سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

عذاب های الهی در قیامت چگونه هستند؟

اشتراک:
عذاب به امر الهی احکام و مسائل شرعی
بار ها در مورد عذاب های الهی در قیامت شنیده اید . این عذاب ها برای همه یکسان نیست و بستگی به اعمال انجام شده دارد .عذاب‌های الهی در قیامت را دراین بخش ببینید.

همانطور که میدانید عذاب به معنی شکنجه و عذاب و وجدان و سختی است .دراین مجموعه انواع و اشکال عذاب و شکنجه الهی بیان شده است .همه عذاب های الهی یکسان و مسای نیست و بر اساس اعمال انجام شده  می باشد . و راه های رهایی برای نجات از عذاب الهی استغفار و توبه  نمی باشد .عذاب به امر الهی را در پرشین وی ببینید.

عذاب به امر الهی

عذاب به معنای عقوبت، مجازات، شکنجه و ایجاد درد شدید است.اصل تعذیب در زبان عربی چنان که راغب اصفهانی درمفردات الفاظ قرآن کریم بیان کرده، زدن زیاد با انتهای تازیانه و بند شلاق است.از این رو عذاب رامی توان معادل شکنجه در زبان فارسی دانست.در قرآن کسانی که بر خلاف آموزه های عقلانی و وحیانی عمل می کنند، به عذاب، انذار داده شده اند.

دراین آیات، انواع و اشکال عذاب های دنیوی و اخروی به عنوان عقوبت عصیان کاران بیان شده است.هدف ازبیان عذاب ها، ایجاد ترس و خوف در بشر و وادار کردن اختیاری به اطاعت و ترک عصیان است.نویسنده در این مطلب با بررسی آموزه های قرآن قصد دارد تا عوامل و آثار خوف از عذاب را درزندگی بشر تبیین کند که باهم آن را ازنظر می گذرانیم.

عذاب به امر الهیعذاب قیامت

انواع عذاب

به سبب گناه های گوناگون عذاب های الهی دارای انواع گوناگونی است.همه عذاب های الهی یکسان و برای دست یابیبه یک هدف نیستند.هرچند که می توان گفت که هدف نهایی در همه این موارد، توبه و بازگشت بشربه مسیر اصلی و صراط مستقیم اسلام و تسلیم و اطاعت است.در آیات قرآنی از نزول باران های توفان
زا به عنوان ابزار عذاب (هود آیه۴۴ و آیات دیگر)، عذاب کردن با ابرهای هلاکت بار (شعراء آیات۱۷۶تا ۱۸۹)، نزولآتش سوزنده (قلم آیات۱۷تا۱۹)، بارش برف قرمز(اعراف، آیات۱۳۰و ۱۳۴)، فرو رفتن در زمین (نحل آیه۴۵و اسراء آیه۶۸)، سیل بنیان کن(سباءآیات۱۵تا۱۷)، ثروت و مال(توبه آیه۵۵) به عنوان نمونه ها و مصادیقی از عذاب های الهی یاد شده است که میتوان از این نمونه ها پی برد که تنوع عذاب تا چه اندازه است.

عذاب های الهی هم چنین به شکل بسته شدن دهان (یس آیات۶۴و ۶۵)، عذاب آسمانی(بقره آیات۴۷و ۵۸و ۵۹ و عنکبوت،آیات۳۳ و ۳۴)، محرومیت از امداد الهی (آل عمران آیات۲۱و ۲۲و نساء آیه۱۷۳)، مسخ شدن (بقره آیات۶۵و ۶۶)، نابودی محصولات(کهفآیات۳۲و ۳۴و ۴۲) ذلت و خواری(بقره، آیه۹۰)، استیصال و استدراج و لعنت انجام می شود که انسان می بایست همواره هوشیار باشد تا گرفتار یکی از این ها نشود.راه رهایی نیز جز استغفار و توبه در هنگام گناه وخطا و عصیان و انجام واجبات و ترک محرمات در طول عمر نیست.

عذاب قیامتحقیقت عذاب

سبب تنوع عذاب های الهی و اشکال مختلف آن در دنیا و آخرت از آن روست که براساس نظام مجازات الهی می بایست میان گناه و عذاب تناسب باشد (بقره آیات۱۴و ۱۵ و اعراف آیه۵۱ و توبه آیه۶۷ و آیاتدیگر) بنابراین، با این که عذاب های الهی حتمی و تردیدناپذیر (انعام آیه۱۳۴) و مختلف هستند، ولی این تنوع واختلاف به سبب تنوع و اختلاف در گناه و خطایی است که از بشر بروز پیدا می کند.

همچنان که در این آیات و آیات دیگر فلسفه تنوع و اختلاف عذاب ها در دنیا و آخرت بیان شدهفلسفه و هدف اصلی ایجاد نظامی به نام نظام مجازات الهی و عذاب نیز بیان شده است.براساس برخی از آیات،هدف و فلسفه وجودی کیفر و پاداش در دنیا و آخرت، تبیین حقانیت هدفمندی جهان هستی می باشد (ص آیات۲۷ و ۲۸ و نیز جاثیه آیه ۲۲) البته آیاتی چون آیات ۷۴ تا ۷۶ سوره مؤمنون یکی دیگر ازفلسفه های عذاب کافران و منحرفان را نجات از طغیان و تضرع به درگاه الهی برمی شمارد.

باشگاه خبرنگاران

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس