بیوگرافی کامل محمدحسین مهدویان (کارگردان معروف سینما)
محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان (زاده ۱۳۶۰ – بابل) کارگردان و فیلمنامهنویس ایرانی است.
مهدویان برای ساخت فیلم ایستاده در غبار مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ ,
را دریافت کرد. او دارای مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی)
از دانشگاه سوره و همچنین کارشناسی ارشد تهیهکنندگی از دانشگاه صدا و سیما میباشد.
او برای فیلم ماجرای نیمروز برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت نمود.
ماجرای نیمروز باکسب چهار سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی،
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صحنه و لباس، برخلاف برخی پیش بینیها مبنی بر کنار گذاشته شدن,
از کسب سیمرغ با رای هیئت داوران بیشترین تعداد و مهمترین جوایز را کسب نمود.
مهدویان در هنگام دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، این جایزه را مهمترین جایزهٔ جشنواره نامید.
آثار
سینمایی
لاتاری (۱۳۹۶)
ماجرای نیمروز (۱۳۹۵)
ایستاده در غبار (۱۳۹۴)
مجموعه
آخرین روزهای زمستان
مستند
ترور سرچشمه
رئیسجمهور روحانی
استخوان لای زخم
دیکتاتور بزرگ
سه سوی میدان جنگ
ثنا
کوتاه داستانی مرگ در نیمه تابستان
پدر
ملک الموت
تخت خواب یکنفره
مجموعه بیم وامید
بیوگرافی محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان را همه با مجموعه «آخرین روزهای زمستان» شناخته بودند.
مجموعهای که سال ۹۱ با روایت زندگی شهید حسن باقری پخش شد. مهدویان جوان با ۳۴ سال سن،
حالا با فیلم «ایستاده در غبار» به پدیده این روزهای سینمای ایران تبدیل شده است.
فیلمی که باز هم یکی از اسطورههای تاریخ معاصر ایران یعنی سردار احمد متوسلیان،
فرمانده جاویدالاثر سپاه محمد رسولالله(ص) را به تصویر کشیده است.
این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم یکی از آثار پر اقبال نزد مردم بود
و هم توانست سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کند. به همین مناسبت با مهدویان گفتوگو کردیم.
شما با اولین فیلمی که ساختید موفق به بردن جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر شدید.
کسب چنین جایزهای، آن هم با اولین فیلم، غافلگیر کننده نبود؟
چرا؛ با توجه به روند انتخاب و چگونگی اعطای جوایز در جشنواره، غافلگیر شدیم.
اما در کل از ابتدا انتظار داشتیم که فیلم در بخشهایی از جشنواره فجر جوایزی را دریافت کند.
یعنی حوادث جوری اتفاق افتاد که احساس می کردیم که جوایز خوبی را در اختتامیه جشنواره فجر دریافت خواهیم کرد.
اتفاقا به نظر من جایزه شما یکی از بهجاترین جوایز جشنواره فیلم فجر امسال بود
و واقعا هم این جایزه حق شما بود… بگذریم. به نظر من،
کسانی که میخواهند درباره قهرمانان انقلاب و دفاع مقدس فیلم بسازند، کار دشواری پیش رو دارند.
چون در انقلاب ما، به خصوص در دوران دفاع مقدس، قهرمانان بزرگی ظهور کردند.
زندگی هر کدام از شهیدان را که بررسی میکنیم میبینیم که با یک قهرمان روبرو هستیم.
زندگینامه محمدحسین مهدویان
از این نظر شاید ایران بعد از انقلاب اسلامی، تنها کشور و جامعهای در طول تاریخ باشد
که در یک مقطع زمانی بسیار کوتاه، صدها هزار قهرمان را ظاهر کرد.
شما چطور این انتخاب دشوار را انجام دادید و از بین صدها هزار قهرمان، فیلم حاج احمد متوسلیان را ساختید؟
من در اینباره در مصاحبههای قبلی به طور مفصل توضیح دادهام. حالا خیلی مختصر تکرار میکنم,
که بعد از سریال «آخرین روزهای زمستان» سازمان اوج پیشنهاد داد که راجع به دو ، سه نفر از فرماندهان جنگ، فیلم بسازم.
بعد از پژوهشهایی که درباره آنها انجام دادم، به نظرم رسید که زندگی و شخصیت حاج احمد متوسلیان،
برای سینما مناسبتر است.
یعنی وجوه شخصیتی او برای ساخت فیلم جذابتر به نظرم رسید. * در پژوهشهای خود و در حین ساخت فیلم،
چه نکته متفاوتی درباره متوسلیان کشف کردید؟
متوسلیان شخصیت متفاوتی نسبت به آنچهما از فرماندهان جنگ میشناسیم داشت.
متوسلیان، مردی با ویژگیهای شخصیتی خاصی بود که معمولا ما عادت نداریم در فرماندهان جنگ ببینیم.
او شخصیت متفاوت و جذابی داشت. ضمن اینکه متوسلیان سرنوشت عجیبی پیدا کرد ,
که خود این سرنوشت عجیب و مبهم نیز به لحاظ داستانی جذاب بود.
* البته به نظر میرسد که از این سرنوشت جذاب، در فیلم به سرعت عبور کردید.
چون به جز اشارهای کوتاه، خیلی وارد جزئیات نشدید!
موضوع فیلم ما، خود متوسلیان بود. من میخواستم به شخصیت حاج احمد بپردازم.
به آن داستان پلیسی عجیب و غریبی که سرنوشت حاجی را رقم زد، خیلی کاری نداشتم و وجه شخصیتی او ,
برای من جذاب بود، یعنی شخصیت متوسلیان برای من اصل بود.
گویا یکی از برادرهای حاج احمد متوسلیان نسبت به فیلم شما معترض است و معتقد است این فیلم،
نتوانسته حق مطلب را درباره او بیان کند؟
گفتگو با محمدحسین مهدویان
بله، یکی از برادرهای حاج احمد متوسلیان گلههایی داشت. البته با تعامل به یک راه حلی خواهیم رسید.
ضمن اینکه ما در تمام مراحل کار با خانواده متوسلیان در تعامل و تماس بودیم,
و هیچ کاری را بدون هماهنگی با آنها انجام نمیدادیم و راجع به جزئیات با ایشان مشورت میکردیم.
اینکه یکی از برادرهای حاج احمد صحبتهایی را در رسانهها مطرح کردند به خاطر این بود ,
که خیلی در جریان رابطه قبلی ما با خانواده متوسلیان نبودند. البته بعدا در جریان قرار گرفتند.
* برخی فیلم شما را یک اثر سفارشی و دولتی میدانند. نظر شما چیست؟
بالاخره فیلم ما سفارشی بوده و با پول دولتی هم ساخته شده، حالا این ایرادش چیست؟
به هر حال ما یک فیلم خوب ساختیم. یعنی فیلمی ساختیم که ماهیت فیلمهای سفارشی را ندارد.
بالاخره با بخشی از بودجه دولتی که قرار بوده با آن کارفرهنگی شود، فیلمی ساختیم
که وقتی کسی میبیند، نگران هرز رفتن پول بیتالمال نمیشود.
سبک جدیدی را در سینمای ایران وارد کردهاید. هر چند که این سبک را قبلا در سریال «آخرین روزهای زمستان»
هم به کار برده بودید. این سبک تقلیدی است یا خودتان ابداعش کردهاید؟
نه، این کاری است که خودمان یعنی من و گروهم به تدریج به آن رسیدیم.
بیشتر هم تحت تاثیر فیلمهای مستند دهه ۵۰ و ۶۰ و به خصوص فیلمهای روایت فتح است.
درواقع ما تلاش کردیم که میزانسنهای رایج در فیلمهای مستند را در یک اثر دراماتیک وارد کنیم ,
و فیلمهایی شبیه به مستند بسازیم.
جزئیاتش نیز به تدریج و در طول کارها و با آزمون و خطاهای مختلف شکل گرفته است.
البته هنوز برای کامل شدن جای کار دارد تا به پختگی نهایی برسد.
ساتین و ویکی پدیا