پاسخ سریع ترانه علیدوستی به یک سوالی خصوصی
ترانه علیدوستی تاکنون در آثار سینمایی ارزشمندی مانند فروشنده، چهارشنبه سوری، درباره الی حضور داشته و برای بسیاری از مخاطبان شناخته شده بود. در سریال نمایش خانگی پربیننده و پرطرفدار شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی توانست در نقش اصلی آن سریال بدرخشد و به اوج شهرت دست یابد. سوال خصوصی از ترانه علیدوستی و پاسخ سریع این هنرمند را در پرشین وی ببینید.
سوال خصوصی از ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی اخیرا در مصاحبه با هوشنگ گلمکانی منتقد سینما به مصاحبه نشست. او در پاسخ به سوالی که کموبیش شخصی محسوب میشود پاسخ عجیبی داد که این روزها بیش از همیشه شنیدنی و دیدنی است.
پاسخ عجیب ترانه علیدوستی به سوالی خصوصی
ترانه علیدوستی هفته پیش به دلیل اظهارات و کشف حجابش بازداشت شد و هنوز در اوین به سر میبرد. بسیاری از چهرههای ایرانی و بینالمللی به بازداشت او اعتراض کرده و خواستار آزادی این بازیگر برجسته سینما شدهاند.
نگاهی به بازی ترانه در درباره الی
«درباره الی» دومین قسمت از تریلوژی اصغر فرهادی دربارهی طبقهی متوسط ایران است. بسیاری از منتقدان این فیلم را با «ماجرا» و الی را با آنای آن فیلم مقایسه کردهاند. اما حقیقت ماجرا این است که فیلم فرهادی دنیای متفاوتی از دنیای آنتونیونی بنا میکند و الی فیلم فرهادی هم ارتباطی با شخصیت آن فیلم ندارد، او تنها شخصیت غریبهی آن جمع است. شخصیتی که از میانه داستان ناپدید میشود و همین ناپدید شدن اوست که کشومکشها را میان شخصیتهای بورژوآ مسلک فیلم رقم میزند.
الی کیست؟ ما چقدر از او میدانیم؟ چرا به این سفر آمده؟ انگیزه واقعیاش چیست؟ تقریبا تمام سوالات دربارهی الی بیپاسخ میماند تا وجه رازآلود این شخصیت دستنخورده باقی بماند و او تبدیل به همان شعله کبریتی شود که خیمهی پوشالی جمع رفقا بورژوآ مسلک را به آتش میکشد.
ترانه علیدوستی اینجا هم در سکوت بازی میکند، منتها جنس بازی در سکوت او با «چهارشنبه سوری» فرق میکند. او اینجا به نگاهش یک بهتزدگی عجیب بخشیده است؛ انگار که از مناسبات میان آدمهای آن ویلا سردر نمیآورد، انگار که میداند قرار است اتفاقی بیافتد. ترانه علیدوستی درک درستی از نقش الی داشته و همیشه (به جز صحنههایی معدود) در حاشیهی قاب حضور دارد.
او در بگو و بخندهای جمع غایب است، با آدمها نمیجوشد و فقط نگاهشان میکند. این نبودن و در حاشیه بودن به کمک ترانه علیدوستی آمده تا نقش الی را متفاوت از نقشهای قبلی با نگاههای خیره و معصومانه بازی کند؛ نگاههایی که خبر از یک اتفاق بزرگ میدهد.
سریال شهرزاد
شهرزاد سعادت قلب تپندهی سریال و راوی صادق رنجها و مصائب یک سرزمین است؛ همان سرزمینی که تاریخش آمیخته به رنج و تباهی بوده است. رنج و تباهی تاریخی سریال در شهرزاد تجلی پیدا میکند و توسط او با ظرافتی ملودراماتیک و زنانه روایت میشود. تماشاگر این سریال سه فصلی و مفصل خودش را به این روایت جذاب و پیچیده میسپارد و به سبک افسانه هزار و یک شب با شهرزاد قصهگو سریال همراه میشود و نتیجهی این همراهی یک خاطرهی شیرین و دریغآلود است.
خاطرهای به وسعت تاریخ ایران که شنیدن آن از زبان یک بانوی ایرانی با تمام مصائبی که در آن وجود دارد، جذاب و زیبا است. ترانه علیدوستی در «شهرزاد» نشان میدهد که بلد است یک نقش تاریخی مشخص و سرراست را همراه با اغراقهای ملودراماتیک را جوری بازی کند که از ذهن و یاد تماشاگر پاک نشود.
او موفق میشود که چشمان نمناک و لحن جذاب و باصلابتش را به اجرایی ماکسیمال و پرجزئیات گره بزند تا از دل این اجرای حداکثری شخصیتی خلق شود که تماشاگر بهاندازهی تاریخی که در سرزمین ایران از سر گذرانده با او احساس همدلی کند.
همین احساس تماشاگر با شهرزاد است که باعث میشود این سریال علیرغم طولانی بودن از ریتم نیافتد و جذاب باقی بماند. سریال «شهرزاد» بدون کاراکتر شهرزاد و کاراکتر شهرزاد بدون ترانه علیدوستی هیچ نداشت. ترانه علیدوستی با بازی در نقش شهرزاد نشان داد که چقدر خوب و جذاب میتواند در یک ملودرام کلاسیک ایرانی بازی کند.
بهار نیوز ـ سینما تیکت