حکم شیربها، حکم گرفتن شیربها
شاید بارهااسم شیر بها را شنیده باشید که مبلغی می باشد از طرف داماد به خانواده ی عروس پرداخت میشود .این مبلغی که داماد به عنوان شیر بها به عروس میدهد حکم کمک کردن خرید جهاز عروس است که معمولا صرف خرید همین مورد میشود . در این بخش در مورد حکم گرفتن شیربها مطالبی را جمع اوری کرده ایم که در پرشین وی ببینید.
حکم گرفتن شیربها
در برخی مناطق بین خانواده ها، مرسوم است که هنگام خواستگاری و ازدواج، شوهر، علاوه بر مهریه ای که براىزن معین شده، موظف به پرداخت مالى براى والدین زن می شود، که آن را « شیر بها » میگویند.گفتنی است وجود این امر در ازدواج، ناشی از دلیلی شرعی نبوده و نمی توان شوهر را ملزم به پرداختآن کرد.اما چنانچه این مسئله با رضایت طرفین بوده و یا در قالب شرط ضمن عقد مطرح شود، اشکالی ندارد.
حکم گرفتن شیربها
سوال: گرفتن شیربها توسط پدر یا نزدیکان دختر چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.(تحریرالوسیله، ۱۳۸۲، ج۲، ص ۲۹۸، م۹)(استفتائات، ۱۳۸۲، ج
۳، ص ۱۹۰، س ۳۸)
آیه الله بهجت(ره):
اگر جزو مهریه باشد یا به عنوان جعاله (تعهد به پرداخت مالی معین، در برابرانجام دادن کاری حلال و درخور اعتنای عقلاء ـ فرهنگ فقه، ج۳، ص۹۰) باشد یا شرط ضمن عقد باشد، لازم الوفاء است.(در غیراین صورت) مربوط به تراضی طرفین است.(استفتائات ۱۳۸۶، ج۴، ص ۴۹، ۴۷۲۳ و ۲۷۲۵)
آیه الله تبریزی(ره):
گرفتن شیربها مورد اشکالاست ولی اگر به صورت شرط ضمن عقد برای غرض صحیح دیگری شرط هبه کنند برای پدر دختر و غیرهیا در مقابل عمل مباح برای غیر دختر مالی را به عنوان جعاله و مانند آن قرار دهند جایز است.(استفتائات،۱۳۸۵، ج۱، ص ۲۶۳، م ۱۶۲۸و ج۲، ص ۳۲۸، س ۱۳۵۱)
استرداد شیربها
آیه الله خوئی(ره):
اگر در متن عقد شرط شود که زوج بدهد،صحیح و پرداختن آن لازم است.(استفتائات، ص ۳۱۴، س ۱۰۵۱)
آیه الله سیستانی(دام ظلّه):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی درازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.(منهاج الصالحین، ۱۴۲۷هـ ق، ج۳، ص ۹۴، م ۳۰۱و سوال شفاهی از دفتر)
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایتبه او می بخشند، حلال است.(هدایه العباد، ۱۴۲۰هـ ق، ج۲، ص ۴۵۷، م۹)(جامع الاحکام، ۱۳۸۵، ج۲، ص ۲۶، س۱۳۰۶)
آیه الله فاضل لنکرانی(ره):
اگرشیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.(الاحکامالواضحه، ۱۴۲۶هـ ق، ص ۲۹۰، م ۱۷۳۲)(جامع المسائل، ج۱، ص ۳۹۵، س ۱۴۹۷)
آیه الله گلپایگانی(ره):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثلسعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.(مجمع المسائل، ۱۴۱۲هـ ق، ج۲، ص ۱۶۸،س ۴۶۹)(هدایه العباد، ج۲، ص ۳۶۰، م ۱۲۶۲) آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): اگر به صورت شرط ضمن عقد بههنگام خواندن عقد نکاح قید شود، جایز است.(استفتائات جدید، ج۱، ص ۲۴۲، با استفاده از س ۸۵۴ و ص ۲۴۵،با استفاده از س ۸۶۸)
تبیان