیشتر می شود.به عبارت دیگر اگر شما بدن خودرا در راه عشق به آقا امام حسین(علیه السلام) خرج نکنی به حد کمال نخواهد رسیدپیاده روی اربعین، بهترین فرصت برای معرفی امام حسین(علیه السلام) به همه عالمدر روایاتی چند، به مطالب و سخنان نخستین امام زمان علیه السلام اشاره شده است؛

از جمله آنها روایتی است که محدث بزرگوار شیخ علی یزدی حائری (رحمه الله علیه) نقل کرده است.او می گوید: «زمانی که قائم آل محمد ظهور کند، ما بینرکن و مقام می ایستد و پنج ندا می دهد و در آن پنج ندا پس از معرفی خود میفرمایند:

الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا: بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسینرا تشنه کام کشتند الا یا اهل العالم ان جدی الحسین طرحوه عریانا: بیدار باشید ای اهل عالم که جدمن حسین را عریان روی خاک افکندند.الا یا اهل العالم ان جدی الحسین سحقوه عدوانا: آگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین را از رویکینه توزی پایمال کردند..

رفتن به کربلا و زیارت امام حسین

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود را به واسطه امام حسین(علیه السلام) به همه عالم معرفی می کنند؛ بنابرایندر آن زمان باید همه مردم عالم، امام حسین(علیه السلام) را شناخته باشند که وقتی امام زمان(صلوات الله علیه) فرمود:

من پسر حسین فاطمه هستم؛ همه ایشان را بشناسند.(۴)اما هنوز همه مردم عالم، امام حسین(علیه السلام) را نمی شناسند و این تقصیر ما است.چون ما برای سیدالشهداء(علیه السلام) به گونه ای فریاد نزده ایم که همه عالم صدای مارا بشنوند.پیاده روی اربعین، بهترین فرصت برای معرفی امام حسین(علیه السلام) به همه عالم است.

بارالها به حق محمد و آله الطاهرین(صلوات الله علیهم اجمعین) به ما لیاقت بده تا بتوانیم با پای پیاده بهحرم امام حسین(علیه السلام) مشرّف شویم و ما را جزء بهترین شیعیان حضرت قرار ده.اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان.

تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس