پرداخت کفاره ماه رمضان یا بجا آوردن حج، کدام اولی است؟

مشاهده : 304
پرداخت کفاره ماه رمضان یا بجا آوردن حج، کدام اولی است؟ احکام و مسائل شرعی
حج عملى است مشقت بار.کارى است پر زحمت.عبادتى است توأم با رنج و گرفتارى.سفرى است با مخارج سنگین.طاعتى است طاقت فرسا.قدمى است همراه با فراق عزیزان، که حضرت حق در عوض چنین سفرى شگفت انگیز، بهره هاى عجیبى برای بندگانش قرار داده است.آثار حج خداوند مهربان که رحمت و لطفش تمام موجودات هستى را در […]
پرداخت کفاره ماه رمضان یا بجا آوردن حج، کدام اولی است؟حج عملى است مشقت بار.کارى است پر زحمت.عبادتى است توأم با رنج و گرفتارى.سفرى است با مخارج سنگین.طاعتى است طاقت
فرسا.قدمى است همراه با فراق عزیزان، که حضرت حق در عوض چنین سفرى شگفت انگیز، بهره هاى عجیبى برای بندگانش
قرار داده است.آثار حج خداوند مهربان که رحمت و لطفش تمام موجودات هستى را در آغوش گرفته، نتایج و آثارى
بر زحمات مثبت مردم که به دستور حضرتش و دستور پیامبر و امامان انجام گرفته مترتب نموده است.حضرت حق، زحمت
کوشندگان در راهش را و سعى مجاهدان در طریقش را و رنج تحمل کنندگان عبادات را هرگز ضایع نکند و
ضایع نگذارد، که ضایع گذاشتن زحمات سالکان مسلک عشق، از عدل و حکمت و لطف و رحمت دور است.حج عملى
است مشقت بار.کارى است پر زحمت.عبادتى است توأم با رنج و گرفتارى.سفرى است با مخارج سنگین.طاعتى است طاقت فرسا.قدمى است
همراه با فراق عزیزان، که حضرت حق در عوض چنین سفرى شگفت انگیز، بهره هاى عجیبى قرار داده که به
گوشه اى از موج این دریاى بى ساحل، حضرت سجاد ـ علیه السلام ـ اشاره مى فرماید: «حج بجاى آورید
و اقدام به عمره نمایید، که براى این دو فریضه الهى آثار و منافعى است: بدنهایتان به عرصه گاه صحّت
و سلامت درآید، میدان روزى شما وسیع شود، هزینه و خرج اهل و عیالتان مکفى گردد و همچنین فرمودند: زائر
بیت الله، مورد آمرزش و مغفرت حق است، بهشت عنبر سرشت بر او واجب است، عمل را از سر گیرد
که او را وضعى غیر از وضع تمام گذشته اوست، خانواده و سرمایه مالى اش در حفظ خداوند رحیم است.»
(وسائل الشیعه، ج۸، ص۵) و این نوشتار را با چند مسئله و استفتاء در مورد حج پی می گیریم: یک
مسئله از آیه الله گرامی(دام ظله): مسئله ۲۱۴۰ – اگر در سال اولی که مستطیع شده با وجود توانائی حج
نکند و بعد به واسطه پیری یا مرض و ناتوانی نتواند حج نماید و نا امید باشد از اینکه بعدا
خودش حج کند، باید دیگری را از طرف خود بفرستد.بلکه اگر در همان سال اولی که به قدر رفتن حج
مال پیدا کرده، ناتوان بوده به واسطه پیری یا مرض یا ناتوانی یا عذر دیگر نتواند حج کند و مأیوس
است که بعدا خودش بتواند به حج برود، احتیاط واجب آن است کسی را از طرف خود بفرستد که حج
نماید و در نیابت جائز است زن و مرد از یک دیگر نیابت کنند و همچنین جایز است صروره یعنی
کسی را که تا حال حج بجا نیاورده نائب بگیرند.
سۆال: شخصى کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى روزهاى بسیارى بر ذمه اش است و نمى تواند براى هر
روز دو ماه پیوسته روزه بگیرد و اینک مبلغى نزدش فراهم شده است که نمى تواند هم شصت مسکین را
به ازاى هر روز، اطعام کند و هم حج بگزارد، حال آیا مستطیع به شمار مى رود و حج بر
او واجب است، یا آن که مبالغ موجود را براى اداى کفاره اى که بر گردن دارد خرج کند؟ جواب:
شرعاً مستطیع به شمار مى رود، پس اداى حج بر او واجب است.آیه الله سیستانی(دام ظله) سوال: زنى بدون اجازه
شوهرش نذر نموده، و قبل از رسیدن به میقات با نذر محرم مى شود.آیا احرام وى و اعمال پس از
آن صحیح است؟ جواب: اگر نذر او منافاتى با حقّ شوهرش ندارد، احرامش صحیح است.آیه الله مکارم شیرازی(دام ظله) منابع:
پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام، گرامی، مکارم شیرازی، سیستانی(دام ظلهم) چهل حدیث حج ـ حسین انصاریان کتابخانه الکترونیکی حج
2012-10-25 / گردآوری:
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
logo-samandehi